סכיזופרניה וסמים: החולה הכפול

(0)
לדרג

ההתמכרות לסמים בחולי הסכיזופרניה מוכרת לאנשי מקצוע, אך בישראל אין די מסגרות טיפול בתחלואה כפולה. א' מספר כיצד למד לנהל את מחלתו במרכז טיפול ביפו

מאת: מערכת zap doctors

א' בן 33 החל להשתמש בסמים בגיל 16.5, זה החל בעישון של סמים קלים - גראס וחשיש, בתדירות של אחת לשבוע, ומהר מאוד העישון עלה לתדירות של - כל יום, כל היום. למרות זאת, א' התגייס לצבא ושירת שירות מלא ביחידה קרבית ואף יצא לקורס מפקדים. עליית המדרגה בשימוש בסמים היתה כאשר ביקש א' לצאת לחופשה במהלך שירותו הצבאי וטס למסיבת סמים גדולה בחו"ל, בה התנסה לראשונה בחייו בכל הסמים האפשריים: אקסטזי, קוק, גראס, חשיש ואפילו טריפים. א' הרגיש שבאותה נקודה החלו הבעיות שרודפות אותו עד היום: "התחלתי להרגיש הזיות ורציתי לחזור הביתה. כשחזרתי לארץ לא הפסקתי להקיא ואושפזתי בבית חולים. אחרי יום של צום וניקוי של הגוף הרגשתי טוב יותר, השתחררתי מבית החולים וחזרתי לשגרת החיים שלי: עישון ג'וינטים ושימוש בכל סוגי הסמים, פרט להזרקות".

למרות בעיית הסמים, א' הצליח לסיים את שירותו הצבאי ואף החל ללמוד באוניברסיטה ולעבוד באבטחה, אולם במקביל לעיסוקיו הנורמטיביים, א' החל לארגן עם חבריו מסיבות סמים פרטיות. מהר מאוד, הסימנים המטרידים חזרו: מחשבות שווא ותחושה שמשהו לא בסדר. למרות זאת, א' אומר כי באף שלב לא חשב שיש לו בעיה נפשית, וייחס את כל הבעיות לסמים

סכיזופרניה וסמים (אילוסטרציה)
סכיזופרניה וסמים (אילוסטרציה)

"רק אחרי 9 שנים מאבחון הסכיזופרניה אובחן שיש לי תחלואה כפולה"

יש לציין כי "תחלואה כפולה": התמכרות לסמים וסכיזופרניה, מוכרת שנים רבות בקרב אנשי המקצוע, אך יש מעט מקומות טיפול בישראל, אשר נותנים מענה לשתי הבעיות גם יחד.

התובנות של א' החלו להגיע כאשר חייו נכנסו לסחרור: הוא פוטר מעבודתו, החל סובל ממחשבות שווא ומחשבות רדיפה: שחבריו רוצים לפגוע בו וקושרים נגדו קשר. מהר מאוד, הוא נותר לבד, בלי חברים - ועם הסמים, והחל לסבול סבל של ממש. א' אובחן כלוקה בסכיזופרניה ובשל בעיות של אלימות ומחשבות אובדניות, אושפז במחלקה סגורה בבית חולים לבריאות נפש, למשך 6 שנים. גם באותה התקופה, א' טופל רק במחלת הסכיזופרניה, באמצעות טיפול תרופתי. במשך האשפוז, לא צרך א' סמים, מאחר והבין כי הסמים הם המקור לבעיותיו.

הפעם הראשונה שנאמר ל-א' שהוא סובל ממחלה כפולה היתה לפני שנה וחצי. הרופאים הסבירו לו כי השימוש בסמים גורם לו לפסיכוזה, ושהם הטריגר להופעת התסמינים של מחלת הסכיזופרניה מחשבות שווא, הזיות וכיו"ב. לא רק זאת: הסמים גורמים להחמרת המחלה ואף פוגעים בו, כי שימוש בסמים ותרופות גם יחד, עלול לגרום לתופעות לוואי קשות, כמו רעילות. חשוב לציין כי לא תמיד ההתמכרות מקדימה את מחלת הנפש. יש מקרים בהם הסכיזופרניה פורצת תחילה ורק לאחר מכן מתחיל השימוש בסמים בכדי להקל על הסבל ותסמיני המחלה.

בעיה כפולה, טיפול כפול

לאחר חיפוש של מקום טיפול מתאים, הגיע א' למרכז לתחלואה כפולה, במרכז הקהילתי לבריאות הנפש ביפו, בניהולה של ד"ר אביבה וולף. מדובר במרכז ייחודי במרכז הארץ, אשר נותן מענה רב מערכתי למכורים אשר סובלים גם מבעיות נפשיות: סכיזופרניה ומאניה דיפרסיה. א' החל בטיפולים יומיומיים משולבים: מפגשים קבוצתיים, פסיכותרפיה, פסיכודרמה, פוטותרפיה, טיפול של 12 צעדים לגמילה מסמים. המטופלים במרכז לומדים כיצד להתמודד עם הרגשות שלהם ולתעל אותם לאפיקים חיוביים. המטופלים לומדים על הגורמים לבעיה שלהם וכיצד לנהל נכון את מחלתם הכפולה.

בנוסף, יש למטופלים תמיכה שיקומית בבית דיור מוגן. א' מספר כי המלחמה במחלה נעשית בשתי החזיתות (במחלת הנפש ובבעיית ההתמכרות), על ידי טיפול אינטנסיבי, העוטף את המטופלים 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. א' אומר כי "בתהליך הטיפול אתה מבין שנכשלת בחיים, עשית החלטות שגויות, וכי הגיע הזמן למסור את המפתחות לאנשי המקצוע ולעבור למושב האחורי ולתת להם לנהוג. אני כל הזמן מתייעץ עם המטפלים בכל דבר שאני עושה. זו כמו חממה עבורי, ששומרת עלי לא ליפול למקומות אפלים".

פרט לטיפולים הפסיכותרפיים, א' מקבל גם טיפול תרופתי. הדבקות בטיפול התרופתי בחולים מכורים לסמים נמוכה מאוד, אף יותר מן הדבקות בחולים עם סכיזופרניה בלבד. זאת מאחר וחלק מהם משתמשים בסמים כדי לעמעם את הסימנים השליליים של המחלה, ומפסיקים את הטיפול התרופתי, או בגלל החשש מערבוב של תרופות וסמים או בגלל הרגשה שאין צורך בתרופות. אך הסמים בסופו של דבר מחמירים את המחלה, לכן חשוב לגמול את החולים מסמים ולתת טיפול תרופתי שהם יצליחו להתמיד בו. א' מטופל במספר תרופות, ובהן זריקה ארוכת טווח של הדור השני (קספליון) שניתנת אחת לחודש. ניהול הטיפול בצורה זו נוח יותר, כי הוא ניתן אחת לחודש ומאפשר בקרה ושליטה טובה יותר בתסמיני המחלה ובכך מקנה למטופל אורח חיים תקין.

היום א' מרגיש שהוא מצוייד בכלים טובים יותר לנהל את מחלתו הכפולה והוא אף מעז להסתכל קדימה ולשאוף לחיים עצמאיים. בימים אלה הוא משלים את לימודיו באוניברסיטה, מחפש עבודה וחולם להכיר בת זוג לחלוק איתה את חייו.

בואו לדבר על זה בפורום סכיזופרניה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום