טיפולי פוריות: אמת ומיתוס

(7)
לדרג

למרות שפע המידע הנגיש ברשת ובספרות המודפסת, יש לא מעט מיתוסים בנושא טיפולי פוריות, שמשום מה השתרשו עמוק בתודעה. הגיע הזמן להפריכם

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2310221 (מספר מקשר)

חושבים שאתם יודעים הכל על טיפולי פוריות? כדאי שתחשבו שוב. למרות שפע הכתבות והדיווחים באמצעי התקשורת ועל אף המידע הרב שניתן למצוא באינטרנט, בתודעת הציבור השתרשו כמה תפיסות מוטעות שצריך לעקור מן השורש:

אם לא הרינו תוך חודשיים-שלושה, סימן שיש בעיה

לזוגות רבים ציפיות גבוהות ביחס לפריון שלהם והם מניחים שהיריון יושג במהרה. במיוחד לאחר שנים רבות של הקפדה על הימנעות מהיריון לא מתוכנן, זוגות חשים שההיריון יושג ברגע שיחליטו להפסיק להשתמש באמצעי מניעה. בפועל, רק כמחצית מהזוגות יהרו תוך חצי שנה. עם זאת, כ-85% מהזוגות ישיגו היריון תוך שנה אחת ולכן מומלץ לאחר שנה של ניסיונות כושלים לפנות לרופא לייעוץ. אם יש בעיה ידועה, למשל מחזור לא סדיר או שהאישה בת יותר מ- 35, מומלץ להתחיל בבירור כבר בתום חצי שנה.

טיפולי פוריות
טיפולי פוריות

יש להימנע מכניסה להיריון מספר חודשים לאחר הפסקת נטילת גלולות

אין כל צורך לדחות את הניסיון להרות עם הפסקת נטילת גלולות. לעתים הביוץ עשוי אמנם להתעכב מעט לאחר נטילה ממושכת של גלולות, אבל הגלולות דווקא מגנות על הפריון. בין היתר, על ידי מניעה של היווצרות ציסטות בשחלות, מניעת התפתחות אנדומטריוזיס ומניעת חדירת זיהומים לרחם. יש דיווחים על מעט יותר הריונות תאומים מיד לאחר הפסקת גלולות, אך מדובר בתופעה לא נפוצה.

בעיית הפריון היא בדרך-כלל אצל האישה

זוגות רבים מניחים משום מה שאם הם מתקשים להרות, הבעיה בטח אצל האישה. במציאות, מסתבר שמיתוס זה חסר ביסוס. מקובל כיום להניח שכ-40% מבעיות הפריון מקורן באישה, 40% בגבר וכ-20% נובעות מבעיה משותפת לבני הזוג. לא נדיר שהקושי להרות נובע מכך ששני בני הזוג סובלים מתת פריון, כך שביחד נוצר קושי להרות. כלומר, גבר עם זרע מעט חלש יתקשה להשיג היריון עם בת זוג שהביוץ אצלה פחות סדיר. יש לזכור שלגבר אין דרך לדעת מה איכות הזרע שלו, אם מעולם לא השיג היריון או עשה בדיקת זרע. אין קשר בין היכולות המיניות או המראה הגופני של הגבר לאיכות הזרע שלו.

בזמן הטיפולים משתעבדים לזריקות וסדר היום משתבש

נשים רבות, שחוששות להזריק לעצמן את התכשיר ההורמונאלי שאמור לעודד הבשלת ביציות, או כאשר אין מישהו מהמשפחה שיכול לסייע, אכן מגיעות לשם כך למרפאה מדי יום. למרבה המזל, יש מספר תכשירים מובילים שלכולם אותם נתוני הצלחה, אך השוני ביניהם מתבטא במספר הזריקות שכל אישה תצטרך לקבל בכל סבב טיפולי. כך למשל, התכשיר אלונבה מאפשר להחליף עד 7 זריקות יומיות בזריקה חד שבועית בכל מחזור טיפול של הפריה חוץ גופית. בהשוואה לכך, אישה שתקבל גונאל F או פיוריגון תזריק כ-14 זריקות בכל טיפול (המספר המדויק משתנה ממטופלת למטופלת).

כאשר מנסים להרות יש להימנע מקיום יחסי מין מדי יום

מקובל להניח שהזרע פורה בגוף האישה במשך כיומיים, ומכאן ההמלצה המקובלת לקיים יחסים פעם ביומיים, בימים שסביב מועד הביוץ. אבל האישה פורייה למעשה רק ביממה שלאחר הביוץ. לכן כאשר מועד הביוץ ידוע, למשל ביום ה-14 אצל נשים עם מחזור מדויק של 28 יום, מומלץ דווקא לקיים יחסים יומיום סביב מועד הביוץ, מאחר שהאישה ממילא אינה פורייה מעבר ליום הביוץ. בנוסף לכך, אצל רוב הגברים לא תהיה ירידה משמעותית באיכות הזרע בקיום יחסים יומיומי.

לעומת זאת, אצל זוגות עם מועד ביוץ לא ברור, ההמלצה לקיים יחסי מין לעתים פחות תכופות סבירה, וזאת על מנת לאפשר סיכוי להיריון ביותר ימים לאורך המחזור.

מאמץ גופני וקיום יחסי מין עלולים לגרום להפלות טבעיות

הסיבה העיקרית להפלות עצמוניות היא עובר לא תקין גנטית. למעשה הפלה טבעית היא אחת הדרכים של הטבע להבטיח שעובר לא תקין מבחינה כרומוזומאלית או התפתחותית לא יגיע ללידה. בהתאם לכך, הגורם שמשפיע ביותר על הסיכון להרות הוא האיכות הגנטית של העובר, שמשקף בעיקר את גיל האישה. שיעור ההפלות העצמוניות בטיפולי הפריה עולה מ-15% בגיל צעיר לכ-30% בגיל 40 ולמעל 50% מעבר לגיל 43.

מומלץ להימנע מקיום יחסי מין זמן רב לפני טיפולי פריון

קיום יחסי מין לעתים קרובות לא בהכרח גורם לירידה בריכוז הזרע. לעומת זאת, דווקא התנזרות ממושכת עלולה לפגוע באיכות הזרע בפליטה. מקובל כיום להמליץ להימנע מהתנזרות ממושכת, ועל קיום יחסים תכוף סביב יום הביוץ.

עם זאת, קיום יחסים תכוף מדי עלול לפגוע בהנאה וישנם גברים שאף יתקשו לעמוד בכך ולכן גם פה מתינות רצויה. קיום יחסים פעם אחת ביום או יומיים יספיק בדרך כלל.

גיל הגבר אינו משפיע על הסיכוי להרות

עם הגיל יש ירידה מתונה מאוד באיכות הזרע אצל הגבר. הדבר מוסבר בכך שתאי זרע חדשים נוצרים כל העת באשכים של מרבית הגברים, גם בהגיעם לגיל מופלג. אבל מעבר לירידה הקלה בנתוני הזרע, חלה עם העלייה בגיל גם ירידה בהפרשת ההורמונים הזכריים. הדבר מתבטא בצורה הברורה ביותר בירידה בליבידו עם הגיל ומחקרים מורים שרוב הירידה בשיעורי הפריון בזוגות בהם בן הזוג מבוגר, נובעת מירידה ברורה בתכיפות קיום יחסי המין אצל זוגות רבים.

שימוש בג'ל כחומר סיכה בעת קיום יחסי מין עלול לפגוע בזרעונים

זוגות רבים מסתייעים בג'ל כחומר סיכה בעת קיום יחסי מין, בייחוד כאשר האישה סובלת מיובש בנרתיק. השימוש בג'ל נפוץ גם בעת ביצוע פעולות גינקולוגיות כמו אולטרא-סאונד נרתיקי או הכנסת מפשק לשם ביצוע הזרעה. מחקרים הראו כי השמת זרעונים ישירות בתוך חומר הסיכה ואפילו ברוק עלולה לפגוע בזרעונים. אבל בשימוש בכמות מתונה של ג'ל על בסיס מים לא צפויה פגיעה משמעותית בזרעונים. מומלץ להימנע משימוש בחומרי סיכה על בסיס שומני, כמו פאראפין או שמן תינוקות. אין בעיה להשתמש בג'ל בעת ביצוע הזרעה, מאחר שהג'ל נותר בנרתיק ואילו הזרע מגיע ישירות לחלל הרחם.

טיפולי פריון גורמים להשמנה

נשים רבות מדווחות על עלייה במשקל לאחר תחילת טיפולי הפריון. חלק מהטיפולים ההורמונאליים אכן עלולים לגרום לאצירת נוזלים שכרוכה בעלייה במשקל, בעיקר עקב עלייה ברמות האסטרוגנים, אך זו תופעה שחולפת מעצמה תוך זמן קצר. השמנה של ממש הינה נדירה ומתרחשת בעיקר כתוצאה מכך שנשים נוטות להפחית על דעת עצמן את פעילותן הגופנית, מתוך הנחה מוטעה שמנוחה תשפר את התוצאות. לעתים נשים גם מרבות באכילה בשל המתח שמלווה את טיפולי הפריון.

יחסי מין לאחר החזרת עוברים פוגעים בסיכוי להרות

נשים רבות נמנעות מקיום יחסי מין לאחר החזרת עוברים ואף משבשות את חיי היומיום שלהן ומקפידות על מנוחה ממושכת. מחקרים מורים שאין צורך במנוחה או בהימנעות מקיום יחסי מין כאשר עוברים טיפולי פריון, או מבצעים החזרת עוברים בתהליך הפריה חוץ גופית. מחקרים הראו ששיעורי ההיריון היו אף גבוהים יותר בקרב נשים שקיימו יחסים ושמנוחה אינה תורמת כלל להצלחת הטיפול.

מאמץ עלול לגרום לעוברים להיפלט מהרחם

בטיפולי הפריה מחזירים את העוברים בעזרת צנתר למעלה חלל הרחם. העוברים ימצאו לאחר ההחזרה בין הדפנות של הרחם. לכאורה, התכווצויות של שרירי דפנות הרחם עלולות לגרום לפליטתם של העוברים מהחלל, אך מצב זה נדיר ואינו מושפע ישירות ממעשיה של האישה. קימה מיד לאחר ההחזרה לא תוביל ליציאה של העוברים מהרחם. מאמץ גופני, כדוגמת מתן צואה או הרמת משאות, לא יגרום להשמטות של העוברים מחלל הרחם. אין גם מניעה לרוקן את שלפוחית השתן מיד לאחר ההחזרה.

הכותב הוא רופא בכיר בבית החולים שיבא, מומחה במיילדות, גינקולוגיה, פריון והפריה חוץ גופית

פרופ' זיידמן בגוגל פלוס

בואו לדבר עם פרופ' דניאל זיידמן בפורום פריון האישה והפריה חוץ גופית.

שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום