ניתוח לייזר: שיפור במהירות האור

(0)
לדרג

ניתוח לייזר בעיניים קיים יותר מעשרים שנה ונחשב לבטיחותי ויעיל. למי כדאי לעבור את הניתוח? מה משך ההחלמה? מהי שיטת Epi - Lasik? ומה קורה כאשר דרוש תיקון?

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא : מחלות עיניים, הסרת משקפיים

חלומם הגדול של רבים ממרכיבי המשקפיים או עדשות המגע, הסובלים מקוצר ורוחק ראייה, צילינדרים, בעיות קרנית וכדומה, הוא לראות טוב יותר ולהיפטר מהעזרים השונים לעיניים. חלקם לא עושה דבר חוץ מלחלום על ראייה 6/6, והיתר עוברים למעשים ומבצעים ניתוח לייזר בעיניים.

הסרת משקפיים בלייזר (אילוסטרציה)
הסרת משקפיים בלייזר (אילוסטרציה)

ניתוח לייזר בעיניים קיים כבר יותר מעשרים שנה, אורכו עשר דקות וכל מי שמרכיב משקפיים באופן קבוע יכול לעבור אותו, אלא אם כן הקרניות שלו לא מתאימות לניתוח. מבחינת מספר - מתאימים לניתוח בעלי מספרים עד מינוס עשר.

ד"ר דוד בן ניסן, מומחה לרפואת עיניים ב"לייזר קומפני" ישראל מציין כי "ההמלצה היא שרק אם המשקפיים באמת מפריעים למישהו מבחינה אסתטית תפקודית או תעסוקתית והוא לא מוכן לחיות איתם יותר, אז כדאי לבדוק לגבי ניתוח הסרת משקפיים, הנחשב לניתוח קוסמטי. צריכים לבוא מוכנים נפשית ורגשית לניתוח ובעיקר רגועים. אנחנו הרופאים המנתחים מבינים את הפחד, החרדה והחששות של המנותח ומבצעים מיון מדוקדק, כדי למצוא מועמדים מתאימים".

בדיקת התאמה לניתוח

"הבדיקה המקדימה המבוצעת חינם, נועדה לבדוק אם מועמד לניתוח מתאים מבחינת כל הנתונים", מסברי ד"ר בן ניסן. "עקרונית לא עושים את ההליך לאחר גיל 60, במקרים מסוימים ניתן לנתח גם בגיל מבוגר יותר. הגיל לא תמיד מהווה פקטור בהחלטה לנתח, אך אנחנו משתדלים לא לנתח מתחת לגיל 18 כי המספרים בגילאים אלו עדיין לא יציבים. מי שרוצה להעלות את הפרופיל הרפואי לפני גיוסו יכול להגיע לבדיקת התאמה גם חודשיים-שלושה לפני גיל 18, עם אישור של ההורים לעבור את הניתוח, אך יש לקחת בחשבון, שבגיל הזה קיים סיכון לנסיגה של המספר. ייתכן שלאחר מספר שנים יזדקק המטופל לניתוח שני לתיקון. בגילאים מעל גיל 18 מדובר בניתוח לכל החיים ואין עליו מגבלות. בערך שני אחוזים מהמנותחים נזקקים לתיקון, ניתוח שני, וזה כמובן בהתייעצות ובהסכמה שלהם".

לניתוח לא מתאימים מועמדים החוששים מאד מההליך ומפתחים חרדה. בבדיקה אפשר להבחין בזה, הרופא אומר למועמד שלא כדאי לו לעשות זאת והמועמד מוותר על הפנטזיה וממשיך הלאה. לא מתאימים גם אנשים שיש להם ממצאים לא תקינים בבדיקת העיניים, מחלות עיניים, מחלות גופניות ובעיקר חיסוניות ונשים בהריון.

לאחר שמוצאים שהאדם מתאים לניתוח, עושים בדיקת עיניים, על מנת לנסות לחזות האם הניתוח יעניק תוצאה משביעת רצון, שהוא יעבור אותו בשלום ושהעין תהיה בריאה. בעצם, עושים תיאום ציפיות, שבו אומרים למועמד מה הוא יקבל לאחר הניתוח. ישנם כאלו, שיש להם מגבלות ולכן הם יראו יותר רחוק ופחות קרוב, או יותר קרוב ופחות רחוק. אם הם לא מרוצים לאחר תיאום הציפיות הזה - לא מנתחים.

דוקטור, מה הם הסיכונים?

לאחר בדיקת ההתאמה מסבירים למועמד על הניתוח והסיכונים: תיקון יתר או תת תיקון, שבדרך כלל מתאזנים, תיקון מדויק ונסיגה עם הזמן של המספר, עכירויות בקרנית, זיהום, יובש בעיניים, ראייה של הילות אור או פגיעה בראיית לילה. "הסיבוכים מאוד נדירים, כי אנחנו נמצאים בעידן המודרני, יש יותר ידע והמיכשור משוכלל מספיק, כדי לנפות מועמדים בעלי סיכון", מציין ד"ר בן ניסן.

הסיבוך הקשה ביותר הוא קריסה של הקרנית, שהופכת דקה ולא עומדת בלחץ העין במהלך הניתוח. התוצאה היא עיוות וירידה בראייה. גם במקרה כזה, ישנם כמה טיפולים, שמאפשרים התמודדות עם זה.

לאחר מכן מסביר הרופא למטופל על מהלך הניתוח, על היערכות ביום הניתוח, תרופות שלוקחים אחרי וסקירה על תקופת המעקב שנמשכת עד שנה.

תהליך הניתוח

יש להגיע לניתוח עם מלווה, משום אסור לנהוג בתקופה שלאחר הניתוח. הניתוח נמשך כעשר דקות, כולל הרדמה מקומית עם טיפות, כאשר מנתחים שתי עיניים אחת אחרי השנייה. הניתוח מאוד רגוע ובמהלכו אין כאבים. אפשר לדבר עם המנתח, לעשות הפסקה קלה, למצמץ, לזוז עם העיניים ולמרות חששות של מנותחים, אין סיכון שהלייזר "יורה" על שאר האיברים בגוף.

תיקון לייזר באמצעות אפילסיק (Epi - Lasik)

אפילסיק (Epi - Lasik) היא אחת השיטות הפופולריות והחדשות ביותר להסרת משקפיים בלייזר ללא חיתוך של הקרנית. השיטה פותחה בשנת 2003 על ידי אחד המנתחים המפורסמים בעולם, פליקריס, מיוון, שעובד באוניברסיטה בכרתים. באותה שנה החלו לנתח בשיטה זו גם בארה"ב.

אפילסיק (Epi - Lasik) - עקרונות השיטה

מבצעים קילוף של השכבה החיצונית של התאים, תאי האפיתל, המצפים את שטח הפנים החיצוני של הקרנית. את ההסרה מבצעים באמצעות מכשיר שנקרא אפיקרטום, ולאחר שמנקים את שטח הפנים החיצוני של הקרנית, עושים את השיוף עם הלייזר. לדברי ד"ר בן ניסן, היתרון של השיטה הוא שלאחר ששוטפים את הקרנית, שמים עדשת מגע, השומרות על שטח הפנים של הניתוח ותוך שבוע לקרנית יש את התכונה לצפות את עצמה מחדש עם תאים של אפיתל והיא חוזרת לקדמותה.

היתרון הוא שניתוח בלי חיתוך מקטין סיכונים. ההסרה של תאי אפיתל נעשית בצורה לא טראומטית, כאשר החיתוך אחיד, 360 מעלות, שוליים חלקים. בצורה כזו יש פחות נזק לסיבי העצב בקרנית ופחות יובש בעיניים לאחר הניתוח, מאשר בניתוחים עם חיתוך בקרנית. ההחלמה מהירה יותר, קיימת הפחתה של הכאב במהלך הניתוח ואחריו וסיכון קטן יותר להצטברות עכירות בקרנית לאחר ניתוח.

כללי התנהגות לאחר ניתוח לייזר בעיניים

אם עושים ניתוח עם חיתוך, יוצאים עם כיסוי עיניים שבו משתמשים בעיקר בלילה. בניתוח ללא חיתוך של הקרנית, יוצאים עם עדשות מגע, ששומרות על הקרנית, כאשר לוקח לקרנית שבוע לכסות את עצמה מחדש. בשבוע הזה ישנים ומתקלחים עם העדשות ומטפטפים את האנטיביוטיקה על העדשות.

לאחר שבוע מסירים את העדשות וכאן הניתוח מסתיים, אך עדיין יש להגיע למעקב במכון עד שנה הכל כשורה. אבל הכי חשוב - כבר לאחר שבוע רואים באופן תקין.

בואו לדבר על זה בפורום הסרת משקפיים בלייזר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום