פעוט עם מום נדיר נותח בהצלחה

(0)
לדרג

פעוט עם מום נדיר המכונה "הפנתולוגיה על שם קנטרל", נותח בהצלחה בבית החולים רמב"ם. "זה בהחלט לא משהו שרואים כל יום", אמר הרופא המנתח

מאת: מערכת zap doctors

פעוט מאזור הצפון נולד לפני כחודש ימים בבית החולים רמב"ם, כשהוא סובל ממום נדיר המכונה "הפנתולוגיה על שם קנטרל". מדובר במום שבא לידי ביטוי בהיקפים שונים, והוא כולל בדרך כלל מומים לבבים, מום בדופן הבטן ובסרעפת ומום בעצם החזה (הסטרנום) המגנה על אזור הלב.

עיקר ביטוי המום אצל הפעוט היה האופן שבו התפתחה עצם החזה שלו; במקום שהעצם תתפתח כקו ישר, היא התפתחה בצורה של קשת - תהליך שהותיר את ליבו של הפעוט "חשוף", ולמעשה ניתן היה לראות את ליבו פועם במקום שבו היתה אמורה להיות העצם המגינה עליו. למעשה, הפגם הלבבי אותר עוד כשהיה עובר, אולם עקב נדירות התופעה, הרופאים לא קישרו את הסימפטומים לכדי אבחנה כי העובר סובל מהמום, וזה התגלה רק לאחר הלידה.

כך או כך, חודש בדיוק לאחר הולדתו, נכנס הפעוט לניתוח, במטרה לתקן את המום איתו נולד. בניתוח שארך שעתיים, הסירו הרופאים את החלק האמצעי של העצם, שצורתו קימור, שיחררו את החלקים העליונים של העצם באזור הכתפיים, והצמידו את שני החלקים הללו זה לזה, לקו ישר, בעזרת תפרים שיעטפו את שני חלקי העצם במשך כל חייו של הפעוט.

בצורה כזו, שני חלקי העצם המאוחים, מכסים למעשה את הלב וממלאים את תפקידם הטבעי כמגנים. את הניתוח ביצעו פרופ' לאל אנסון-בסט, מנהל מחלקת כירורגית חזה ברמב"ם, ד"ר דן לוי פבר וד"ר מיכאל אורולובסקי, שניהם רופאים בכירים במחלקה, וד"ר דרור סגל, מרדים בכיר בביה"ח.

"כשפתחתי את החזה של פעוט כדי לנתח את הפגם, הלב שלו ממש קפץ מתוך החזה. זה לא משהו שרואים כל יום. היתרון בניתוח בגיל כה צעיר הוא שהעצמות מאוד גמישות והוא יגדל כמו ילד רגיל. זה מדהים להיתקל במקרה כה נדיר ולהיות חלק מטיפול שיכנס לספרי ההיסטוריה הרפואית", אמר ד"ר לוי פבר לאחר הניתוח.
הפעוט עצמו שוחרר לביתו במצב טוב לאחר שבוע ימים.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום