אקנה: הפריחה מחמירה בקיץ

(0)
לדרג

החום והלחות לא תורמים לעור הפנים. לפיכך, הסובלים מאקנה חייבים להתרחק מקרמים שומניים להגנה מפני השמש, וכן מתכשירי איפור וטיפוח בלתי מתאימים

מאת: מערכת zap doctors

השמש מזיקה לעור. את זה כולם יודעים. מרקמו של עור הפנים הופך אותו לרגיש ופגיע, ולכך נוספת העובדה שהוא חשוף יותר מכל חלק אחר בגוף לפגעי מזג האוויר. לכן, עור הפנים הוא הראשון לשלם את המחיר על חשיפה בלתי מוגנת לשמש: כתמים, קמטים, יובש, הזדקנות מוקדמת, פיגמנטציה וסרטן העור. המודעות לפגעי הקיץ מקבלת משנה תוקף וחשיבות כשמדובר באנשים הסובלים מאקנה.

האקנה היא מחלה נפוצה ביותר: 80% מכלל האוכלוסייה לוקים בה בדרגות חומרה שונות בשלב כלשהו של חייהם.
לקיץ עלולה להיות השפעה משמעותית בהחמרת האקנה", אומר ד"ר שמואל יורב, מומחה לרפואת עור ומין ועוסק ברפואה אסתטית. כאשר הטמפרטורה עולה, גובר קצב ייצור החלב בנקבוביות העור. זו הסיבה שרבים נוטים להרגיש בחום הקיץ התגברות בשמנוניות העור והחמרה בפצעי האקנה. הלחות המוגברת וההזעה בחודשי הקיץ המצטברת על העור תורמת אף היא להחמרת האקנה".

מדובר בתהליך דלקתי המערב את בלוטות החלב הקשורות בזקיקי השיער", מסביר ד"ר יורב ."3 גורמים עיקריים מעורבים בהיווצרות תהליך דלקתי זה: הפרשת חלב שומני מוגברת, סתימה במוצא ההפרשות הללו בזקיק השערה והתרבות חריגה של חיידקי האקנה(p.acne).

לפצעי האקנה דרגות חומרה שונות החל בפקקי השומן (חלב ) הקרויים "קומודונים" לבנים ושחורים וכלה בפצעים אדומים ומוגלתיים".

הכן את עורך לקיץ

כל אדם חייב להתכונן לבואו של הקיץ ולהיזהר בעת חשיפת עור הפנים לשמש, אולם המלצה זו מקבלת יתר חשיבות כשמדובר באנשים הסובלים מאקנה, שבמקרים חמורים עלולים לסבול מפגיעות קשות כגון כתמים ופיגמנטציה.

ד"ר יורב: חום ולחות מחמירה את האקנה. בקיץ, כשהלחות גבוהה, יש לנסות להפחית את השמנוניות והלחות בעור הפנים. לשם כך יש לדאוג לרענן את הפנים, לשמור על היגיינה גבוהה ולנקות את הפנים בעזרת תרחיצים מיוחדים. חשוב מאוד לא לרחוץ את הפנים בכל סבון או בסבון רגיל, אלא בתרחיץ לשטיפת פנים המותאם לסובלים מאקנה. לרוב מדובר בתכשירי אל סבון עם חומציות גבוהה, כאשר רצוי לבחור תרחיצים טיפוליים.

יש להשתמש באופן זהיר בתכשירי טיפוח. בקיץ לקרם הלחות ולתכשירי האיפור והטיפוח מתווספים גם תכשירים וקרמים להגנה מפני השמש. חלק מהתכשירים התכשירים הללו שומניים מאוד ואינם מתאימים לסובלים מאקנה. חולה אקנה חייב תמיד, ובעיקר בחודשי הקיץ, להימנע משימוש בקרמים, תכשירי טיפוח, תכשירי איפור וקרמי הגנה שומניים. עליו לבחור תכשירים שהינם OIL FREE וכאלה שמצוין עליהם מפורשות כי הם מתאימים לסובלים מאקנה. המוצרים המסומנים Noncomedogenic הם המתאימים ביותר. אלה הם תכשירים שאינם חוסמים את נקבוביות העור ולכן אינם מעודדים יצירתם של פצעונים".

חשיפה זהירה לשמש

למרבה הפרדוקס, אנשים הסובלים מאקנה ונחשפים לקרני השמש באופן ישיר יכולים ליהנות מהקלה במצב המחלה. קרינת ה-UV מאטה את התפתחות הפצעונים ומשפרת את מראה הפנים. ואולם, בכל זאת צריך להיזהר מחשיפה לשמש. קרני השמש אולי מיטיבות מעט את מצבם של חולי האקנה, אך הטבה זו כרוכה במחיר כבד שעדיף לא לשלם, מסביר ד"ר יורב. "הנזק בחשיפה לשמש רב פי כמה מונים מההטבה קצרת הטווח. מי שרוצה להיעזר בקרני השמש לשם טיפול באקנה צריך לעשות זאת בצורה מחושבת. יש כיום טיפול המכונה 'פוטותרפיה' אשר מבוסס על קרינה שאינה אולטרא סגולה כקרינת השמש ללא הסיכונים הנלווים לה. כך ניתן להיעזר בחוכמה באור מבלי להתקמט, להתכסות כתמים, לקבל מראה זקן או חלילה לחלות בסרטן עור".

הטיפול באקנה כולל תכשירים שונים לרחצה וניקוי, משחות למיניהן וכן טיפול באנטיביוטיקה ובתרופה הנקראת "ראוקטן", גלולות למניעת היריון (כגון דיאנה יסמין יאז וכדומה), המתאימות גם לטיפול במניעת ייצור מוגבר של הורמונים אנדרוגניים (שגורמים לשיעור ואקנה).

ד"ר יורב מזהיר מפני חשיפה לשמש בזמן הטיפול באקנה, ללא כל קשר לסוג הטיפול המיושם: רבים מהטיפולים באקנה אינם מאפשרים חשיפה לשמש. יציאה לאור השמש לאחר נטילת תרופה פומית ו/או לאחר מריחת קרם או משחה מזיקים מאוד לעור בעת חשיפה לשמש. רוב הטיפולים הופכים את העור רגיש יותר לשמש, מה שמגביר את הסיכון מנזקי חשיפה לשמש; רוב התכשירים עלולים לגרום גירוי חיצוני עקב מגע עם שמש והם גם עלולים להגביר את הנטייה לפיגמנטציה ולכתמים".

על כן ממליץ ד"ר יורב למי שנמצא בטיפול באקנה להתייעץ עם רופא ולקבל הנחיות לגבי התנהגות רצויה בעת החשיפה לשמש בימי הקיץ, ובחירת תכשירים קוסמטיים והגנה כנגד השמש המתאימים למצבם.

בואו לדבר על זה בפורום אקנה, פצעי בגרות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום