אובדן הריון: סיכון ללב

(0)
לדרג

לנשים שחוו הפלות או לידות מת סיכון גדול יותר לאירועי לב, שבץ מוחי ויתר לחץ דם על רקע מחלת כליות. כך מגלה מחקר מקיף בהשתתפות מיליון נשים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

כואב הלב. מחקר מקיף חשף לאחרונה קשר בין סיבוכי הריון קשים, כמו הפלות או לידת מת, למחלות לב בקרב נשים. המחקר הוצג בכנס אגודת הלב האמריקאית וכלל נתונים ש יותר ממיליון נשים צעירות מדנמרק. מדובר במחקר הגדול ביותר שבוצע עד כה להערכת טרשת עורקים לאחר אובדן הריון. המחקר העלה קשר משמעותי בין סיבוכים אלו לאוטמים לבביים, אירועים מוחיים ויתר לחץ דם על רקע מחלת כלי דם בכליות.

החוקרים בחנו נתונים של נערות ונשים בנות 12 ומעלה שהיו תחת מעקב בין השנים 1997-2008. נשים אלו ילדו בעבר תינוק חי יחיד, או שהתמודדו עם לידת מת או הפלה. הם עקבו אחר נשים אלו אחר הופעת אוטמים לבביים, אוטמים מוחיים, או יתר לחץ דם על רקע מחלת כליות, כשהמעקב הממוצע נמשך 15 שנה.

840 אלף מהמשתתפות חוו לידת-חי בלבד. מבין אלו לאחר הפלה או לאחר לידת מת, ל-150 אלף הייתה הפלה אחת, 28 אלף עברו שתי הפלות, וחמש אלף נשים איבדו שלושה הריונות; כ-2,400 נשים הפילו ארבע פעמים או יותר ו-8 אלף נשים התמודדו עם מקרה של לידת עובר מת. לאורך תקופת המחקר תועדו 2,800 אירועי לב, כ-4 אלף אוטמים מוחיים וכ-1,200 מקרים של לידת מת.

הקשר הבולט ביותר נצפה בנשים צעירות שחוו לידות מת. באשר להפלות, זוהה שככל שאשה הפילה מספר רב יותר של פעמים, כך הסיכון היה גדול יותר. בנשים עם ארבע הפלות או יותר, או לאחר לידת מת בעבר, נרשמה עלייה כמעט כפולה בסיכון לתוצאות טרשת עורקים (אוטם לבבי, אירוע מוחי או יתר לחץ דם הנובע ממחלת לחץ דם בכליות). הקשר נותר על כנו גם לאחר התחשבות במשתנים דוגמת עישון וסוכרת. הסיכון הכרוך בהפלות היה הגבוה ביותר בקרב נשים צעירות.

בואו לדבר על זה בפורום אובדן הריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום