החיים אחרי שבץ מוחי

(5)
לדרג

חשוב לקבל את כל המידע על אפשרויות השיקום כדי לסייע לחולה. בעזרת שיקום מוטורי וקוגניטיבי אפשר לרוב לחזור לתפקד; למשפחה תפקיד חשוב בהצלחת הטיפול

מאת: מערכת zap doctors

שבץ מוחי הוא אירוע קשה ומשנה חיים, אך כדאי להישאר אופטימים, משום שבזכות שיקום בתחום המוטרי ובתחום הקוגנטיבי אפשר במקרים רבים להשיג שיפור משמעותי במצב ולחזור לתפקד. "המגבלות שאנשים חווים אחרי אירוע תלויות במיקום הנזק, כלומר איזה אזור במוח נפגע", מסביר ד"ר נחום סורוקר, מנהל מחלקה לשיקום נוירולוגי בבית-חולים לוינשטיין וראש החוג לרפואה שיקומית באוניברסיטת תל-אביב. לדבריו, "יש הבדל מהותי אם הפגיעה הייתה בצד שמאל או ימין, בצד הקדמי או האחורי, משום שלכל אזור יש תפקיד אחר".

כאשר אדם עובר שבץ מוחי ומגיע לבית חולים הוא מאושפז במחלקה נוירולוגית או במחלקה פנימית. שם הוא עובר בירור ראשוני לגבי סיבת השבץ, מחלות הרקע, גורמי הסיכון וכו', ונשלח לשיקום המותאם לו באופן אישי. לפי ד"ר סורוקר, "ממוצע זמן האשפוז הוא כשישה שבועות ובדרך-כלל חולה המשתחרר מבית החולים ממשיך בטיפולים בקהילה לפי סוג הבעיה. ברוב המקרים החולה מגיע לבית חולים על כסא גלגלים או באלונקה ומשתחרר בהליכה על רגליו, עם תמיכה של מקל או הליכון".

ד"ר סורוקר מציין כי על-פי הנתונים בספרות המקצועית כ-75 אחוזים מהחולים הם מעל גיל 65, ו-25 אחוזים צעירים יותר. בבית-חולים לוינשטיין הגיל הממוצע במחלקה הוא 60. "הסיבות לשבץ נובעות במרבית המקרים מאוטם (חסימה של כלי הדם) ובמקצת המקרים מדימום. בגילאים צעירים השכיחות של דימומים על רקע מומים בכל הדם גבוהה יותר".

שיפור היכולות

השיקום, כאמור, נקבע על-פי מצבו של החולה. שיקום בתחום המוטרי כולל טיפולי פיזותרפיה וריפוי בעיסוק. המטרה היא להגיע לניידות עצמאית ללא צורך בכסא גלגלים ולתפקוד טוב של הידיים המאפשר ביצוע עצמאי של פעולות יומיום בסיסיות (אכילה, רחצה, לבוש וכו'). טכניקות טיפול שונות ומגוונות עוזרות לשפר את התפקוד המוטורי והתחושתי של הגפיים.

ליקוי בתחום הקוגניטיבי כולל קושי בזיכרון, שפה, יכולת חשבונית, קשב, יכולת ניהול וכו'. שיקום בתחום הקוגניטיבי-לשוני הוא מורכב וארוך יחסית (יכול להימשך חודשים רבים). "בנוסף למאפייני הליקוי של המטופל, תכנית השיקום חייבת להתייחס גם לגילו של החולה", מסביר ד"ר סורוקר. "בחולים צעירים, שצריכים לחזור למעגל העבודה או הלימודים, נדרש מאמץ טיפולי מיוחד לשיפור היכולות הקוגניטיביות הנדרשות להשתלבות מחודשת בפעילויות אלה".

תמיכה משפחתית

שבץ מוחי עלול לגרום גם לתגובה רגשית קשה והופעה של דיכאון אחרי שבץ היא שכיחה. "מיקום הפגיעה במוח משפיע על מאפייני התגובה הרגשית", אומר ד"ר סורוקר. "שבץ הפוגע בצד ימין של המוח ומחולל שיתוק של פלג הגוף השמאלי, גורם לעתים קרובות גם להפרעה במודעות לליקוי ולתגובה רגשית מתונה. שיתוק מימין, באותה דרגת חומרה, עלול לחולל תגובה דכאונית קשה".

התמיכה הנפשית שמקבל החולה ממשפחתו חשובה ביותר במקרים כאלה. ככלל, שיתוף בני המשפחה בתהליך השיקומי הוא חשוב ביותר. ד"ר סורוקר: "בני משפחה שמגיעים לבקר את החולה מדי יום יכולים להיות לעזר רב בקידומו של החולה. עליהם ללמוד מהצוות תרגילים שונים שתכליתם לחזק את ההישגים של הטיפול המקצועי. בני המשפחה יכולים לתרום רבות לשיפור בתחום המוטורי, הקוגניטיבי והלשוני-תקשורתי. נדרש לשם כך שיקבלו מהצוות הדרכה מתאימה".

התמיכה החברתית לחולה ולבני משפחתו חשובה מאד ויש מקורות לעזרה. דוגמה לכך היא עמותת "נאמן" שמקיימת מגוון רחב של פעילויות לחולי שבץ ולבני משפחותיהם, כולל ארגון טיולים וימי עיון. ד"ר סורוקר מציין כי "בישראל ישנם כ-40-50 אלף חולים שעברו שבץ מוחי. מדובר במחלה שכיחה ולמרות המגבלות חולים רבים חוזרים לפעילות חברתית מעשירה ומהנה, ולא מעט מהחולים היותר צעירים גם חוזרים ללימודים ולעבודה לאחר השיקום. הדבר תלוי לא רק בגודל ומיקום הנזק אלא גם בעמדה הפנימית ובנחישות של החולה, ובתמיכה שהוא מקבל מהסובבים אותו".

לבני המשפחה ד"ר סורוקר ממליץ בשלב הראשון לאחר השבץ, לקבל יעוץ מקצועי מקיף מהצוות הרפואי-שיקומי. לדבריו, "לעתים מאוד קרובות, חולה שבץ נראה בימים הראשונים אחרי האירוע במצב ירוד ביותר. פעמים רבות מצב החולה מוערך בשלב זה כחסר סיכוי להטבה תפקודית משמעותית, והחולה מופנה למוסד סיעודי. עדיף לא פעם לנסות הליך שיקומי ולהיכשל מאשר לוותר מראש על הסיכוי, גם אם אינו גדול, מפני שהפנייה למוסד סיעודי שמשמעה ויתור על הניסיון השיקומי אכן תשלול כל סיכוי להטבה. על הגורמים המטפלים בבית החולים הכללי, על גורמי הבקרה האחראים לויסות חולים, ועל בני המשפחה להיות מודעים לאפשרות זאת ושיקול הדעת חייב להיות שקול וזהיר מאוד".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום נוירולוגיה- מבוגרים
פורום נוירוכירורגיה: כלי דם מוחיים - דימומים מוחיים, קברנומות, מפרצות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום