שחפת: אין סיבה להילחץ

(0)
לדרג

אמנם יש לבדוק את האנשים שבאו במגע עם הסטודנט מהמכללה למינהל שחלה בשחפת, אולם הסיכוי להדבקה נמוך

מאת: מערכת zap doctors

אתמול (שלישי) פרסם משרד הבריאות הודעה לפיה סטודנט מהמכללה למינהל בראשון לציון חלה בשחפת וכי כ-160 אנשים ששהו בקרבתו לאחרונה יוזמנו לבדיקות כדי לוודא שלא נדבקו במחלה. למרות הבהלה שעורר הפרסום, יש לציין כי לא מדובר במקרה חריג אלא בנוהל קבוע, וכי הסיכוי להידבקות במחלה הוא נמוך יחסית.

מדי שנה מופיעים מאות מקרי שחפת. כל מקרה של שחפת מטופל תרופתית, ובמקביל משרד הבריאות בודק את כל האנשים שבאו במגע עם החולה בקרב המשפחה, בקרב מסגרות הלימודים והעבודה. זאת על מנת להתאים טיפול מונע במידה שהאנשים שבאו במגע נדבקו בשחפת.

במקרה זה, מדובר בצעיר יליד ישראל בשנות ה 20 לחייו אשר לומד במכללה למנהל ועובד בידיעות אחרונות. הצעיר מאושפז בבית החולים אסף הרופא. מצבו טוב, אך כל עוד הסימפטומים נמשכים והמשטחים חיוביים לשחפת, הוא יטופל במסגרת אשפוזו.

מחלת השחפת, או TB בלועזית, נגרמת על ידי חיידק המיקובקטריה טוברקולוזיס. "החיידק מועבר מאדם לאדם דרך האוויר ופוגע באיברים שונים: שני שלישים מפגיעות החיידק הן בריאות ושליש מהפגיעות הן באיברים אחרים בגוף כגון: מוח, כליות, עצמות ועמוד שדרה", אומר ד"ר משה ליג'י, מומחה למחלות ריאה ומנהל רפואי בליגה למניעת מחלות ריאה בתל אביב. "עם זאת, על מנת שתהיה הדבקה דרושה חשיפה ממושכת לחיידק. ההדבקה מתרחשת כאשר האדם שחולה בשחפת ריאות או הגרון משתעל ואנשים שבקרבתו עלולים לנשום את החיידקים באוויר אל ריאותיהם".

כאמור, במסגרת הנוהל, בשבוע הקרוב יבוצעו בדיקות לשחפת בקרב 160 סטודנטים במכללה למנהל ו-60 עובדים בידיעות אחרונות. בני משפחתו של הצעיר וחבריו כבר נבדקו. מכיוון שהדבקה בשחפת דורשת מגע הדוק ומתמשך עם החולה, במשרד הבריאות סבורים שהסיכוי להדבקה נמוך.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום