ברזל בהריון ומשקל לידה

(0)
לדרג

במחקר מקיף, שבו השתתפו יותר ממיליון נשים, נמצא כי נטילת ברזל בהריון תורמת למשקל העובר. לעומת זאת, אנמיה של האם מקושרת למשקל לידה נמוך

מאת: מערכת zap doctors

אמהות הנוטלות ברזל בהריון עשויות להעלות באופן משמעותי את משקל הלידה של התינוק, כך לפי מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת BMJ .

במחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין מינוני ברזל וריכוז המוגלובין בדמה של האם ההריונית למשקל היילוד. הסקירה התבססה על תוצאות מחקרים רבים שפורסמו עד מאי 2012, וכללה יותר מ-60 מחקרים שהקיפו בסך הכל כ-1.8 מיליון נשים. נמצא כי נטילת תוספי ברזל הביאה לעלייה בריכוז ההמוגלובין הממוצע בסדר גודל של 4.59 גרם לליטר, בהשוואה לנשים שלא קיבלו תוספות, עם הפחתה משמעותית בסיכון לאנמיה (ירידה של 50%), חסר ברזל (ירידה של 40%), אנמיה על רקע חסר ברזל (ירידה של 60%) ומשקל לידה נמוך (ירידה של 20%). ההשפעה של ברזל על לידה מוקדמת לא הייתה מובהקת סטטיסטית.

מניתוח הנתונים מהמחקר עלה עוד כי הסיכון למשקל לידה נמוך היה גבוה יותר משמעותית (עלייה של 30%), וכך גם הסיכון ללידה מוקדמת (עלייה של 20%) אצל נשים שסבלו אנמיה בשליש הראשון או השני. למעשה, עבור כל עלייה של 10 מ"ג במינון ברזל יומי, עד 66 מ"ג ליום, הסיכון היחסי לאנמיה של האם עמד על 0.88. משקל הלידה עלה ב-15.1 גרם והסיכון למשקל לידה נמוך ירד ב-5%.

עוד נמצא כי על כל עלייה של 1 גרם לליטר בריכוז ההמוגלובין הממוצע, נרשמה עלייה של 14 גרם במשקל הלידה. בתוך כך, אין עדויות להשפעה משמעותית על משך ההריון, לידת תינוק קטן לגיל ההריון ומשך הלידה.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום