"נשים חייבות להיבדק מוקדם יותר"

(0)
לדרג

בדיון שהתקיים בוועדה לקידום האישה בכנסת חשפה ח"כ מועלם רפאלי כי עברה כריתה דו צדדית. ח"כ לביא: "רופאים צריכים לקבל הנחיות ברורות כיצד להדריך נשים בסיכון"

מאת: מערכת zap doctors

חברת הכנסת, שולי מועלם רפאלי, חשפה בדיון בוועדה לקידום מעמד האישה את העובדה שלפני שנים חלתה בסרטן השד ובחרה לעבור כריתה דו צדדית. "אני אישה משכילה, אחות במקצועי ובעלת תואר שני במערכות בריאות. אחותי חלתה בסרטן השד שלוש שנים לפני, ולא הלכתי להיבדק בזמן. הייתה חסרה לי רופאת המשפחה שתאמר לי שאני חייבת להיבדק.

"אם רופאת המשפחה הייתה אומרת לי את זה, אולי הייתי מגלה את הסרטן לפני שיתפתחו 9 גושים. נכון שהאישה היא האחראית הראשונה לגופה, אבל הדחיפה של רופא המשפחה היא קריטית. אל תחכו שהאישה תבקש להיבדק, תגידו להן גם שיש אפשרות לבקש לכרות גם את השד הבריא, שזו בחירה של האישה".

יו"ר הוועדה, ח"כ ד"ר עליזה לביא: "אני פונה למשרד הבריאות בדרישה שרופאי משפחה ונשים יעברו הכשרות ויקבלו הנחיות ברורות כיצד להדריך נשים בסיכון להיבדק. יש צורך בהעלאת המודעות לאבחון מוקדם בכל המגזרים, כולל נשים חרדות וערביות, וגם בקרב נשים צעירות, בקרבן המודעות נמוכה ביותר".

גם מנכ"לית "אחת מתשע", רחל בנזימן, נכחה בדיון ואמרה: "מדי שנה יש 1,000 חולות חדשות בסרטן השד. הממסד הרפואי מתייחס אליהן רק כשהן חולות. מדיניות משרד הבריאות וקופות החולים נחלקת לשניים: נשים מעל גיל 50 ונשים שטרם מלאו להן 50".

בנזימן הוסיפה כי לנשים מעל גיל 50 יש תוכנית לאומית, אבל לצעירות אין. "שיעור הנרפאות לאחר גילוי מוקדם עומד על 90% והתוכנית לגילוי מוקדם לאחר גיל 50 פועלת טוב. ממוצע ההיענות הוא 70%, כשבקרב חרדיות וערביות השיעור נמוך יותר, עם שיפור בשנים האחרונות. אבל מתחת לגיל 50 אין מדיניות ואין תוכנית חוץ ממקרים של היסטוריה משפחתית, המונים כ-10%".

ד"ר בלה קאופמן, מנהלת מרכז השד במרכז הרפואי שיבא: "בארה"ב, שם המליצו עד 2006 גם לנשים מגיל 40 להיבדק בממוגרפיה, שינו את ההמלצה והיום גם הם מפנים לממוגרפיה רק מגיל 50. אם מדברים על חשיבות המניעה, יש גורמי סיכון שחומקים תחת הרדאר ויתפוצצו לנו בפרצוף. יש שינוי בהרגלי השתייה של נשים צעירות".

קאופמן הוסיפה כי ידוע היום גם על מוטציות גנטיות שקיימות בקרב אשכנזיות, נשים ממוצא עירקי ובמגזר הערבי, מוטציות שהנושאות אותן נמצאות בסיכון של 80% לחלות בסרטן השד. "אנו מעריכים שיש 35,000 נשאיות של המוטציה בארץ ועד כה זוהו רק על 7,000 נשים כאלה. כל השאר טרם זוהו.

"בדיקת ה-MRI מאד רגישה ונדרש שימוש מושכל בה. עלייה בשימוש בבדיקה הביאה בארה"ב לעלייה של 8% בכריתת שד, שלא תמיד נחוצה. רק לנשאיות המוטציה מומלץ לעבור את הבדיקה כל שנה מגיל 25".

ד"ר ענאן עבאסי, נציג החברה לקידום בריאות האוכלוסייה הערבית: "זה שמביאים ניידות ממוגרפיה לנצרת, לא מבטיח שנשות הכפרים יגיעו לבדיקה. נשים רבות במגזר הערבי אינן עובדות ולא נחשפות להסברה במקומות עבודה גדולים. צריך להוציא אותן מהבית על מנת להיבדק".

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום