פרופ' לביא זוכה פרס אלקלס על מחקר רפואת השינה והפרעותיה

(0)
לדרג

פרופ' פרץ לביא מהטכניון הוא זוכה פרס אלקלס מטעם קרן קימת לישראל למדען מצטיין בתחום הרפואה לשנת 2001

מאת: פרופ' פרץ לביא מהטכניון הוא זוכה פרס אלקלס מטעם קרן קימת לישראל למדען מצטיין בתחום הרפואה לשנת 2001

פרופ' לביא, מהפקולטה לרפואה ע"ש רפופורט בטכניון, הוא מחלוצי המחקר הרפואי של השינה והפרעותיה בעולם, ואבי תחום רפואת השינה בישראל.
הוא חבר סגל הטכניון מ-1975 והקים בו את המעבדה הראשונה לחקר השינה. ממעבדה זו צמח המרכז לרפואת שינה של הטכניון. תחת גגו של מרכז זה הוא הקים מערך שירות ארצי לאבחון הפרעות שינה. עד כה נבדקו במעבדות השינה השונות של הטכניון בארץ יותר מ-40,000 בני אדם. ביוזמתו גדלה המודעות הציבורית ומודעות הקהילה הרפואית לנושא השינה והפרעותיה ועקב כך ישראל היא בין המדינות המובילות בעולם בתחום של איבחון וטיפול בהפרעות שינה. השירות הקליני לאבחון הפרעות שינה שהקים פרופ' לביא בישראל, שימש מודל להקמת מרכז דומה בארה"ב ובו שש מעבדות שינה. פרופ' לביא היה בין מקימי המרכז האמריקאי והוא חבר הדירקטוריון של המרכז.

לפרופ' לביא תרומות ייחודיות בחקר השינה והפרעותיה, אשר היקנו לו מעמד כאחד מחוקרי השינה הבולטים בעולם. הוא היה בין הראשונים שחקרו את המקצבים היומיים ברמת הערנות, ובין הראשונים שדיווחו על נפוצותה של תסמונת דום נשימה בשינה ועל המשמעויות הקרדיוווסקולריות של תסמונת זו. פרופ' לביא חקר את השינה והחלימה בחולים פוסט-טראומטיים וממצאיו על החלימה בקרב ניצולי שואה האירו באור חדש את נושא ההסתגלות למצבים טראומטיים קיצוניים וקראו תגר על שיטות הטיפול השכיחות בניצולי טראומה.

לפרופ' לביא גם הישגים חלוציים בפיתוח מכשור רפואי בתחום של אבחון הפרעות שינה. בשיתוף עם ד"ר בוב שנאל הוא פיתח טכנולוגיה חדשנים לאבחון הפרעות נשימה בשינה ע"י רישום זרימת הדם באצבע. חברת "איתמר מדיקל" שרכשה את הטכנולוגיה, פיתחה מכשיר מהפכני לבדיקות ביתיות לצורך איבחון הפרעות נשימה בשינה. פרופ' לביא הראה עוד שניתן לזהות את שנת החלום על פי ניתוח זרימת הדם באצבע, מבלי להזדקק לרישומים של גלי מוח או תנועות עיניים.

פרופ' לביא שימש דיקן הפקולטה לרפואה בטכניון במשך שש שנים (1993 - 1999) . לאחרונה מונה לסגן נשיא הטכניון לקשרי חוץ ופיתוח משאבים.

פרס סמואל ופאולה אלקלס למדען מצטיין בתחום הרפואה מוענק זו השנה ה - 14. פרס יוקרתי זה מקורו בקרן שהוקמה מכספים שתרם בצוואתו ד"ר לודוויג אלקלס ז"ל למלגות למדענים מצטיינים בתחום הרפואה, קרן המנוהלת ע"י קק"ל. קרן קימת לישראל משמשת כנאמן למצווים שמפקידים בידיה את צוואתם ומבקשים כי תקים קרנות להענקת פרסים בתחומים שונים. ד"ר לודוויג אלקלס מגרמניה שאף לקדם את הרפואה בישראל ולכן החליט להקים קרן עבור מדען מצטיין בתחום זה בישראל. סכום הפרס השנתי הוא 15,000 פרנק שוייצרי (כ 35 אלף ש"ח).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום