קיץ: העונה האיומה של כף הרגל

(0)
לדרג

כף הרגל זקוקה ליחס מיוחד על מנת שתשרוד את הקיץ בלא פטריות ופגעים אחרים. הנה כמה עצות שיעזרו לכם לעשות זאת נכון

מאת: מערכת zap doctors

עבור אנשים רבים כף הרגל אינה אלא כלי הליכה, אשר מקבל מעט מאוד יחס. עבור אנשים אחרים, כף הרגל היא מקור לבעיות בלתי נגמרות: ציפורן חודרנית, פטריות, יבלת או אקזמה.

"הליכה מרובה בנעליים לא מתאימות יוצרת חיכוך הגורם לעור להתקשות ולהתעבות", אומר ד"ר שמואל יורב, רופא בכיר ברפואת עור ורפואת עור אסתטית. "מצב זה דורש ריכוך והסרה של שכבות עור נוקשה, אחרת תיתכן הפרעה בדריכה, בוודאי במצבים בהם העור מתבקע ונוצרים סדקים.

"פדיקור אינו חובה, אלא אם יש ממצאים בכף הרגל שמצדיקים אותו. מטרת הפדיקור היא להסיר עודפי עור, ועל כן אין הבדל בין פדיקור רפואי ופדיקור קוסמטי: בשני המקרים נוקטים אותה פעולה של הסרת עור.

"עם זאת יש לשים לב היכן מבצעים פדיקור שכן הסכנה העיקרית היא פציעה של כף הרגל, פציעה שעלולה להיות קריטית כאשר מדובר בחולי סוכרת, או לאלה שיש להם סירקולציה דם גרועה, דבר אשר עלול להוביל לזיהום, ובהמשך לכיב שעלול להפוך לנמק".

בעיות עור בכף הרגל
בעיות עור בכף הרגל

צרה ושמה נעלי אצבע

אחת התופעות של הקיץ היא נעלי אצבע. אלה תמיד נוחות ותמיד מתאימות, אבל הנזק שהן עלולות להותיר לטווח הרחוק לרוב אינו משתלם. "אחת הבעיות של יבלות בכף הרגל נובעת מתנוחה לא טובה", מסביר ד"ר יורב. "תנוחה גרועה כזו עלולה להיגרם מצורת הליכה לא נכונה או משימוש בנעליים בלתי מתאימות. נעליים טובות הן כאלה שהאזור של המדרס בריא ומותאם, ולא סתם שטוח וחסר מאפיינים אורתופדיים.

"הבעיה קיימת בעיקר אצל מי שנועלת נעל עקב צרה ומוגבהת. תנוחת הרגל בנעל כזאת מראש אינה טבעית, וזה גורם לחצים שעלולים ליצור יבלות. קימור גבוה יכול לגרום גם לבעיות בכף הרגל עצמה".

זהירות בריכה

בריכה עלולה להיות קרקע פורייה לאורחים לא קרואים בכף הרגל, כפי שמפרט ד"ר יורב: "הליכה יחפה חושפת את כף הרגל לזיהומים והידבקות כמו פטריות שנמצאות בבריכות, שהן אזורים של חום ולחות. האזורים סביב הבריכה עצמה אינם מחוטאים וכל אחד מאיתנו חשוף לדרוך על מקור שבו דרך קודם מישהו עם יבלת ויראלית בכף הרגל. לכן חובה ללכת בבריכה עם כפכפים. בתוך המים אין כמעט חשש להדבקה, אבל כלל זה נוגע גם למקלחות ולאזור המלתחות".

ציפורן חודרנית

"בעיית עור מכנית או לחץ מסוים עלולים לגרום לכך שהציפורן תצמח בשולי האצבע ולבסוף תחדור לעור", אומר ד"ר יורב. "מדובר בתהליך דלקתי כואב. גם פטרת עלולה לגרום לצמיחה של הציפורן בצורה בלתי תקינה, בנטייה לאחד הצדדים.

"הפטרייה מאכלת את הציפורן ומעוותת אותה. כך נגרמת חדירה לעור מסביב לציפורן וכתגובה נוצרת רקמה דלקתית ועור עודף שיש לטפל בו על ידי כירורגים או פודיאטרים. הטיפול נעשה בהרדמה מקומית ומשחררים בו את הזווית החודרת של הציפורן. לעיתים, כאשר הדבר לא מתאפשר, ניתן להכניס פתיל שיסיט את כיוון צמיחת הציפורן ולעיתים בוחרים להמית את שורש הציפורן באותו אזור ולאפשר רק לחלק ממנה לצמוח".

אפשר להימנע מציפורן חודרנית. בראש ובראשונה יש לשים לב לגזירה נכונה של הציפורניים. לדברי ד"ר יורב, "פדיקוריסטית יכולה להמליץ איך לגזוז נכון את הציפורניים. גזירה לעומק איננה מומלצת ועלולה לגרום לציפורן חודרנית. פעילות גופנית ולחץ קבוע על הציפורן, למשל בגלל נעליים בלתי מתאימות עלולים לגרום לציפורן חודרנית".

לא תמיד נדע לזהות מהי האדמומיות או השפשוף המופעים על כף הרגל ולכן בכל מצב של התלבטות ממליץ ד"ר יורב לגשת לרופא עור לפני שהמצב מחמיר. "אנשים רבים אינם יודעים להבחין בין יובש לבין פטרת. האחרונה יכולה להתפשט בין האצבעות וליצור דלקות - אקזמות ומשם הדרך לציפורניים קצרה מאוד. הציפורניים הן מאגר נהדר עבור הפטרת והתוצאה הסופית היא עיוות שלהם. במקרה כזה הטיפול קשה יותר ודורש כדורים. מדובר בתהליך ארוך ולכן כדאי להתחילו בהקדם. בנוסף, פטריות מחלישות את ההגנה של עור ובכך מהוות מקור לחדירה של מזהמים על ידי חיידקים וזיהומים קשים כגון אריספלס, הידוע גם בשם שושנה.

"לצד אלה יש גם שלפוחיות בכף הרגל המתהוות על רקע של חיכוך או חום, דבר אשר עלול להיגרם מפעילות גופנית, מריצה ברגליים יחפות או משימוש בנעל חדשה. גם במקרה הזה יש לגשת לאבחון, שכן קל להתבלבל בין שלפוחית כתוצאה מאקזמה לבין שלפוחית כתוצאה של שפשוף. גם פסוריאזיס נראה לפעמים באופן דומה, ורק רופא עור ידע להמליץ על טיפול בהתאם לממצאים.

"לא כל פריחה בכף רגל היא פטריה", מדגיש ד"ר יורב. "לעיתים מדובר בפריחה או בקילוף עור ולכן יש לגשת לאבחון של רופא עור".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום