אלרגיה לג'לטין וחיסונים לשפעת

(0)
לדרג

מחקר חדש מגלה כי לא ביצים, אלא הג'לטין, אחראי לתגובה אלרגית חריפה לאחר חיסונים נגד שפעת, חצבת, חזרת ואדמת ומחלות נוספות. לחלק מהחיסונים יש חלופות

מאת: מערכת zap doctors

ילד בן 4 מארה"ב פיתח תגובה אלרגית חריפה לאחר חיסון שפעת, כנראה בשל תכולת הג'לטין שבו. מקרה זה הוא אחד המקרים שהיוו רקע למחקר חדש, שהגיע למסקנה כי לא הביצים, אלא הג'לטין, המצוי במזון ובחיסונים, הוא הגורם לאלרגיה, ובמקרים נדירים, מוביל לסיכון חיים. כך עולה מנתונים שהוצגו בכנס השנתי מטעם ה-American College of Allergy, Asthma & Immunology.

החוקרים מסבירים כי אלרגיה לביצים אינה מוגדרת עוד כגורם סיכון לחיסון כנגד שפעת, אך דווקא אלרגיה לג'לטין עלולה לעורר בעיות. מדובר בתופעה נדירה, ודיווחי המקרים הראשונים פורסמו באמצע המאה הקודמת. עם זאת, לממצאים אלו עשויות להיות השלכות רבות, מאחר שחיסונים ומוצרי מזון רבים מכילים ג'לטין. חיסונים המכילים ג'לטין כוללים את החיסון כנגד שפעת, חצבת, חזרת ואדמת, אבעבועות רוח, קדחת צהובה, זוסטר, כלבת, אנצפליטיס יפנית, דיפתריה, טטנוס ושעלת.

אחד המקרים כאמור הוא של ילד בן ארבע שנים, עם חשד לאלרגיה לביצים, לאחר שפיתח פריחה סביב הפה לאחר שאכל ציפוי מרנג. הוא קיבל את החיסון לשפעת בעבר, ללא כל בעיה, אך השנה פיתח פריחה מפושטת, בליווי דמעת בעיניים, נזלת והקאות בתוך רבע שעה מקבלת החיסון. היסטוריה מלאה של תגובות החולה למזון גילתה כי בעבר פיתח ריור מהפה, כאבי בטן וחולשה לאחר שאכל סוכריות גומי ומרשמלו. ההורים של הילד גם מנעו ממנו לצרוך בוטנים, אגוזים, דגים וצדפות בשל היסטריה משפחתית של אלרגיה למזון. במסגרת הבירור נערכו בדיקות להערכת אלרגיה, כולל תבחין עורי עם תמצית ביצים וג'לטין טרי, וכן בדיקות דם לנוגדנים לחלבון ביצה וג'לטין. הוצע לחולה מבחן תגר פומי לסלמון, במחשבה כי ג'לטין שמקורו בסלמון הוא בטוח, אך המשפחה סירבה והעדיפה להימנע מכל חיסון המכיל ג'לטין. החולה קיבל הוראה להימנע מביצים, סלמון וג'לטין, עם חשיפה הדרגתית לבוטנים, אגוזים צדפות. מרשם ניתן למזרק אפינפרין אוטומטי ונדונה תכנית פעולה לשעת חירום.

החוקרים מסבירים כי כיום לחלק מהחיסונים ישנן חלופות ללא-ג'לטין, כולל חיסונים כנגד שפעת וחיסונים כנגד דיפטריה, טטנוס ושעלת, אך לא לחיסונים אחרים, כולל חיסונים כנגד זוסטר וחצבת-חזרת-אדמת. הם מוסיפים כי רופאים רבים אינם מודעים לעדכון מטעם ה-American Academy of Allergy, Asthma & immunology ו-ACAAI Joint Task Force on Practice Parameters, שבהם נקבע כי ניתן לתת לחולים עם אלרגיה לביצים את החיסון כנגד שפעת, ללא אזהרות מיוחדות.

בואו לדבר על זה בפורום חיסונים לילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום