"אני האויב של חברות הטבק"

(0)
לדרג

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' רוני גמזו מבטיח כי הצעד הבא נגד העישון הוא לאלץ את יצרניות הסיגריות לפצות על נזקי העישון, המוערכים ב-8 מיליארד שקל לשנה

מאת: מערכת zap doctors

ההגבלות על עישון סיגריות הן רק ההתחלה. אם זה תלוי במנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, בקרוב יגיע גם השלב שבו היצרניות, חברות הטבק, יישאו בנזק הנגרם מעישון. "אני אויב של כל חברות הטבק וכל מי שמפיק תועלת כלכלית מעישון", אמר אתמול (ג') בדיון בוועדת הבריאות של הכנסת בנושא דו"ח סגן שר הבריאות יעקב ליצמן על העישון בישראל לשנת 2011.

לפי נתוני המשרד, נזקי העישון מוערכים בלפחות 8 מיליארד שקל לשנה. הסכום כולל בין היתר טיפולים, אשפוזים, תשלומי קצבאות נכות לחולים, ירידה בהכנסות ממסים בשל עובדים שחלו ונפלטו משוק העבודה, ירידה בתפוקת עבודה כתוצאה מהפסקות עישון, שריפות שנגרמות מסיגריות שלא כובו ועוד.

הסיגריות מזיקות מאוד גם לאיכות הסביבה ולילדים - בישראל מושלכים מדי שנה 6 מיליארד בדלי סיגריות שלא בפחי אשפה או במאפרות. רק בשנת 2011 אושפזו בבתי החולים בארץ 64 ילדים מתחת לגיל 6 שהורעלו כתוצאה מבליעת בדלים שהושלכו ברחוב. מנגד, עולה מהנתונים שהוצגו בדיון כי הכנסות המדינה ממסים על סיגריות עומדות על כ-5 מיליארד שקלים בשנה והן עשויות לעלות עוד.

בהמשך לשאלה של מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו), התגלה כי פיילוט "בתי ספר ללא עישון" לא יצא לפועל בשל התנגדות שר החינוך גדעון סער ומנכ"לית משרדו לחתום על הוראה לקיימו במתכונת הנוכחית הכוללת 200 בתי ספר בפיילוט, איסור מוחלט על עובדי בתי הספר לעשן ועוד, על אף שראש הממשלה תומך בקיום הפיילוט וחתם עליו.

בסיכום הדיון הזכיר פרופ' גמזו כי בעוד שבועיים ייכנס לתוקפו צו הרחבת מניעת עישון במקומות ציבוריים שאישרה ועדת הבריאות של הכנסת, ובימים הקרובים הוא מתכוון להתריע בפני משרדי הממשלה כי חל איסור מוחלט על עובדי המשרדים לעשן בבניין משרד הממשלה ובקרבתו וכי יינקטו סנקציות כלפי אלה שיפרו הוראה זו.

עם זאת, נראה שהבעיה היא באכיפה: נציג משרד הבריאות אמר בדיון כי מרבית הפקחים שאמונים על אכיפת החוק למניעת עישון לא עוסקים רק באכיפה, אלא גם במתן דו"חות חניה וטיפול בעניינים מוניצפליים אחרים. פרופ' גמזו הוסיף כי כיום אין בחוק אפשרות להטיל סנקציות על רשויות מקומיות שלא אוכפות את חוק העישון.


בואו לדבר על זה בפורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום