מחלת הצפדינה אובחנה ברמב"ם

(0)
לדרג

המחלה הנשכחת מהמאה ה-18, שאפיינה יורדי ים, שנמנעו מאכילת פירות וירקות טריים, אובחנה בילד שהגיע לבי"ח רמב"ם. לאחר טיפול בוויטמין C הילד הבריא

מאת: מערכת zap doctors

קח פרי ותהיה לי בריא. מתברר שמדובר בהרבה יותר מסתם סיסמה. "הכול התחיל לפני כמה שבועות", משחזרת פרופ' ריבה בריק, מנהלת מחלקת ילדים בבית החולים לילדים ברמב"ם, "הגיעו אלי זוג הורים יחד עם ילד צעיר. הילד, שסובל מאוטיזם, התקשה ללכת וניכר כי סובל מכאבים. בהדרגה הוא הפך להיות מרותק לכיסא גלגלים. בדיקות הדם וצילומיי שלד לא העלו דבר ובסופו של דבר הוא נשלח לסריקה במכשיר MRI. התוצאות הפתיעו, הדאיגו ולא היו מוכרות הסריקה הראתה שיש דלקת בתוך העצמות, אבל ממקור שלא הצלחנו לזהות".

פרופ' בריק, שמתמחה במחלות ראומטולוגיות אצל ילדים, שחררה את הילד הסובל עם תרופות נוגדות דלקת, אבל הוא שב אליה אחרי ימים ספורים. התלונות על הכאבים בעצמות נמשכו, אבל הפעם לוו בבעיה חדשה: דלקת קשה ודימום מהחניכיים. ממצאים אילו הדליקו אצלה נורה אדומה והיא שאלה את האם ממה מורכבת תזונת הילד. לתדהמתה של פרופ' בריק, הסתבר כי הילד אוכל רק את המאכלים המועדפים עליו שניצל וטחינה. בלי ירקות, בלי פירות, ומזה מספר שנים הוא גם מסרב לקחת תוספי תזונה.

לדברי פרופ' בריק התופעה של העדפה והתעקשות על סוגי מזון מסוימים אינה נדירה אצל ילדים הסובלים מאוטיזם. "המסקנה הייתה חד משמעית מדובר במחלת הצפדינה, מחלה שמאפיינת אנשים שאינם צורכים ויטמין סי, או בגלל שהדיאטה שלהם נטולת הוויטמין החיוני כל-כך לבניית רקמות בגוף, או שהם אלרגים לפירות הדר ומזונות נוספים המכילים ויטמין סי".

המחלה של יורדי הים

מחלת הצפדינה הייתה ידועה מימי קדם, אולם דווקא בתקופת הגילויים הגדולים של המסעות הימיים בעת החדשה היא הפכה לקטלנית במספרים גדולים יורדי ים לא צרכו במשך חודשים ארוכים פירות וירקות טריים, ולכן לקו במחלה, שלפעמים קטלה שני שליש מהם בכל מסע. בסוף המאה ה-18 ציי העולם החלו לקחת איתם פירות הדר למסעותיהם, והמחלה החלה לדעוך. עם זיהוי ובידוד ויטמין C בשנות השלושים של המאה ה-20, הצריכה הישירה שלו הפכה להיות פשוטה.

לאחר שהתעלומה נפתרה, והילד החל לקבל טיפול עשיר בוויטמין סי מצבו השתפר מיידית. "אני עובדת כרופאה ומנהלת מחלקת ילדים ברמב"ם שלושים שנה, בדקתי אלפי ילדים במהלך השנים, ומקרה כזה לא זכור לי", אומרת פרופ' בריק, "נדיר לפגוש ילד שבגלל העדפה אובססיבית למזון, הוא צורך אוכל נטול ויטמין סי לחלוטין. כיום המזונות התעשייתיים מלאים בכל כך הרבה ויטמינים שמוסיפים להם, שילד יכול לקבל ויטמין C גם באכילת קורנפלקס. כרופאה, אני כמובן ממליצה על צריכת ירקות ופירות טריים".

בואו לדבר על זה בפורום ראומטולוגיה ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום