אקדח חשמלי: נשק לגיטימי?

(0)
לדרג

הוועדה לביקורת המדינה פנתה למבקר המדינה כדי שיבדוק את התנהלות המשטרה בשימוש באקדח טייזר. פרופ' אבינועם רכס: המכשיר עלול לגרום להפרעת קצב קטלנית

מאת: מערכת zap doctors

נמשכת הביקורת על השימוש באקדח החשמלי "טייזר" במשטרה. מדובר באקדח שבהפעלתו נפרק מטען חשמלי, הגורם לכאב ולגירוי המערכת העצבית ומערכת השרירים המנטרל את תנועתו של האדם שנגדו הוא מופעל.

הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, הנחתה היום (ד') את מבקר המדינה לבדוק את התנהלות המשטרה בשימוש כנגד אזרחים באקדח החשמלי, "טייזר". יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) דרש לקבל את הנוהל החדש, שלדברי המשטרה, עד שכל השוטרים לא ילמדו אותו לא יוחזר הטייזר לשימוש. לדברי כהן, "על המשטרה למנוע משוטרים אלימים או בעלי עבר משמעתי שימוש באקדח. יש להתייחס אליו כאל נשק חם, ולהזהיר את החשוד לפני השימוש בו. באימון ההכשרה על השוטר עצמו לחוש מכת חשמל כדי שיבין במה הוא הולך להכות את האזרח". כהן פירט מספר מקרים בהם הופעל האקדח נגד ילדה בת 13, כנגד אזרחים שיצאו מבילוי, וכולם ללא כל עבר פלילי.

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו טען כי "השימוש בטייזר הוא פחות קטלני מנשק חם, והוא קיים ברוב המשטרות המודרניות בעולם. מתוך כשלושים אלף שוטרים בישראל, רק 1,800 מורשים להשתמש בו". לדברי המפכ"ל, בעקבות האירוע ביצהר הוקפא השימוש בטייזר והוקם צוות בדיקה שגילה כי נוהל השימוש לא היה מספק ודרש שינויים משמעותיים, נדרש שיפור בהכשרת השוטרים ובטיפול המשמעתי בשוטר שפעל שלא כדין ונדרשת הגברת הפיקוח והבקרה לאורך השנים.

מחלוקת רפואית

פרופ' אבינועם רכס, נציג ההסתדרות הרפואית ונוירולוג מהמרכז הרפואי "הדסה", אמר בדיון כי מדובר בנשק קטלני לכל דבר ועניין, והציג נתונים על פיהם 500 איש מתו בארה"ב בגלל שימוש באקדח זה. לדבריו, הפעלתו עלולה לגרום לנפגע הפרעת קצב קטלנית, מלבד שברים בגולגולת ובעמוד השדרה כתוצאה מהנפילה על הרצפה. מנגד, טען ניצב-משנה צבי לנקובסקי, קצין רפואה ראשי של המשטרה, כי המשטרה מסתמכת על 470 מחקרים בעולם שנעשו על ידי גורמים עצמאיים ובלתי תלויים, ולדבריו אי אפשר למצוא קשר ישיר ולו במקרה מוות אחד - ולשימוש בטייזר.

חוסר עניין לציבור?

ממסמך שהכינה לקראת הדיון אוריאנה אלמסי, חוקרת במרכז המידע והמחקר של הכנסת, עולה כי הסנגוריה הציבורית במחוז מרכז מסרה כי מתוך 23 תלונות נגד שימוש מופרז בטייזר שהיא הגישה למח"ש בשנת 2012, סגרה מח"ש 65% מהן בגין "חוסר עניין לציבור".

ניצב-משנה מוריס חן, ראש מחלקת חירום במשטרה ומי שעמד בראש צוות הבדיקה בעניין, טען כי מבחינת המשטרה אין מדובר בנשק חם, וכי הוא מונע פציעה של אזרחים ושוטרים. לדבריו, כיום מצויים 530 מכשירים, ונעשו בהם 1,100 מכות חשמל בשנתיים האחרונות. הוא הוסיף כי רק שוטרים ותיקים שעברו הכשרות ואימוני ריענון מורשים להשתמש בו, אך הודה כי "רמת היכרות נמוכה עם הנוהל וליקויים במשמעת של השוטרים מביאים לתקלות".

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה ושבץ מוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום