יותר טסטוסטרון, פחות כרס

(12)
לדרג

ירידה ברמות הטסטוסטרון אצל גברים קשורה לבעיות בתפקוד המיני, אך גם לעלייה במשקל. משתתפי מחקר חדש שקיבלו זריקות טסטוסטרון הצליחו להיפטר מהכרס

מאת: מערכת zap doctors

עד היום גברים רבים השלימו עם העובדה שעם התבגרותם גדלה גם הכרס שלהם. הגיל ואורח החיים תורמים רבות להיקף המותניים ולהוספת חורי האבזם לחגורה, אך כעת מתברר כי הם לא האשמים היחידים. מחקר חדש, שבדק את הקשר בין תהליכים הורמונליים המתרחשים בגוף הגבר עם הגיל לבין עלייה במשקל ובעיקר השמנה בטנית, גילה כי גברים בעלי רמת טסטוסטרון נמוכה מהנורמה שקיבלו תוספת של ההורמון ירדו במשקל ובעיקר הצטצמצו באיזור הכרס.

"טסטוסטרון הוא הורמון המין הגברי העיקרי", מסביר ד"ר רענן טל, אורולוג מומחה. "הטסטוסטרון, המיוצר ברובו על-ידי האשכים, מגיע לכל אברי הגוף ומשפיע על התפתחותם ותפקודם של מערכות ואיברים שונים. עם השנים, כחלק טבעי ממהלך החיים, כמות ההורמון יורדת, ויש לכך השלכה על כל האיברים והמערכות המושפעים מההורמון".

דיכאון הוא אחד התסמינים לחסר בטסוטסטרון. צילום: שאטרסטוק
דיכאון הוא אחד התסמינים לחסר בטסוטסטרון. צילום: שאטרסטוק

הירידה ההדרגתית ברמות הטסטוסטרון בגוף היא חלק טבעי מתהליך ההזדקנות. הירידה בהפרשת הטסטוסטרון מתחילה סביב גיל 30 ומתגברת עם השנים, כך שסביב גיל 50 חלה ירידה משמעותית בייצורו בגוף, בשיעור של כ-1%-2% בשנה. אולם כאשר שיעור הירידה דרסטי יותר, נגרם מצב המכונה חסר טסטוסטרון והוא משפיע לרעה על בריאות הגבר.

"אצל חלק מהגברים יש ירידה קיצונית יותר בהפרשת הטסטוסטרון והיא מורידה את רמות ההורמון מהתחום הנורמלי", מסביר ד"ר טל. "מצב זה, של חסר טסטוסטרון, הוא מצב נפוץ, ההולך ומתרחב עם הגיל. כך, כ-10% מהגברים בגילאי 50-60 יסבלו ממנו, וכ-20% מהגברים מעל גיל 60. לפי ההערכה, רק 5-10% מהגברים הסובלים מהבעיה, מאובחנים ומטופלים.

"עם השנים מתגלים עוד ועוד תפקודים, איברים, מערכות ותהליכים בגוף המשתבשים בשל חסר טסטוסטרון, מצב המכונה 'היפוגונאדיזם'. גברים הסובלים מחסר טסטוסטרון נוטים לסבול ממחלות ומצבים רפואיים לא מעטים, וביניהם הפרעות בתפקוד המיני; אובדן מסת שריר; הזדקנות מוקדמת ומואצת; עלייה במשקל ובעיקר השמנה באיזור הבטן; אוסטיאופורוזיס; הפרעה באיזון הסוכר בדם; הפרעה באיזון השומנים בדם; ירידה בשיעור הגוף; דיכאון; חוסר אנרגיה וחיוניות; עייפות; הפרעות שינה וירידה בכוח השרירים".

לדברי ד"ר טל, הנטייה הרווחת היא לתלות את המצבים הללו בהזדקנות ובגיל, ובשל כך לא מאבחנים את חסר הטסטוסטרון שמעודד, מזרז ומחמיר את התחלואה. חוסר המודעות מוביל למצב של תת אבחון, ומונע מגברים רבים לקבל טיפול שיתרום לשיפור במצבם הבריאותי ויתרום רבות לאיכות חייהם.

חסר בטסטוסטרון מאופיין בהשמנה באזור הבטן . צילום: שאטרסטוק
חסר בטסטוסטרון מאופיין בהשמנה באזור הבטן . צילום: שאטרסטוק

על הקשר בין טסטוסטרון והשמנה

כבר זמן רב ידוע כי חסר טסטוסטרון מוביל להשמנה ובעיקר השמנה בטנית. מחקר חדש מצא שטיפול בחסר במצבים של היפוגונאדיזם הוביל להפחתת משקל משמעותית ולירידה ניכרת בהיקף המותניים בגברים שסבלו מחוסר בטסטוסטרון. המחקר התמקד ב-130 גברים שפנו לאורולוג בכדי לטפל בבעיות בתפקוד המיני. הם הופנו לקבלת טיפול בזריקות טסטוסטרון הניתנות אחת לשלושה חודשים (Nebido). לצד השיפור בסימפטומים של החוסר בטסטוסטרון, נמצא גם כי החולים ירדו במשקל והיקף המותניים שלהם הצטמצם.

בשל ההשפעה המסוכנת של ההשמנה הבטנית והעלייה במשקל על הבריאות, יש לממצאים הללו חשיבות מרובה. ד"ר טל: "הטיפול בחסר טסטוסטרון הוא טיפול חיוני ביותר, קריטי ונחוץ למי שסובל ממצב זה. בזכות המחקר למדנו על חשיבות נוספת, מעין ערך מוסף לטיפול, שמסייע לשמירה על בריאות המטופל. הירידה במשקל והיעלמות הכרס מפחיתות את הסיכון לסוכרת ולמחלות לב וכלי דם, משפרות את איכות החיים ואף מאריכות את תוחלת החיים".

מדוע הטיפול בטסטוסטרון בעצם מסייע גם לירידה במשקל ובהיקף המותניים?

"חוסר בטסטוסטרון גורם גם, בין היתר, לירידה משמעותית באנרגיה, במוטיבציה וברמת האקטיביות של הסובל ממנו. אדם שאיננו פעיל עולה במשקל. לאחר הטיפול, כשרמות ההורמון מאוזנת, יכולים לבצע יותר פעילות גופנית המסייעת גם היא להליך ההרזיה. אחת הדרכים הטובות לרדת במשקל היא הפעלת השרירים שהם צרכני אנרגיה (קלוריות) גדולים. ללא טסטוסטרון, אין בניית שרירים, גם אם מבצעים פעילות גופנית. לאחר הטיפול בחסר הטסטוסטרון, נמצא כי מסת השרירים עולה, ואיתה עולה גם צריכת האנרגיה של הגוף המביאה לירידה במשקל. בנוסף לכך, הטיפול המאזן את רמות הטסטוסטרון בגוף שובר את מעגל ההשמנה המתרחש בגוף עם הגיל. כשהפרשת הטסטוסטרון יורדת, ובוודאי כשהיא מתחת לכמות הרצויה, מתחיל תהליך של אגירת שומן במיוחד באיזור הבטן. במקביל, ידוע שעודף שומן מדכא את ייצור הטסטוסטרון בגוף, מה שגורם למצב של חסר בטסטוסטרון, שגורם להשמנה וכן הלאה. הטיפול, למעשה, קוטע את המעגל הזה ומונע מצב שבו גורם אחד מזין את הגורם השני".

במידה שהבדיקה אכן מעלה כי יש חסר טסטוסטרון, איך מטפלים בבעיה?

הטיפול השכיח בהיפוגנאדיזם הוא באמצעות זריקות טסטוסטרון. הטיפול מסייע להעלמת התופעות הקשות שגורם החסר ההורמונלי, ויסייע גם להרזיה. אני בהחלט ממליץ לגברים החשים סימנים היכולים להעיד על חוסר בטסטוסטרון להיבדק. אם יימצא כי הם אכן סובלים מהבעיה יותאם להם טיפול שישפיע באופן משמעותי על איכות חייהם".

הטיפולים המצויים והמאושרים בישראל הם:

זריקות קצרות טווח בשם טסטווירון: זריקה בכל שבועיים-שלושה, ניתנת על ידי אחות בקופת חולים. השפעת הזריקה הזו אינה קבועה, כאשר סמוך למתן הזריקה רמת הטסטוסטרון נמוכה, לאחר מכן עולה וסמוך להזרקה הבאה הרמה נמוכה שוב. טסטווירון כלולה בסל התרופות.

ג'ל למריחה יומיומית: היעילות תלויה בשימוש נכון ובהתמדה. יש למרוח אותו במועד קבוע בכל יום, ולהיות תחת מעקב רפואי. כל מריחה פעילה למשך יממה. הג'ל כלול בסל התרופות.

זריקות ארוכות טווח בשם נבידו: אלו זריקות שהשפעתן נמשכת כשלושה חודשים ברצף, שבהם נשמרת רמת הטסטוסטרון בתוך הנורמה בלי עליות וירידות ברמות ההורמון בדם. נבידו כלול רק בביטוחים המשלימים של קופות החולים.

בואו לדבר על זה בפורום אורולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום