רעידת אדמה: המדריך המלא

(0)
לדרג

לטבע עוצמה אדירה, ולפעמים רעידת אדמה עלולה לגרום לעשרות אלפי הרוגים ופצועים. כיצד תוכלו למזער נזקים הנגרמים בעקבות רעידת אדמה ולהציל חיי אדם?

מאת: אורה רבינוביץ

בכל שעה, בממוצע, יש רעידת אדמה במקום כלשהו בעולם, והדבר שכיח גם בארצנו, בעיקר בשל העובדה שישראל ממוקמת על מפגש של שלושה לוחות טקטוניים, הקרויים "השבר הסורי אפריקאי". לטבע יש עוצמה אדירה, ולפעמים רעידות האדמה גורמות לעשרות אלפי הרוגים ופצועים.

כך, למשל, בשנת 1927, רעידת אדמה בעוצמה 6.25 בסולם ריכטר, גבתה חיים של כ-500 איש, והותירה 700 פצועים בארץ ובעבר הירדן. כמו כן, נגרמו נזקים רבים בישראל לסביבה ולתשתיות. רוב האבדות והנזקים נגרמים בעקבות נזקים משניים מרעידות אדמה, כגון: פיצוצים בצנרת הגז, מפגעים ושריפות בעקבות קווי חשמל קרועים, הפסקות חשמל, התחשמלות או אנשים שנתקעים בדרכי מילוט חסומות. כיצד תוכלו למזער את הנזקים הנגרמים בעקבות רעידות אדמה ולהציל חיי אדם?

רעידת אדמה (אילוסטרציה)
רעידת אדמה (אילוסטרציה)

פעולות להגברת הביטחון ולהקטנת הנזק

ישנן מספר פעולות פשוטות לביצוע, העומדות לרשותכם, שיבטיחו מקסימום ביטחון לכם ולסביבתכם ויקטינו את הנזק לרכוש.

1. גז הבישול בביתנו הוא כמו חבית חומר נפץ, ויש לתחזק אותו היטב. ישנם בתים עם מיכלי גז אישיים, ישנם בתים עם צובר גז, וישנם עם גז מרכזי. ראשית, נאתר את מיקום מיכלי הגז, על מנת שבשעת חירום, נבצע ניתוק של מערכת הגז: המיכל ממוקם לרוב בקומת הקרקע (בחדר בלוני גז למשל, או במרפסת, אם זהו בית צמוד קרקע פרטי). לאחר שמצאנו את המיכל, נחפש את ברז הסגירה הנמצא על הצינור אשר מוביל לקיר המבנה (אם התקשיתם למצוא אותו, ניתן להזמין טכנאי גז שימקד אתכם). לאחר שמצאתם את הברז נותר רק לסגור את הברז. איך לסגור את מערכת הגז? פשוט מאוד. מצב פתוח - הסוגר מקביל לצינור גז. מצב סגור - הסוגר מאונך לצינור הגז.

2. החשמל עלול להוות מקור הצתה לכן יש לוודא תקינותו. נחפש את ארון החשמל. לרוב ארון החשמל נמצא בחדר המדרגות, בכניסה לדירה, או במבואת הדירה עצמה. וכמובן, ליתר ביטחון, רצוי להזמין ביקורת חשמל, במיוחד בבתים ישנים. מדי פעם, יש לבדוק את תקינות תאורת החירום בדירה ובשטחים הציבוריים: בפרוזדורים ובחדרי המדרגות.
יש לכבות את השאלטר הראשי, על מנת לבדוק אם תאורת החירום אכן עובדת בבית. במידה ואין בבית תאורת חירום או שלא ניתן לתקן אותה, פשוט מצטיידים בפנסי לד לראש וליד (לכל דייר בבית). אפשר כמובן להזמין גם תאורת חירום לבית.

3. כשמדובר בשריפות, יש לשים דגש על כמה נושאים הקשורים לבטיחות אש. יש לוודא התקנה של גלאי אש תקינים! לוודא שדלתות האש סגורות תמיד (כך שנוכל לרדת בהן בזמן אמת כאשר אסור להשתמש במעליות!), צריך להבטיח גישה חופשית לעמדות כיבוי אש ולמטפים בחדר מדרגות, כלומר: לנקות את חדר מדרגות מכל ריהוט/ צמחייה/ אביזרים שמסכנים חיים. יש לבדוק מטפים: תאריך תפוגה ותקינות לחץ עבודה (יש לבדוק אחת לשנה, ולבצע חידוש כל מספר שנים).
כמובן, יש צורך לדעת להפעיל מטף: יש להוציא את הנצרה, לכוון את הצינורית לכיוון בסיס האש וללחוץ על ידית ההפעלה לחיצות קצרות וקצובות עד לכיבוי האש.

4. כל רהיט במבנה, כמו מדף/ ארון/ מזגן, שאינו מחוזק היטב לקירות עלול ליפול ולפגוע באנשים. וודאו כי אין פריטים העלולים לפגוע בבני הבית בשנתם, כמו תמונות ומדפים. חזקו חיבורי פריטים שהתרופפו עם השנים והתחילו עם המרחב המוגן בביתכם.

5. בצעו שיחת הכנה למשפחה ולחברים בצורה חיובית ונכונה. קבעו נקודת מפגש בה תיפגש כל המשפחה, אם ייפלו אמצעי התקשורת! זכרו: קירבה פסיכולוגית מעלה את סיכויי ההישרדות של הפרט!

מה עושים תכל'ס ברגע האמת? יוצאים למרחב פתוח. בזמן היציאה, נבצע פעולות למניעת אש לפי סדר ההופעה שלנו בבית:
קודם חשמל ואח"כ גז (בדיוק כפי שראינו קודם).

א. נסגור מפסק ראשי בארון חשמל.

ב. נצא לפרוזדור הבניין, ניכנס לחדר המדרגות ונרד לקומת הקרקע (חדר בלוני גז).

ג. ננתק את הגז במידה ויש אפשרות, אין להסתכן על-מנת לסגור את הגז.

ד. נצא למרחב פתוח (להתרחק ממבנים, כבלי חשמל, כל גורם מסוכן). שטח פתוח - הכי בטוח. אם לא ניתן לצאת לשטח פתוח יש להיכנס למרחב מוגן ולהקפיד להשאיר דלת חירום פתוחה לכניסה של צוותי חירום וחילוץ. במידה ואין מרחב מוגן, יש לצאת לחדר מדרגות ולהתקדם לכיוון היציאה מהבניין ככל הניתן.

אם אתם נמצאים בחוץ בזמן רעידות אדמה, הישארו שם.

במידה והנכם בים, התרחקו לפחות 1 קילומטר מקו החוף, מחשש לצונאמי. לא מומלץ להימלט לתוך מבנה, עקב החשש לשריפה והילכדות. אין לשוב לחוף ב-12 שעות הקרובות לאחר הרעידה.

ה. נאזין לאמצעי התקשורת (רדיו וטלוויזיה) להנחיות מדויקות. רצוי לא לצאת מהמרחב המוגן עד להודעה מדויקת מהתקשורת, היות ורעידות אדמה משניות עלולות להופיע מיד לאחר מכן.

צפו כיצד ניתן להכין את הבית למניעת שריפות ברעידת אדמה

הניסיון בעולם מראה שלאחר רעידת אדמה הרסנית, יעברו 24 שעות או יותר עד שכוחות הצלה מאורגנים יצליחו להגיע ולחלץ את הלכודים. עד אז, זו האחריות של כולנו.

כדי לייעל פעולות חילוץ, יש להתארגן בצוותי עבודה, לבנות צוותים של 3 משתתפים לפחות (מנהיג צוות, אחראי המוביל פעולות חילוץ והצלה ומגיש עזרה ראשונה), לחלק את אזור החילוץ לגזרות ולהתחיל לחפש לכודים. ראשית, נבצע הדממת האתר, כדי לשמוע קולות הלכודים. לאחר שאותרו הלכודים, נתחיל בפעולות החילוץ.

ישנן מספר פעולות אפשריות לחילוץ:

תמיכת העצם החוסם לצורך הרמתו, על-ידי זיהוי מרכז הכובד וציר הסיבוב, ניתן להרים את העצם החוסם ולחלץ את הלכוד.
הגבהה וחיתוך של הברזל המחבר את העצם החוסם לעצם כבד אחר, באמצעות מגבה הרכב (ג'ק) או מוט הרמה, נגביה את העצם החוסם ולחלץ את הלכוד.

לעיתים החילוץ דורש שימוש בשיטות שונות ובשלבים שונים, כמו שבירה או משיכה של העצם על-ידי קשירת העצם החוסם ומשיכתו כלפי מעלה, אפשר לחלץ את הלכוד.

במידה ונלכדתם מתחת להריסות:

אין להתייאש, כי יש סיכוי גבוה לחילוצכם. שמרו על קור רוח והעבירו את זמנכם עד לחילוץ, אל תתישו את עצמכם בצעקות ושימרו כוחות אלה לזמן הנכון, אם ניתן, הגישו לעצמכם עזרה ראשונה (טפלו בפציעות הגורמות לאובדן דם או מסכנות אתכם בדרך אחרת). כדי להקל על החילוץ שלכם, עשו כל הניתן כדי לסמן למחלצים את מיקומכם (על-ידי טלפון נייד למשל). במידה ושמעתם כוחות חילוץ שקרבים, יש להקיש בחפץ קשיח על קירות ההריסות כדי שיאתרו אתכם במהירות.

אז מה כדאי להכין בבית מראש ?

רשימת המוצרים והפריטים שרשמנו עבורכם הינה המלצה לכל בית, משפחה ועסק ומיועדת לתת מענה לכל מקרה חירום.

מים בכמות מספקת לכל בן משפחה (לקחת בחשבון כשלושה ליטרים ליום)
טבליות טיהור מים לצורך שתייה ובישול
תיק ומדריך עזרה ראשונה
תרופות אשר בני המשפחה לוקחים (לשבוע(
מטף כיבוי אש
פנסים עם סוללות ונורות נוספות
רדיו (טרנזיסטור) עם סט סוללות נוסף
ערכת בישול (גזיה, סירים, סכו"ם)
אמצעים להדלקת אש
מזון לכלל בני המשפחה ל-3-4 ימים (עדיפות למזון משומר אשר לא מצריך קירור או תנאי החזקה מיוחדים)
פותחן קופסאות שימורים ידני (מכני)
אביזרי סניטציה והיגיינה (שקיות אשפה, שקיות אטומות, סבון, ג'ל טיהור, דאודורנט)
יריעת פלסטיק בגודל של לפחות 3 מטר כפול 3 מטר
מסמכים (צילום או מקור)
דרכונים, תעודות זהות, רישיון נהיגה
רשימת טלפונים חיוניים בחירום
הסמכות ורישיונות מיוחדים (רפואה, עריכת דין וכיו"ב)
ביטוח, חוזים שונים
מספרי חשבונות בנקים
פרטי כרטיסי אשראי
רשימה של פריטים יקרים בבית
תעודות משפחתיות (לידה, פטירה, נישואין)

בכל מצב חירום חשוב להיות בהאזנה לכלי התקשורת ולהישאר רגועים ולהרגיע את בני המשפחה.

רעידת האדמה המאסיבית הבאה בישראל עלולה להתרחש בעוד 50 שנה, ימים ספורים או בעוד מספר שניות. עשו את המירב לצאת ממנה בשלום ולהקטין את הנזק העלול להיגרם למשפחותיכם וביתכם. זה בידיים שלכם!

הכותבת היא חובשת ומדריכת חילוץ והצלה, סמנכ"ל בחברת אלישע הדרכות רפואה קורס עזרה ראשונה

בואו לדבר על זה בפורום רפואה דחופה (מיון).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום