אוטיזם: היום שאחרי האבחנה

(0)
לדרג

זה לא קל לגלות שהילד שלכם לוקה באוטיזם. מצד שני, זה גם לא סוף העולם. יש כיום מגוון רחב של טיפולים שעוזרים לכל ילד מאובחן לחיות חיים שגרתיים ככל האפשר

מאת: מערכת zap doctors

לא קל לגלות שילדכם לוקה בבעיה נוירו- התפתחותית כמו אוטיזם. קשה עוד יותר להתמודד עם הקשיים ביום שלאחר הגילוי, לאסוף את הכוחות ולהתחיל חיים חדשים, כשהמטרה המרכזית היא לדאוג לצרכים של הילד, ולעזור לו לחיות חיים שגרתיים ככל האפשר.

"הספקטרום האוטיסטי הוא רחב ונכללות בו אבחנות מגוונות ברמות שונות של קשיים", אומרת ד"ר חגית נגר-שמעוני, פסיכולוגית בכירה ומנהלת מרכז "מראות" לאבחון , טיפול ומחקר בהפרעות חברתיות ותקשורתיות במרכז הרפואי תל-אביב-איכילוב.

"ישנם ילדים המצויים בתפקוד נמוך קוגניטיבי ותקשורתי, המאובחנים בגיל צעיר יחסית, לפני גיל שלוש שנים. במקביל, קיימת קבוצה של ילדים בעלי יכולת קוגניטיבית גבוהה, המתפקדים עצמאית בחיי היום יום, אך מגלים קושי רגשי-תקשורתי-חברתי הפוגע בתפקודם היומיומי.

"אותם ילדים מאובחנים לעיתים קרובות בגיל מאוחר יותר, וזאת בשל יכולותיהם השכליות והמילוליות הגבוהות אשר מטשטשות את קשייהם. מכיוון שילדים אלו סובלים לרוב גם מקשיים מוכרים נוספים כגון קשיי קשב וריכוז, פעמים רבות מטופלים קשיים אלו, והפרעת הספקטרום האוטיסטי נותרת לא מאובחנת".

ההקלה שבאבחון

ד"ר נגר-שמעוני מספרת כי פעמים רבות הורים שילדיהם אובחנו בגיל מאוחר מרגישים הקלה, כאשר הרופא או הפסיכולוג מסבירים להם את מהות הקושי. "סוף סוף לאחר שנים ארוכות הם מבינים מהו הקושי אותו הם וילדם חווים יום יום , וכיצד ניתן לטפל בו ולצמצם אותו". למרות הבשורה המורכבת , לפתע הם מבינים ממה נובעים תסמינים שונים; מדוע הילד דחוי חברתית, מדוע הוא אומר אמירות מוזרות, מדוע הוא חוזר על התנהגות מסוימת שוב ושוב.

ד"ר נגר-שמעוני נזכרת באחד המפגשים, כשאב לילדה אוטיסטית סיפר כי רק מי שמגדל ילד המוגדר כאוטיסט מודע לקשיים הגדולים הרגשיים והכלכליים שהמשפחה עוברת, והוסיף כי הוא מרגיש שהוא חלק מקהילה שמתמודדת עם הסתרה ובושה ופחדים. "האב ביטא את התחושות של משפחות רבות לילדים אוטיסטים, שבשל חוסר כלים מקצועיים או משאבים כלכליים, מתקשים להתמודד עם הבעיה ולעזור לילד".

הורים לילדים הלוקים בהפרעת הספקטרום האוטיסטי על גווניה השונים זקוקים להדרכה פסיכולוגית, שעוזרת להם לעבד את הידיעה, ובו זמנית מעניקה להם כלים קונקרטיים לקידום יכולות התקשורת והחברה של ילדם. בתהליך ההדרכה ההורים הופכים לסוכני שינוי וחברות, ולומדים כיצד לצמצם התנהגויות לא יעילות של ילדם, ובו זמנית להגביר ולייצר התנהגויות חברתיות.

טיפול מערכתי ורב אספקטים

סך הכל, בארץ יש כיום כ-9,000 ילדים המאובחנים כלוקים באוטיזם. הטיפול הנכון בספקטרום האוטיסטי הוא טיפול מערכתי של רופאים, פסיכולוגיים, עובדים סוציאליים, מרפאים בעיסוק וקלינאי תקשורת, והוא כולל מספר אספקטים.
האספקט הראשון הוא טיפול פסיכולוגי פרטני המותאם להפרעות הספקטרום האוטיסטי. בד בבד עם הדרכת הורים, שמלמדת אותם כיצד לקדם את הילד מבחינה תקשורתית וחברתית. אספקט נוסף הוא טיפול קבוצתי- פסיכולוגי, שממוקד הן בתחום הרגשי והן בפיתוח הכישורים החברתיים-תקשורתיים של הילד.

בנוסף, נדרשת הדרכה של הצוות החינוכי כיצד לשלב את הילד חברתית בבית הספר. לרוב משולב סייע צמוד בבית הספר העוזר בתווך החברתי והתקשורתי. כמו כן, נדרש טיפול מרפאה בעיסוק ו/או טיפול קלינאי תקשורת לפי הצורך.
וכמובן, במקרה הנדרש טיפול תרופתי בתסמינים הנלווים לאוטיזם, כגון הפרעות חרדה, קשיי קשב וריכוז, וקשיים בויסות הרגשי.

מרכז מראות הוא המקום היחיד והראשון מסוגו בארץ במסגרת ציבורית, המעניק מענה טיפולי נרחב פרטני, קבוצתי, אבחוני ומחקרי להפרעות הספקטרום האוטיסטי בתעריפי משרד הבריאות

בואו לדבר על זה בפורום אוטיזם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום