סוכרת: המלחמה הכפולה

(0)
לדרג

אחת הבעיות הניצבות בפני של חולי סוכרת היא עלייה במשקל עקב השימוש באינסולין. מחקר חדש קובע כי שימוש באינסולין מהדור החדש מסייע באיזון המשקל, תודות לפיזור וספיגה טובה יותר בגוף. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

אחת מתופעות הלוואי הבלתי רצויות של שימוש באינסולין בקרב חולי סוכרת היא עלייה במשקל. לעלייה במשקל השלכות בריאותיות על כולם, אבל כשמדובר בחולי סוכרת היא בעייתית עוד יותר, מפני שהיא גורמת לכך שיהיה צורך להשתמש בכמות רבה יותר של אינסולין ואף מקצרת את תוחלת החיים של החולה.

במחקר שנערך לאחרונה בצ'כיה התברר כי העלייה במשקל מקושרת לשימוש באינסולין הבסיסי מהדור הישן ואילו כאשר נעשה שימוש באינסולין מהדור החדש, דוגמת לבמיר, נשמר איזון במשקל הגוף ובחלק מהמקרים אף דווח על ירידה במשקל. במסגרת המחקר נאסף מידע מ-206 חולים בנוגע לסוג האינסולין שבו הם משתמשים, שכיחות התקפי היפוגליקמיה ועוד. תוצאות אלה נתמכות על ידי מחקרים נוספים שהתקיימו במדינות אחרות בעולם.

המטרה - לאזן את רמות הסוכר

"הרופאים המטפלים במחלת הסוכרת מתמודדים עם הנסיונות היומיומיים הבלתי פוסקים להביא לאיזון רמת הסוכר בדם עם מעט תופעות לוואי ככל האפשר", מסבירה ד"ר אנג'לה דובינסקי, יועצת סוכרת בקופות החולים לאומית וכללית. "לעזרתם נחלץ זה שנים רבות תכשיר האינסולין, הכלי העיקרי להתמודדות עם המחלה.

"אך אליה וקוץ בה לאינסולין הוותיק תופעות לוואי שונות, ובהן גם עלייה במשקל עקב הגברת התיאבון. אינסולין במינון עודף עשוי אמנם לגרום לירידה ברמת הסוכר בדם, אך מנגד לגרום לתחושת רעב ולהגדלת נפח רקמת השומן וכתוצאה מכך לעלייה במשקל. בנוסף, בחולים הסובלים מעודף משקל נוצר חוסר יחסי באינסולין ונוצרת הפרעה לפעילותו. כך שלמעשה אדם זה יהיה זקוק לכמויות גדולות יותר של אינסולין על מנת להתמודד עם כמות קבועה של סוכר בדם.

"כיום ישנו פתרון לבעיה זו, בדמותו של אינסולין מהדור חדש, דוגמת לבמיר. בזכות המבנה הכימי המיוחד של ההורמון, יכולות מולקולות החומר להתקשר בינן לבין עצמן וכן להתחבר למולקולות של חלבונים הנמצאות בזרם הדם. כתוצאה מהחיבור החכם הזה, מנגנון הפעולה של התרופה מאפשר לשחרר רק כמות קטנה של אינסולין בכל פעם, והוא נספג לדם ביתר מהירות לעומת האינסולין הישן. הפיזור והספיגה של האינסולין יותר טבעיים".

פעולה ארוכת טווח

בזכות המבנה הכימי של האינסולין החדש הוא אינו גורם לעלייה במשקל ואף יכול להשתלב עם תרופות אחרות על מנת לאזן את מחלת הסוכרת. עוד יתרון הוא שמדובר בתכשיר ארוך טווח, שאותו צריך להזריק רק פעם ביום.

בניגוד לסוגי אינסולין אחרים, שלא נספגים במידה שווה בגוף החולה גם אם מקפידים על הזרקה בתנאים דומים (מיקום דומה ושיטה אחידה), לאינסולין החדש יש שונות נמוכה וחולה שמזריק אותו יכול לצפות לתגובה דומה בכל אחת מההזרקות. דבר זה מאפשר לסוכרתיים לתכנן בצורה טובה יותר את ההזרקות, וכתוצאה מכך גם פוחתים אירועי ההיפוגליקמיה, דבר המאפשר יותר ביטחון לחולי הסוכרת ומקל עליהם לנהל אורח חיים תקין. זריקה אחת ביום מספקת אינסולין למשך 24 שעות, שומרת על רמה קבועה של אינסולין בדם ומונעת ירידות ברמת הסוכר בדם, דבר שאנו רצוי מכל בחינה.

"המטרה של המדענים והרופאים המטפלים במחלת הסוכרת היא ליצור אינסולין שיש לו השפעות לוואי פחותות על החולה ומאפשר לו לקיים אורח חיים בריא ותקין למרות המחלה", אומרת ד"ר דובינסקי. "ואכן, פיתוח תכשירי אינסולין חדשים מאפשר לשמור על איזון טוב יותר של ערכי הסוכר בגוף, למנוע עלייה מיותרת במשקל ולמנוע את סיבוכי מחלת הסוכרת".

בואו לדבר על זה בפורום אינסולין - דרכי טיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום