שתלים: גם לסובלים ממחלת חניכיים

(0)
לדרג

בשורה מעודדת לסובלים ממחלת חניכיים מתקדמת הגורמת לאובדן שיניים - מחקרים חדשים מעלים כי סיכויי ההיקלטות של שתלים בפיהם דומים לאלה של האוכלוסייה הבריאה

מאת: מערכת zap doctors

מחלת חניכיים היא תופעה נפוצה מאוד בקרב מתבגרים ומבוגרים והיא מהווה את הגורם מרכזי לאובדן שיניים בקרב אנשים מעל גיל 40. "רבים האנשים הסובלים מדלקות חניכיים שטחיות", אומרת ד"ר רחל ענר, רופאת שיניים מומחית לפריודונטיה. "אלה מביניהם שלא יטפלו בבעיה ויזניחו את המצב, צפויים לפתח מחלת חניכיים כרונית חריפה, שעלולה לגרום, בסופו של תהליך, לאובדן של שיניים. עבור אלה יש כיום בשורה מעודדת שמגיעה מתחום השתלות השיניים - מחקרים חדשים מצביעים על כך שגם לסובלים מנטייה למחלת חניכיים מתקדמת ישנם סיכויי היקלטות טובים לשתלים דנטליים בפה, בדיוק כמו לאוכלוסייה בריאה".

דלקת חניכיים נוצרת משילוב של היגיינת פה לא מספיקה ונטייה גנטית למחלה זו. הפלאק רובד חיידקים הנוצר על השן ועל החניכיים - חודר למרווח בין השיניים והחניכיים ויוצר מעין כיסים. כיסים אלה, כמו גם רקמת החניכיים עצמה, מהווים מקום אחסון ללכלוך, אבנית וחיידקים. כשאלה מצטברים, ולבעל השיניים יש נטייה גנטית לכך, מתפתחת בחניכיים דלקת חריפה. הדלקת גורמת נזק בלתי הפיך לחניכיים ולעצם הלסת האוחזת בשורשי השיניים המצויות בהם, ולאט לאט אחיזתן של השיניים נחלשת והן עלולות לנשור.

שתלים דנטליים
שתלים דנטליים

מצב כרוני שהולך ומחמיר

למחלת חניכיים יש דרגות שונות, ורופא מומחה לחניכיים יכול לקבוע, באמצעות בחינת המצב ובעזרת צילומי רנטגן, את חומרת המחלה ואת הטיפול המתאים", אומרת ד"ר ענר. מחלת חניכיים מתבטאת בהתפתחות רקמה דלקתית סביב השורש. החניכיים שהופכים מגורים, אדמומיים, נפוחים ומדממים לפרקים. מחלת חניכיים היא מחלה כרונית שנוטה להמשיך להתפתח ולהחמיר, כאשר ישנן תקופות של רגיעה ואחריהן התלקחות של המחלה ותסמיניה.

"מחלת חניכיים, בניגוד לדלקת חניכיים שטחית, פוגעת באופן בלתי הפיך באחיזת השורש בעצם הלסת", אומרת ד"ר ענר. "עם השנים המחלה מחמירה ושורשי השיניים מאבדים אט אט את אחיזתם בעצמות הלסת עד נשירתן הסופית. דרגות המחלה מבטאות את הנזק שנגרם למערכת האחיזה של השורש, והחמרה במחלה משמעותה היחלשות האחיזה ופגיעה בהישרדות השן".

כדי להימנע ממצב של אובדן שיניים, חשוב מאוד לטפל בחניכיים חולות: "במקרים רבים ניתן בהחלט לשלוט היטב בקצב ההתקדמות של מחלת החניכיים ולפעול למזעור נזקים", מסבירה ד"ר ענר. יש לזכור כי מי שאובחן כסובל ממחלת חניכיים חייב להקפיד על טיפול ומעקב כל חייו, על מנת למנוע ולהקטין אפשרות לנשירת שיניים. מחלת חניכיים מתקדמת יכולה להיעצר לאחר טיפולים, אולם הנטייה למחלה תישאר וקיימת סכנה לחזרתה, לכן הטיפול והמעקב הם לכל החיים".

שתלים דנטליים פתרון אפשרי

כאשר המחלה מגיעה לדרגתה הקשה ביותר, ומתחיל מצב של איבוד שיניים, ניתן לשקול ביצוע שתלים דנטליים שהם למעשה בסיסים לעיגון שיניים תותבות. השתלים, שנראים כמעין ברגים, עשויים מסגסוגת של מתכות ומוחדרים בניתוח אל עצם הלסת. השתלים מהווים למעשה תחליף לשורשי השיניים החסרות, כאשר לאחר תקופת היקלטות, ניתן לבנות עליהם כתרים, גשרים או מחברים לעיגון שיניים תותבות.

באופן טבעי, אלה הסובלים ממחלת חניכיים חוששים לרוב כי מצבם לא יאפשר התקנת שתלים. אולם כאמור נראה כי אין סיבה אמיתית לחשש הזה בעקבות ממצאי מחקרים חדשים שמראים כי סיכויי היקלטות השתלים טובים בקרב אוכלוסיית חולי החניכיים כמו בקרב האוכלוסייה הבריאה.

"יחד עם זאת חשוב להדגיש כי למרות שסיכויי הקליטה של השתלים טובים מאד, אחוזי ההישרדות של השתלים לאחר 5 שנים ויותר אצל המתרפאים הללו פחות טובים באופן משמעותי ביחס למושתלי שיניים עם חניכיים בריאות", אומרת ד"ר ענר. "המשמעות היא שעל מתרפאים עם נטייה למחלת חניכיים להיות תחת מעקב צמוד של רופא מומחה, ולהקפיד על תחזוקת השיניים והשתלים באופן הדוק הרבה יותר ממושתלי שיניים ללא מחלת חניכיים".

בואו לדבר על זה בפורום השתלת שיניים ומחלות חניכיים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום