מה אומרות פניך?

(1)
לדרג

יאנג ויין, הרים ועצמות, על קריאת הפנים בשיטה הסינית, על סוגי פנים ומדוע דוגמניות על סובלות מעודף יין

מאת: לכל אחד מחמשת היסודות יש צורת פנים מתאימה המראה אנרגיות מסוימות, כשרונות ובעיות בריאותיות אפשריות

האמנות העתיקה של קריאה בפנים היתה בשימוש על ידי הרופאים הסיניים הקונפוציאניים, ושימשה לאבחון כדי לסייע לחולים. בחינה מדוקדקת של הפנים אפשרה למטפלים הבנה עמוקה של אישיות החולים.
היו גם קוראי פנים מקצועיים באותה תקופה ששילבו את תפקיד הכומר, האסטרולוג ועורך הדין. כולם היו גברים משכילים עם הרבה חמלה לכאב האנושי. הסינים הבינו את הרעיון שהפנים משקפים את האנרגיות, הבריאות והמזל של האדם, וביקשו לחיות עם זאת בהרמוניה בשילוב אנרגיות מחמשת היסודות, יין ויאנג ועונות השנה. תורה זו זכתה לפריחה מחודשת במערב במהלך 20 השנה האחרונות עם גילוי האקופונקטורה, רפואה סינית, פנג שווי וצ'י קונג.
קריאת פנים סינית רלוונטית היום כפי שהיתה בעבר, והיא חוצה תרבויות.
בכולנו מצויים יסודות וכל הפנים משקפים חלק מהתכנית של הטבע.
קריאת פנים הופיעה לראשונה בסין במאה השישית לפנה"ס, והיתה מומחיות של "אנשי קסם", ללא ייחוס או שיוך דתי. ככל הנראה היו אלה שמאנים טאואיסטים מהאזורים הכפריים כמו סצ'ואן שהתמחו באמנויות החיזוי הלא מסורתיות.
ב 220 לפנה"ס, אמנות קריאת הפנים הפכה לחלק מאורח החיים הסיני ולחלק מהקלאסיקה שנכתבה באותה תקופה.
עקרונות קריאת הפנים
העקרונות הבסיסיים הם האנרגיות הקוסמיות מחמשת היסודות ומהיין והיאנג. ניתן לבנות פרופיל פיזי, פסיכולוגי ורגשי מפורט על פי בחינת הפנים מלמעלה למטה (מצח, אמצע ופנים תחתונות), המשקף את מערכות העצבים, הדם והעיכול. כמו כן יש אזורים המשקפים את האברים הפנימיים.
כל פנים הם מפה של העבר ההווה והעתיד.
העבר מתואר כמורשת, זמן ההריון, הילדות וההתבדרות, עם הקשיים או התמיכה המשפחתית, ושנות הילדות הראשונות.
ההווה משקף את בריאותנו בזמן הקריאה. זהו הדבר שאנו יוצרים בעצמנו. קוקו שאנל אמרה "אנחנו מקבלים את הפנים שמגיעים לנו": דיאטה לא מאוזנת, רגשות שליליים לאורך זמן, סמים ומתח משפיעים על הקמטים, העיצוב וצבע הפנים. אזורי הפנים קשורים לאברים הפנימיים.
כמו שכפות הרגליים נחשבות למפה של הגוף ברפלקסולוגיה, הפנים מראות את הבריאות הפנימית ואת האדם שמאחורי המסיכה.
העתיד אינו נחזה בפילוסופיה הסינית, שכן מעשי חמלה מאריכים את חיי האדם, ושמירה על הבריאות יכולה למנוע בעיות בעתיד. לעיתים גורל והעליות והמורדות בחיים יכולים להשתנות בעקבות ניתוחי פנים, תיקון עוויתות יכול לשנות את הגורל בגילאי 35-40. ניתוח פלסטי באף לעומת זאת חושף את הנחיריים ומקצר את האף, ויכול להשפיע על סוף שנות הארבעים בחיים.
איזון ופרופורציה חשובים בקריאת הפנים, כמו גם בציורים סיניים. הרמוניה הכרחית בין ההרים (יאנג, בפנים עצמות), לבין הנהרות (היין, בפנים הרקמות הרכות).
למרות שהפנים יכולים להיחשב כיפים בעיני החברה, הקריאה יכולה להראות עודף של יין (אף סולד, פה רחב, עיניים רחוקות, גבות דקות). הרבה דוגמניות דקיקות נראות כך. עבור הקורא בפנים האף מהווה את "קופסת הכסף", הפה מייצג תקשורת והסנטר מציין נחישות, שאיפה ומעשיות. קריאת הפנים יכולה לשקף את האנרגיות, להראות מצב בריאותי, הערכת אישיות, תובנה עצמית ותכנון בריאותי.
סוגי פנים
לכל אחד מחמשת היסודות יש צורת פנים מתאימה המראה אנרגיות מסוימות, כשרונות ובעיות בריאותיות אפשריות. אצל מרבית האנשים היסודות מתערבבים זה בזה, כך שמושגת הרמוניה או דיסהרמוניה. על פי הסינים העיניים שולטות בפנים, וניצוץ קבוע בעיניים מראה על רוח חזקה והיעדר מתח פנימי. האנרגיה הקבועה בעיניים מצביעה על מצב טוב של הלב, ותשפיע על תווי הפנים האחרים, ותתקן חוסר איזונים. קונפוציוס אמר: "הביטו לאישוניו של האדם, הוא לא יוכל להתחבא בהם".
פני עץ
סוג פנים זה הוא ארוך, אף ארוך, מצח גבוה ורחב ולחיים צרות. בעיניים יש מבע נעים, השיער והגבות אינם סמיכים. הכיוון הרגשי חשוב לאנשים אלה. לעץ יש אנרגיות של צמיחה, ראיית התמונה הכוללת ומבט לעתיד תוך כדי תכנון וראיית היעד הסופי. טיפוסי עצים עם פנים מאוזנים הם מנהיגים ומארגנים טובים. הם יכולים לקחת הרבה מהאחריות על עצמם, ונכונים לפעול למען הזולת. הם צריכים לגדול ולהגיע להישגים ובדרך זו הם לומדים על עצמם ועל דרך החיים שלהם. אחד האתגרים ביסוד העץ הוא לא להגיע למצב של "מרוב עצים לא רואים את היער", ולא ללכת לאיבוד במבנה. על פי הסינים פני עץ מאוזנים הכרחיים למשרות שלטוניות.
הרגש המתקשר לעץ הוא כעס, וזוהי גם האנרגיה הנדרשת לגדילה התפתחות ובגרות. זוהי השאיפה להעריך את העצמי ולהגשים את החזון. כאשר שאיפה זו נחסמת, יכול להיווצר כעס בעוצמות גבוהות, או ייאוש ודיכאון. אם טיפוס העץ לא יצליח "להצמיח" ענפים חדשים מידי שנה, העץ נגדע, ומכאן תסכול, עצבנות וחוסר החלטיות במקום יכולת שיפוט, הנעה עצמית דיוק ותכנון יציב. חסימה בעץ ובאנרגיות שלו חושפת את הכבד וכיס המרה למחלות, וגם מביאה לכאבי ראש, PMT, בעיות בעיכול, אבנים בכליות ואולקוס. מאכלים שיש להמנע מהם הם שומן ואלכוהול. דוגמאות לפני עץ: טוני בלייר, הנסיך צ'רלס (לנסיך צ'רלס עיניים קטנות יותר, מה שמצביע על אישיות מופנמת יותר).
פני אש
טיפוס האש גם הוא בעל פנים ארוכות עם עצמות לחיים צרות ובולטות, סנטר מחודד ומצח חד יותר משל העץ. יכולים להיות להם נמשים, שיער ג'ינג'י או מסולסל. יסוד האש מעניק חום והתלהבות לאישיות בעלת יכולת לעורר אנשים ולהביא אותם לפעולה. טיפוסים אלה אוהבים את החוץ והם פעילים, ממוקדים במטרה והרפתקנים. לעיתים הם יכולים לקחת סיכונים מטורפים, ולחפש גירויים וריגושים כל הזמן.
כאשר האש נכבית טיפוסי האש הופכים למסוייגים ולחששנים, חסרים שמחת חיים. אפשר לראות בעיניים, אם הניצוץ שם או לא. עודף אש חושף את האדם לבעיות לב, שאגה ונדודי שינה, או פריחות על העור. טיפוסי אש צריכים לכלול מזונות מרירים בדיאטה שלהם. מזונות מעשירים את הדם ועשבים חשובים גם הם. ג'ינסנג למשל יכול לסייע להם מאוד.
טיפוסי אש קלאסיים נדירים למדי. ביניהם ג'ואן קולינס והדוכסית מיורק.
פני אדמה
טיפוסי אדמה מאופיינים בפנים מרובעות קצרות עם קו לסת מודגש, עור פנים צהבהב, גוף עבה וקול עמוק. תווי הפנים רחבים, במיוחד הפה, ומתייחסים לבטן ולמעיים. לאדמה יש יכולת להיות קבועה ולבנות יסוד חזק לחיים.
טיפוסי אדמה מעשיים, שרדניים, אמינים, זהירים עם כסף ויהיו כלכלנים טובים. הם לא חולמניים או אידאליסטים כמו טיפוסי עץ, ופחות נסחפים בזרם כמו טיפוסי מים. הם נוטים לדרך השמרנית, ונוטים להפרעות אכילה, בעיות בקיבה ובטחול וצבירה של מזון (וחיים) והמרתם לאנרגיית צ'י. ערוץ הקיבה מתחיל בלסתות, ואדמה חלשה בדרך כלל באה לידי ביטוי בהיעדר קו לסתות. מצד שני עודף אדמה מעיד על נטייה לעקשנות, אנוכיות וחוסר נכונות לשינוי.
מבחינה תזונתית תוספי מזון ואנזימי עיכול מתאימים לטיפוסי אדמה. דיאטה ללא סוכר או מוצרי חלב מתאימה, שכן מזונות אלה נוטים "לפוצץ" את מערכת העיכול וליצור לחות: צורה של ליחה פנימית הנכלאת ברקמות המקשרות וגורמת לכובד ברגליים, התנפחות, ועייפות. האתגרים העיקריים מצויים בעולם החומרי ובחווית הפוריות והיבול.
שני טיפוסים קלאסיים הם דיוויד קלוטהרד, מתחרה במירוצים ובאריאנה סטסינופולוס הפינגטון.
פני מתכת
פני מתכת הם אליפטיים, עצמות לחיים רחבות ועור פנים חיוור. בדרך כלל נאים, יש להם עיניים בהירות עם הרבה אנרגיה. גבות בהירות, חיתוך דיבור מקוטע ושיער חלק. הם יועצים טובים, עורכי דין ופסיכולוגים. מתכת היא יסוד המוח, וטיפוסים אלה בעלי רצון חזק, ונוהגים לפתור בעיות בעצמם. חוש הומור, נקודת מבט חיובית ונטייה לעבודה קשה הם היבטים של פני מתכת במיטבם. במקרים הגרועים טיפוסים אלה הופכים שליליים וציניים, עם גישה של "למה זה קורה לי". טיפוסי מתכת הם גם מורים טובים ומרפאים טובים. בדיכאון, הם סובלים מבעיות במערכת הנשימה והמעיים הנמוכים. חשוב לשמור על מזון איכותי והרבה מינרלים, ולהתרחק ממזון מהיר.
טיפוסים קלאסיים: שרלוט רמפלינג ולורין בקאל, שהשתמשו ביכולות המתכתיות במשחק.
פני מים
טיפוסי מים מזוהים על ידי פנים עגולות שמנמנות, לעיתים רכים. עיניים גדולות ורכות, ושיער כהה. תווי פנים כהים. אנשי מים הם שקטים ועדינים, נוטים להישלט על ידי חושים ורגשות. הם טובים בתקשורת, רגישים ומודעים למתרחש סביבם "מתחת לפני המים". יש בהם את החיות שבמים צלולים, והם מושכים אליהם את מה שהם צריכים כמו מגנט, בשונה מטיפוסי עץ למשל, שמחליטים מה הם צריכים ואז פועלים להשגתו. אם המים צלולים, יש להם מאגרים גדולים, ויכולת לזרום בקלות בכל מצב. אם המים עכורים בגלל רגשות שלא באו לידי ביטוי, העור מפתח גוון כחלחל, ושקיות שחורות מתחת לעיניים.
בדומה לטיפוסי אש טהורים, פני מים קלאסיים נדירים למדי. רוב האנשים מהווים תערובת, ולחלק יש הרבה מים בפנים, גם אם הצורה הבסיסית היא עץ, אדמה או מתכת. עודף ברקמות רכות מעיד על דאגות ורגשות עמוקים המשפיעים על אנרגיית הכליות. למרות שטיפוסי מים לעיתים קרובות שאפתניים, עודף יין יכול להביא לעייפות. יסוד המים שולט בכליות המחזיקות את תמצית החיים ואת יסוד היין והיאנג. מתח לאורך זמן, בעיקר מתח נפשי ועומס בעבודה, מפתחים יין בכליות, שכבר לא מצליח לקרר את הגוף ומאפשר דלקות וחום פנימי.
דוגמאות לטיפוסי מים: המלכה ויקטוריה.
הפנים כמפה
אחת האמונות ברפואה סינית היא שהחלק מחזיק את השלם. הרעיון של הפנים כמפה מיושם בדרכים שונות, לא רק כמצביע על בריאות בעבר ובהווה, אלא גם כאמצעי אבחון לאיברים פנימיים ולחלקי הגוף.
כליות
אם את בעומס עבודה, דואגת, לא ישנה, שותה יותר מידי קפה ומנסה לתמרן בין יותר מידי דברים, צריך לראות את אזור הכבד/כליות, כלומר החצי סהר מתחת לעיניים. אם אזור זה נפוח וכחול, את עובדת קשה מידי, מדלדלת את האדרנלין, אוכלת יותר מידי מזון עשיר ויוצרת חוסר איזון בנוזלי הגוף. הביטי באוזנייך וראי אם הן אדומות יותר מעור הפנים. אם זווית העין שקועה או כחולה כהה, זהו סימן נוסף לאותה בעיה.
כבד
מצד שני אם האזור חום כהה, הכבד מראה סימנים של "עצירת אנרגיית הכבד". ייתכן שהכבד במתח, אולי בגלל תסכול או כעס, מזון עשיר ואלכוהול. אם שילוב זה מופיע עם כאבים בצד אחד של הראש, מתח בלסתות ושני קווים מקבילים בין הגבות, תמצאי שחילוף החומרים מושפע. אם שני הקווים מקצה הגבה מצטרפים לשני קווים קטנים יותר, כיס המרה מראה סימנים של מתח. כתמים או קווים על המצח מצביעים על חסימה בגלל יותר מידי מזון שומני או מוצרי חלב.
קיבה ומעיים
הפה מראה על אנרגיית הקיבה והמעיים והחלק התחתון של הפנים מקביל לבטן התחתונה. חסימות כמו כתמים לבנים או תחושה גרגרית בעור יכולים להביע על הרעלת שמרים, או על יותר מידי מוצרי חלב וסוכר בדיאטה.
אם הסנטר אדום ונפוח, ייתכן שיש חולשה במבנה, קנדידה או אנרגיה תקועה בבטן. אם השפה התחתונה בולטת, הקולון רפוי. אם השפה העליונה שסועה, אדומה או עם נקודות בקצה ייתכן שיש חומציות בקיבה או חום שנגרם בגלל תזונה לא נכונה. קווים לאורך הלחי מקצה העין מראים גם הם על בעיית מעיים. צבע צהוב מסביב לפה וחוסר יציבות של הפה מראים כי האנרגיה העיכולית נמוכה, ויש צורך בשינוי הדיאטה והאנזימים. מצד שני צבע ירקרק מצביע שהכבד הוא מקור הבעיה. שפתיים דקות מאוד מראות על נטייה להתמכר לעבודה.
ריאות
אדמומיות, נפיחות ופריצות ליד הנחיריים והלחיים התחתונות מראות על עודף במוצרי חלב היוצרים לחות וגודש בריאות. יכול להיות שמדובר במצב גבולי של זיהום ברונכיטי אם אזור זה הופך לאדום ויבש.
אנרגיה וחיות
הגבות קשורות לאנרגיות היצירתיות, הרגשיות והמיניות, ועוצמת ההנעה שלנו. הן גם מצביעות על הדרך בה אנו מתייחסים לאחרים, למשפחה ולחברה. ככל שהגבות גדולות ועבות יותר, בעליהן נוטה לעוצמה רבה יותר ולאגרסיביות. גבות דקות ועדינות מעידות על חוסן בריאותי נמוך יותר. שיער שצומח לכל מיני כיוונים מראה על חוסר שקט, ומישהו שזקוק לעזרה במיקוד, ואילו גבות מחודדות מראות על חדשנות, נחישות ועצמאות. גבות כהות דמויות סהר מעידות על קבלת החלטות אינטואיטיבית ועבודת צוות טובה. הן מראות על אנרגיית מים חזקה. בעיות בבלוטת התריס נראות על ידי גבות המתמוססות בקצה.
היסודות המופיעים בפנים מצביעים על חוזק או חולשה. צורת התווים מצביעה על חוקיות וזמנים בחיים. האזורים מראים על בעיות בריאות או בעיות פונציאליות.
קריאת פנים חשובה, ויש לקחת כל אחד מהתווים כחלק מהמכלול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום