צהבת C: העולים בסיכון

(0)
לדרג

מחקר בבי"ח הלל יפה: יחסית לילידי הארץ, יוצאי ברה"מ לשעבר נמצאים בסיכון גבוה פי 5 לחלות במחלה. הבעיה - מודעות נמוכה וחוסר תסמינים בולטים עד שלבים מאוחרים

מאת: מערכת zap doctors

המגפה הרוסית? בקרב העולים מברה"מ לשעבר עומד שיעור החולים בצהבת C (הפטיטיס C) על 4.5%, שיעור גבוה יחסית לשיעור החולים בקרב ילידי הארץ, העומד על 0.9% בלבד. כך לפי מחקר של ד"ר סייף אבו-מוך, מומחה למחלות כבד מהמרכז הרפואי הלל יפה.

במחקר השתתפו 871 חולים בגילאי 18-60, שביקרו בחדר מיון בבית החולים בשל סיבות שונות ונתנו רשות לבדוק את דמם להימצאות נוגדנים לנגיף. בסך הכל השתתפו במחקר 460 גברים ו-411 נשים. מבין כלל הנבדקים, 179 היו יהודים יוצאי ברה"מ לשעבר.

בחלוקה מגדרית נמצא כי 1.5% מסך הגברים שנבדקו חולים בצהבת C לעומת 1.2% מסך כל הנשים. שיעור העולות מברה"מ לשעבר החולות בצהבת C, גבוה פי 9.3 מנשים שנולדו בארץ ואילו הסיכון של גברים עולים לחלות בצהבת C גבוה פי 5 מהסיכון בקרב ילידי הארץ.

כ-90 אלף איש לא מאובחנים

הסיבה לפגיעותם הרבה של יוצאי ברה"מ לשעבר היא ככל הנראה חוסר הסטריליות שבה נהגו לפני שנים רבות במדינות אלה, כשחיסונים ניתנו לילדים באמצעות אותה מחט. בנוסף, במדינות אלה נהגו לתת מנות דם בכמויות גדולות מהנהוג, ובכך העלו את הסיכוי להעביר את הנגיף. באותן שנים לא ידעו על הימצאות הנגיף וגם לא חיפשו אותו בקרב מנות הדם שנתרמו על ידי אנשים. בישראל החלו לבדוק את הימצאות הנגיף במנות דם רק ב-1992.

צהבת C היא מחלה מדבקת, הנגרמת על ידי וירוס HCV, המועבר באמצעות מגע דם. מדובר במחלה העלולה להיות קטלנית, שכן אצל 85% מהנדבקים תתפתח דלקת כרונית בכבד. אצל 30% המחלה תחמיר לשחמת הכבד ומחציתם יפתחו כשל בתפקוד הכבד ויתמודדו עם מצב מסכן חיים, שבו יצטרכו השתלת כבד. חלק מהחולים עם שחמת יפתחו גם סרטן ראשוני של הכבד.

אחת הבעיות המרכזיות היא מודעות נמוכה למחלה. ברוב המקרים, למחלה אין כמעט ביטויים קליניים עד שהיא גורמת לנזקים בלתי הפיכים, לפגיעה בגוף החולה ואף למוות. על פי ההערכות, בישראל חיים כ-90 אלף חולים לא מאובחנים.

"יותר מ-180 מיליון איש ברחבי העולם לוקים בצהבת C. זוהי בעיה רפואית חובקת עולם, כששיעור ההידבקות בה נע מ-1% ועד20% באוכלוסיות מסוימות בעולם", מסביר ד"ר אבו-מוך. "הנתונים לגבי חולים בישראל נסמכים על בנק הדם, ולרוב הם אינם משקפים את שיעור החולים הריאלי של כלל האוכלוסייה", מוסיף ד"ר אבו-מוך.

לצד הסכנות ישנה גם תקווה חדשה - לאחרונה אושרו לאחרונה על ידי רשויות הבריאות בעולם ובישראל שתי תרופות חדשות ויקטרליס ואינסיבו. לפי היצרן, התרופות פועלות ישירות כנגד הנגיף, מעכבות את האנזים החיוני לשכפולו בגוף, ומביאות להשמדתו ולסילוקו מהגוף. על פי מחקרים בנושא, התרופות מעלות את אחוזי הריפוי של החולים במחלה ליותר מ-70%.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות כבד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום