רופאי ילדים: זהירות, טרמפולינה

(0)
לדרג

האיגוד האמריקאי לרפואת ילדים מזהיר מפני שימוש בטרמפולינה בבתים ובפארקים, במיוחד בקרב פעוטות. עוד עולה כי רשתות ופדים אינם מפחיתים את הסיכון לפציעות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

על אף שבשנים האחרונות חלה ירידה בשיעור הפציעות של ילדים עקב שימוש בטרמפולינה, מפרסם האיגוד האמריקאי אזהרה במאמר חדש במהדורת ספטמבר של כתב העת Pediatrics, נגד השימוש במתקן.

הכותבים מסבירים כי למרות הירידה משנת 2004 בשיעור הפציעות עקב שימוש בטרמפולינה, הסיכון לנזק חמור נותר גבוה יחסית. לדבריהם, שיעור הפציעות עקב טרמפולינה עמד על 70 ל-100,000 מקרים בילדים בגילאי 0-4 שנים בשנת 2009, ועל 160 ל-100,000 מקרים בילדים בגילאי 5-14 שנים. שיעור הפציעות בקבוצות גילאים אלו דומה לפציעות עקב רכיבה על אופניים או ציוד במשחקי מגרשים, כמו גם לסיכון בבריכות שחייה.

מרבית הפציעות עקב שימוש בטרמפולינה קורות כאשר אנשים רבים משתמשים בה בו-זמנית, והאדם הקטן ביותר מצוי בסיכון גבוה עד פי 14 לפציעה, בשל הבדלי המשקל והכישורים המוטוריים הפחות מפותחים. והסיכון לנפילות עולה כאשר טרמפולינה מונחת על משטח שאינו מאוזן.

השימוש ברשתות ופדים בטרמפולינה אינו מפחית את הסיכון וכשליש עד מחצית מהפציעות אירעו תחת השגחת מבוגר. פציעות בילדים מתחת לגיל 6 שנים מהוות 22-37% מכלל המקרים הפונים לחדר מיון.

פציעות כף הרגל והקרסול הן הנפוצות ביותר (למעלה מ-60% באחד המחקרים), 10-17% מהפציעות מערבות את אזורי הראש והצוואר, ו-0.5% מכלל הפציעות עקב שימוש בטרמפולינה מובילות לנזק נוירולוגי קבוע.

להלן המלצות האיגוד האמריקאי לרפואת ילדים:

על רופאי ילדים להמליץ שלא להשתמש בטרמפולינה.

על מחזיקי טרמפולינה בביתם לוודא כי פציעות טרמפולינה מכוסות בביטוח שלהם.

כל שימוש בטרמפולינה יוגבל למשתמש אחד בכל עת.

מבוגרים המכירים את הנחיות הבטיחות ישגיחו בזמן השימוש בטרמפולינה.

יש לבחון ולבדוק באופן שגרתי את תקינות הטרמפולינה, ולהשליך טרמפולינות מוזנחות.

לפי ההצהרה, עד שיהיה מידע נוסף בנוגע לבטיחות השימוש בטרמפולינות בזמינות בפארקים ותוכניות ספורט מובנות הכוללות טרמפולינה, האזהרה תקפה גם לתנאים אלו.

לסיכום, על רופאי ילדים לקחת חלק פעיל בהמלצה כנגד שימוש בטרמפולינה. על בני המשפחה להבין כי חלק גדול מהפציעות מתרחשות על המזרן עצמו, והנתונים הזמינים כיום אינם מוכיחים כי השימוש ברשתות או פדים מפחית משמעותית את הסיכון לפציעות.

בואו לדבר על זה בפורום "בטרם" - לבטיחות ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום