איידס: שקיעתו של הקונדום

(0)
לדרג

הירידה בתפיסת הסכנה של מחלת האיידס חברה למנטליות ה"יהיה בסדר" הישראלית. התוצאה: צניחה בשיעור השימוש בקונדום ועליית הסיכון להדבקה

מאת: פרופ' גידי רובינשטיין

מתברר שניתן לקשור בין התחלואה באיידס לאישיות. כך למשל הנטייה לחיפוש ריגושים (sensation seeking), נתפסת כאחת מהתכונות המנבאות למין לא מוגן ולהימנעות מבדיקות לאיידס (נגיף ה-HIV). את המינוח טבע הפסיכולוג מרווין צוקרמן והיא מוגדרת כחיפוש אחר חוויות ורגשות חדשים ועוצמתיים ונכונות ליטול סיכונים גופניים, חברתיים, משפטיים וכספיים לצורך השגתם. רבים הניחנים בתכונה זו נוטים להתעלם מסיכון, לשאת אותו, להמעיט בערכו. לא פחות מכך רואים בו תוספת לריגוש.

התכונה מורכבת מחיפוש אימה והרפתקאות, חיפוש חוויות חושיות חדשות, עכבות מופחתות ונטייה להשתעמם מהר. ככל שאדם פתוח יותר לחוויות חדשות וככל שהוא מוחצן יותר, כך הוא נוטה יותר לחפש ריגושים ולהתחשב פחות ברגשות הזולת. אלה האנשים העלולים לסכן את עצמם ואת זולתם במין לא בטוח ולהתכחש לצורך בבדיקות HIV. מרקם התכונות הזה גם אינו מבשר טובות באשר ליכולת להיכנס לקשר זוגי (לא כל שכן, קשר מונוגמי), להתמיד בו ולשאת את השגרה המתחייבת ממנו. הוא הדין לגבי היכולת להתמיד במעקב רפואי ובייעוץ פסיכולוגי, המחייבים דחיית סיפוקים.

קונדום ואיידס (אילוסטרציה)
קונדום ואיידס (אילוסטרציה)

"זורמים מדי" - יש דבר כזה

משתני אישיות נוספים שנמצאו קשורים לנטילת סיכון מיני הם נוירוטיות (חוסר יציבות רגשית ונטייה לדיכאון וחרדה) גבוהה ומוכוונות (התמדה, דבקות במטרה, הישגיות) נמוכה. דווקא מי שפתוח לחוויות חדשות מסוגל להעריך בצורה מדויקת יותר גורמי סיכון. כפי שידוע ממחקרים ומטיפול פסיכולוגי, קשה מאוד להפוך אדם קפדן ומסודר ל"זורם" וספונטני, אך בהקשר של תוכניות מניעה בריאותיות מתברר שניתן להגביר את רמת המוכוונות של אנשים "זורמים" מדי, כלומר, להפכם ממושמעים, מאורגנים ומתוכננים יותר.

תחת הכותרת "שחיקת הקונדום: מה עושים עם מחלה שכבר כמעט לא מתים ממנה?", תיאר שחר סמוחה ב"גלובס" (8.9.12) את היחס שנאלצים נשאים לשאת, את הפיחות שחל בהשקעות בפיתוח תרופה ואת הירידה ברמת הזהירות. מתברר שהמנטאליות הישראלית, המקדשת קלילות נוסח "יהיה בסדר", רלוונטית גם לנושא זה: סקרים שנערכו בישראל בשנים האחרונות הראו שמקור הרוב המוחלט של ההדבקות בנגיף הוא באנשים שלא יודעים כי הם נשאים, וש-70% מהישראלים מעולם לא נבדקו ל-HIV, כפי שמעיד בכתבה יונתן קרני, מנכ"ל הוועד למלחמה באיידס ומוסיף: "כשזה מגיע להנאה צרופה כמו סקס, הזהירות נעלמת עוד יותר".

"הוא נראה בריא מדי מכדי להיות נשא"

אחת ההתנהגויות הנפוצות בקרב נשאים הוא קיום יחסי מין עם נשאים אחרים (serosorting), אשר גם הם אינם משתמשים בקונדום ומרבים להחליף בן זוג. התנהגות זו, כאמצעי למניעת הדבקה וזיהום מחדש, שנויה במחלוקת בקרב החוקרים. בניו יורק פועל קו מצוקה הנקרא Talk Safe, המלווה פעילות מחקרית מרשימה. כמו כן פותח שאלון לבדיקת התנהגות מינית אנאלית לא מוגנת וגילו שלפי תגובות הפונים לקו השאלון נחלק לחמישה גורמים: (א) פטליזם, כעס והרס עצמי (אמירות כמו "רציתי לפגוע בעצמי" או "רציתי לפגוע בשותף שלי"), (ב) בריחה, נטילת סיכונים וחיפוש ריגושים (פריטים כמו "הייתי מאוד חרמן באותו לילה", או "הבחור היה ממש חתיך"), (ג) צורך באינטימיות וקשר (פריטים כמו "רצינו לחוש זה את זה בלי הקונדום" או "רציני להרגיש קרובים יותר זה לזה", (ד) תפיסת מסוכנות מוטעית (אמירות כמו "הוא היה נראה בריא מדי מכדי להיות נשא" או "הוא נראה צעיר מדי מכדי להיות נשא") ו-(ה) קשיי זיקפה בעקבות שימוש בקונדום ("קשה לי לשמור על זיקפה כשאני משתמש בקונדום" או "הקונדום לא התאים").

בעקבות המחקר מחד והטיפול בפונים לקו מאידך ממליצים החוקרים, בין היתר, על בדיקת עמדות האדם כלפי הנשאות שלו, בדיקת המשמעות האישית של מין בלתי מוגן עבורו, חשיפת טעויות בשיפוט באשר לנשאותם של שותפים מיניים אפשריים, הבהרת ההשלכות האפשריות של התנהגויות מיניות שונות, פיתוח קווים מנחחים למין בטוח, תמיכה בהתנהגות שיש בה כוונה לקשר (למשל, דייטים, התאהבות) ועוד.

כשזהירות יתר מפריעה לתפקוד

מנגד, כפי שגם נהיגה איטית מדי עלולה להיות מסוכנת, גם זהירות יתר עלולה להשבית את שמחת החיים, כפי שמלמד סיפורו של אביב (שם בדוי), מטופל חרדתי, אובססיבי, היפוכונדרי ובעיקר חרד מאיידס. מצד אחד, הוא הסלע היציב של מקום עבודתו, שבו הוא מצטיין ומצד שני, הזהירות היתרה מונעת ממנו כל שיפור ברמת החיים ומותירה אותו בתוך הארון, בקשר מוגבל ומגביל, בדירה עלובה (כי אין ודאות לכך שהדירה הבאה תהיה טובה יותר) מוגן היטב אך נמנע עד מאוד. כך גם גלעד (שם בדוי), סטודנט לרפואה המחייב את שותפיו המיניים להשתמש בשני קונדומים. המחושבות, הספק והיכולת לדחות סיפוקים העולות כולן בקנה אחד עם אותה זהירות יתר הם שהובילו את שני הגברים הצעירים אל הישגיהם בלימודים ובעבודה, אך הם גם אלה שמונעים מהם הנאה.

אלא שבין זהירות יתר לבין התנהגות אימפולסיבית וחסרת עכבות, תוך התעלמות מהסיכון והכחשתו, יש טווח רחב מאוד של התנהגויות המאפשרות הנאה מחד ואחריות מאידך. אז לפני שאתם זורמים תעצרו רגע!

ניתן לפנות לוועד למלחמה באיידס - הקו הפתוח: 03-5613300 שעות פעילות: ימים א'-ד', 20:00-22:00

הכותב הוא פסיכותראפיסט המתמחה בטיפול בהומואים וביסקסואלים, משמש כיועץ האקדמי של ביה"ס למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית נתניה

בואו לדבר על זה בפורום שרינק פרנדלי - ייעוץ פסיכולוגי להומוסקסואלים, ביסקסואלים וטראנסג'נדרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום