קלייר: גלולה חדשה למניעת הריון

(9)
לדרג

לראשונה פותחה גלולה שמכילה אסטרוגן הדומה לזה שמצוי בגוף האישה, ומתפרק לאחר נטילתה לאסטרוגן טבעי שנספג בגוף. יתרון נוסף - מניעת דימומים כבדים

מאת: מערכת zap doctors

לראשונה: גלולה חדשה למניעת הריון, קלייר (Qlair), אשר מכילה אסטרוגן הדומה לזה המיוצר באופן טבעי בגוף האישה. הגלולה מכילה את ההורמון אסטרדיול ולראט, שמתפרק לאחר ספיגתו בגוף לאסטרוגן טבעי, הזהה להורמון המיוצר באופן טבעי בשחלות האשה.

"המרכיב האסטרוגני בכל הגלולות למניעת הריון עד כה הוא אתניל אסטרדיול, שאינו מתפרק בגוף האישה לאסטרוגן טבעי. לכן, למרות הירידה במינון של אתניל אסטרדיול בגלולות במשך השנים, נותר הצורך בהחלפתו באסטרדיול טבעי", מסביר ד"ר אריה ישעיה, רופא בכיר במחלקה הגניקולוגית במרכז רפואי רבין, ומזכיר החברה הישראלית לאמצעי מניעה ובריאות מינית. ד"ר ישעיה אמר במפגש עיתונאים, שנערך היום (ג') לרגל השקת הגלולה כי "קלייר היא מהפכה ירוקה כמו המהפכה של המכוניות ההיברידיות והחשמליות, בכך שהיא פיזיולוגית וטבעית יותר לגוף".

ההורמון בגלולה שהוא "תואם פעילות הגוף" (body-identical) הוא בעל יתרונות רבים, לעומת גלולות אחרות, כגון השפעה פחותה על תפקודי הכבד והפחתה של הדימום הווסתי ב-80%. כך, קלייר היא הגלולה הראשונה שאושרה על ידי ה-FDA להתוויה של הפחתת דימומים כבדים והוגשה בהתוויה זו גם בישראל.

יתרון נוסף נעוץ במרכיב הפרוגסטוגני בגלולה - דיאנוגסט Dienogest. מדובר בפרוגסטרון המצוי בשימוש בעולם כבר 20 שנה לפחות, והוא בעל פעילות ממוקדת ברירית הרחם. ד"ר ישעיה מסביר כי בזכות הדיאנוגסט הצליחה חברת באייר, יצרנית הגלולה, להכניס לגלולה את הרכיב האסטרוגני אסטרדיול ולראט. "מינון דינאמי ייחודי זה מעניק לנוטלות את הגלולה איזון הורמונלי.

כך, בתחילת נטילת הגלולה מידי חודש, רמת האסטורגן יורדת בהדרגתיות עד לווסת הבאה. באותו הזמן, רמת הפרוגסטרון עולה במהלך החודש. כך, הגוף לא עובר תנודתיות הורמונאלית וחשוף פחות לתופעות לוואי. זאת תודות לאופן הנטילה - נוטלים 26 גלולות פעילות ושתיים לא פעילות. בניגוד לגלולות הסטנדרטיות שמכילות 21 כדורים, כאשר יש 7 ימים בהם לא נוטלים גלולות".

הגלולה קלייר מאושרת ורשומה לשימוש בישראל, באירופה (EMA) ובארה"ב (FDA). היא נבדקה בטווח רחב של נשים עד גיל 50, כאשר מחקרי גלולות סטנדרטיים בודקים נשים רק עד גיל 35. פרופיל תופעות הלוואי שלה דומה לזה שבגלולות האחרות במינון נמוך. ובדומה לגלולות האחרות גם קלייר אינה מומלצת למי שסובלת מקרישיות יתר וממיגרנות.

הגלולה תהיה זמינה בבתי המרקחת בשבועות הקרובים, ותימכר בהנחה בבבתי המרקחת של קופות החולים השונות.

גלולות - אמצעי המניעה הפופולארי בישראל

לדברי פרופ' דניאל זיידמן, יו"ר החברה הישראלית לאמצעי מניעה ובריאות הרבייה, ורופא בכיר באגף נשים ויולדות במרכז הרפואי שיבא תל השומר, "קיימת חשיבות רבה להעלות את התודעה בקרב נשים לשימוש בגלולות כאמצעי מניעה יעיל ובטוח, שכן לפי הנתונים, 50% מההריונות בעולם אינם מתוכננים ו-50% מתוך ההריונות הלא מתוכננים מסתיימים בהפלה".

ממצאי סקר חדש שבדק עמדות נשים ישראליות כלפי שימוש בגלולות עולה כי כמעט מחצית מהנשים (46%) לא משתמשות כלל באמצעי מניעה. בקרב המשתמשות באמצעי מניעה נמצא כי גלולות הן אמצעי המניעה הפופולארי ביותר (55%) אחריהן קונדום (23%), התקן רחמי (17%) טבעת (5%) ומדבקה (1%).

הסקר נערך על ידי חברת המחקר Zeta-Tools באפריל 2012 באמצעות האינטרנט, בקרב מדגם מייצג של 409 נשים בגילאי 15-45.

עוד עולה מהסקר כי מרבית הנשים שנוטלות גלולות לא שוכחות לקחת גלולה או שוכחות אותן לעתים רחוקות (88%).

הדברים החשובים ביותר לנשים בגלולות הם לפי הסקר:

תופעות לוואי מעטות (62%),

התערבות מינימלית בהורמונים הטבעיים (55%) לא גורמת לעלייה במשקל (44%),

הפחתת כאבי מחזור (25%),

הסדרת המחזור (24% ),

מינון נמוך (19%),

מחיר נמוך (17%),

הפחתת דימומים וסתיים (14%),

טיפול באקנה\פצעי בגרות (10%),

אריזה נוחה שמאפשרת לא לשכוח לקחת גלולה (7%).

בואו לדבר על זה בפורום גלולות ואמצעי מניעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום