פוריות הגבר: DHA מוסיף און

(2)
לדרג

חומצת השומן DHA, מקבוצת אומגה 3, נמצאת בזרע הגבר בריכוז גבוה ותורמת לאיכותו ולתנועתיות שלו. צריכה נאותה שלה, יכולה לתרום לשיפור בעיות של פוריות

מאת: מערכת zap doctors

המספרים מלמדים כי בין 30%-50% מהניסיונות הכושלים להיכנס להריון קשורים לבעיות פריון אצל גברים, אם כגורם יחיד ואם כנוסף לבעיה אצל האישה.

זוגות רבים הנמצאים בטיפולי פוריות מנסים לאורך הדרך פתרונות טבעיים ותזונתיים מתחום הרפואה האלטרנטיבית. בין הטיפולים שעוברים גברים כדי לשפר את הזרע שלהם אפשר למצוא דיקור סיני, רפלקסולוגיה ונטילת תוספי מזון שונים כמו חומצות אמינו וחומצות שומן רב בלתי רוויות.

"כיום הולכת ומתבססת ההבנה לפיה רבות מבעיות פריון הגבר נובעות ממחסור ב-DHA, חומצה דוקוסאהקסאנואית", אומר פרופ' נסים גרתי מהמכון לכימיה יישומית באוניברסיטה העברית בירושלים. "יותר ויותר מחקרים ועבודות מכירים בתרומה של חומר זה, שהוא חומצת שומן רב בלתי רוויה מקבוצה אומגה 3, לפוריות הגבר, וביכולת לשלבו בטיפול בבעיות פריון מסוימות בקרב גברים.

"בעיות פריון בקרב גברים יכולות להופיע בעקבות מגוון גדול של גורמים, ביניהם ספירת זרע נמוכה - מצב בו יש מיעוט של תאי זרע בנוזל הזרע - דלקות וזיהומים, פגיעה בזרימת הדם לאשכים, בעיות הורמונליות, מחלות גנטיות, בעיות בתנועתיות של הזרע ועוד. חלק גדול מהבעיות נגרם בשל השפעות סביבתיות כמו חשיפה לחומרים רעילים, חשיפה למזון לא בריא וחסר ערך תזונתי, עודף משקל, חימום האשכים בדרכים שונות (לבישת מכנסיים הדוקים, רכיבה על סוסים, רכיבה על אופנוע וכדומה), חשיפה לכימיקלים או לחומרים רדיואקטיביים, מתכות רעילות או חומרי הדברה באוויר או במזון ועוד. לכן, ייתכן כי טיפולים טבעיים המנטרלים חלק מהמזיקים הללו יתרמו לעידוד הפוריות של הגבר".

פריון הגבר
פריון הגבר

מה הקשר בין DHA לפוריות?

"החומצה הזו נחוצה לתפקודן של מערכות מגוונות בגוף האדם מאחר שהיא מצויה באיברים רבים, כשהבולטים בהם הם המוח, זרע הגבר, הכבד, העיניים וחלב האם. 30% ואף יותר מהחומר המצוי בזרעו של הגבר הוא אותו DHA, ומחסור חמור בו פוגע באיכות הזרע וביכולת התנועה שלו, והוא שעלול לגרום לירידה בספירת הזרע ולחוסר יכולתו להפרות את הביצית".

וגבר ממוצע לא צורך כמויות סבירות שלה באמצעות המזון?

"רוב הגברים במדינת ישראל לא צורכים מספיק את חומצת השומן החשובה הזו, שמצויה אם כי מעט מאוד בדגי ים שחיים במים עמוקים. בישראל, למרות היותה מדינת חוף, לא אוכלים מספיק דגים ולא מגיעים אפילו ל-20% מהצריכה היומית המומלצת של המרכיבים החיוניים שמצויים בהם.

היא לא נמצאת גם במאכלים אחרים?

"מלבד דגי המעמקים כמו דניס, סרדין, מקרל וטונה, ניתן לצרוך את החומצה גם ממקורות צמחיים אולם חשוב לציין כי במקורות אלו היא לא מצויה באופן ישיר, ועליה לעבור תהליך אנזימטי ארוך אשר אינו מתקיים אצל רוב האנשים, וזאת בכדי להגיע לשלב הסופי של חומצת השומן DHA החשובה ביותר.

"בפועל, הליך אנזימטי רב שלבי זה הוא מפוקפק, בלתי יעיל ומוטל בספק. זאת מאחר והתהליך מתקיים חלקית או שאיננו מתקיים כלל אצל אנשים רבים, בשל מחסור בוויטמינים הנחוצים להשלמת התהליך, והאספקה השוטפת הנחוצה של DHA איננה ודאית ולרוב איננה מושלמת. לצד כל אלה, גם היחס השגוי בצריכת אומגה 6 מול אומגה 3 פוגע בספיגתו החיונית של DHA. אומגה 6, המצויה בבשר, עוף ודגים חיונית ביותר לגוף, אולם היא צריכה להתקבל בכמות מסוימת, מאחר וצריכה מוגברת שלה, הנפוצה מאד בעולם המערבי - בישראל פי 20 מהמומלץ - מנטרלת את פעילות ה- DHA שכן נצרך, כי היא לא מסוגלת להילחם בנזקים שגורמים הריכוזים העודפים של האומגה 6.

במחקר שנעשה באוניברסיטת ברצלונה ופורסם במגזין הבריאות האמריקני FERTILITY AND STERILITY ב 2010, בחנו החוקרים את השפעותיו שלDHA טהור על שיפור איכות הזרע והעלאת רמת הפריון אצל גברים הסובלים מבעיות פוריות, ונמצא כי אצל גברים אשר סבלו מאי-פוריות וטופלו באמצעות כמוסות AXOM3 המכילות 70% DHA טהור במשך 10 שבועות, חל שיפור ניכר בפרמטרים שונים של פריון.
בעיות הפריון אצל הגברים התבטאה בירידה בכמות הזרע, ירידה ביכולת התנועה של הזרע. בשבירה ובפגמים של ה-DNA המצוי בזרע.

במהלך המחקר, נבחנה קבוצה A שכללה 21 גברים עם בעיות פריון - כל חולה קיבל 2 קפסולות DHA טהור של AXOM3 מדי יום במשך 10 שבועות. קבוצה B, אשר הייתה קבוצת הביקורת, כללה 15 גברים עם בעיות פריון שקיבלו כמות זהה של שמן חמניות מדי יום, גם כן במשך 10 שבועות.

תוצאות המחקר היו חד משמעיות: בקבוצה A שצרכה DHA של AXOM3 נצפתה ירידה מובהקת סטטיסטית של 66 אחוזים בשבירה של ה-DNA ובכמות הפגמים ב-DNA שבזרע הגבר וזאת בהתאמה לזמן הטיפול, השיפור נראה בבירור משבוע לשבוע.

בקבוצה B (קבוצת הביקורת) לא נצפה כל שינוי ורמת הפגמים ב- DNA נשארה גבוהה.

אז מה אתה ממליץ?

"בשל הקושי לספק לגוף DHA באמצעות התזונה, ומאחר והגוף אינו מסוגל ברוב המקרים לייצר אותה לבדו כדאי לצרוך אותה כתוסף. אם המטרה היא לתרום לשיפור הפוריות, חשוב לוודא שהתוסף מכיל כמות גבוהה ביותר של DHA טהור ושיהיה נקי כל האפשר מEPA.

בואו לדבר על זה בפורום תוספי תזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום