רפואת שיניים: חיוך מעוצב

(0)
לדרג

המודעות למראה האסתטי של הפה, לצד ההתפתחויות שחלו ברפואת השיניים, יצרו ענף חדש הנקרא "עיצוב החיוך". כל מה שצריך לדעת כדי להשיג חיוך מושלם

מאת: ד"ר דוד סודאי

השיניים והחיוך הם חלק מכרטיס הביקור שלנו. שיניים יפות וחיוך מושך מקנים ביטחון והערכה עצמית גבוהה. עם עליית המודעות לבריאות השיניים ולמראה אסתטי שלהן ושל הפה בכלל, נוצר ביקוש גבוה לטיפולים לשיפור מראה הפה והחיוך.
הטיפולים האסתטיים בתחום רפואת השיניים הם רבים ומגוונים, וכוללים בין היתר כתרים העשויים מחומרי חרסינה משופרים, התקנת גשרים במקרה של שיניים חסרות עם חלקי ביניים המדמים שיניים טבעיות, עיטורים ו"תכשיטים" בשיניים, ניתוחי חניכיים, השלמת שיניים חסרות באמצעות שתלים והרכבת תותבות מחומרים חדשניים.

מגוון הכלים החדשניים יצר ענף חדש ברפואת השיניים, הנקרא "עיצוב החיוך". לכל מטופל צרכים אחרים בדרך לחיוך המושלם, וחשוב לזכור כי רק רופא שיניים מומחה יכול לבחור מבין הכלים הרבים שעומדים כיום לרשותו, ולהתאים את הטיפול הטוב ביותר עבור המטופל. הנה כמה מהשיטות הבולטות בתחום והיתרונות והחסרונות של כל אחת מהם:

עיצוב חיוך
עיצוב חיוך

הבהרת שיניים

כשהמטופל שבע רצון מצורת השיניים ומהמערך שלהן אך מעוניין לשפר את הגוון שלהן, ניתן לבצע הבהרה בלבד. ההבהרה נעשית באמצעות חומר כימי על בסיס ריאגנט חמצני, הגורם להבהרת גוון זגוגית השן. את ההבהרה ניתן לבצע באחת משתי שיטות:

הבהרה ביתית: המטופל מצויד בתבניות המותאמות לשיניו באופן אישי, ולתוכן מוכנס החומר, שמגיע בדרך כלל בצורת ג'ל. הכפות מוצמדות לשיניים למשך כשעתיים. ניתן לחזור על הפעולה מספר פעמים לפי הצורך. בשיטה זו קיימת שליטה מלאה על קצב הטיפול ועל תוצאותיו כולל שינוי הגוון שאף הוא מתרחש באופן הדרגתי. במידה שמתעוררת רגישות בשיניים או בחניכיים, ניתן להפסיק את הפעולה או לבצעה בתדירות של אחת ליומיים או פחות.

הבהרה במרפאה: ניתן לבצעה עם חומר בריכוז גבוה יותר, והחומר גם עובר שיפעול באמצעות מקור אנרגיה כגון אור המופק ממקורות תאורה מיוחדים. לרוב הפעולה מסתיימת במפגש אחד והתוצאות מיידיות, אך קיימת פחות שליטה על התוצאה הסופית בגלל מיידיות שינוי הגוון. כמו כן, המטופל עשוי להרגיש רגישות בשיניים החולפת בהדרגה.

שחזורים, ציפויים, כתרים והשלמת שיניים

שיחזור מחומרי שרף מרוכב: השיטה הוותיקה לתיקון גוון השיניים וצורתן. הטיפול נעשה במרפאה באמצעות חומרי שיחזור, בפגישה אחת וללא צורך בעירוב מעבדה. כמובן שהתוצאה תלויה במיומנות הרופא ובאיכות החומרים שמהם מבוצעים השחזורים.

בעבר נטו ההשלמות לשנות את צבען בחלוף שנתיים לערך. שינויים אלה נבעו משברים והתקלפויות של חלקים מהשחזורים, מהקפדה לא מספקת על היגיינת הפה, מצריכת מזונות ומשקאות שהכתימו את השיניים כגון קפה ויין אדום וגם ממגע עם חומרים המצויים בסיגריות, בשפתון אדום וכדומה. בשנים האחרונות פותחו חומרים בעלי התאמה אסתטית טובה ועמידות משופרת לאורך זמן ותקלות אלה פוחתות. עם זאת, שחזורים מסוג זה דורשים תחזוקה מדי שנה לפחות.

ציפויי חרסינה וסגירת רווחים: בשיטה זו מסירים כ-0.5 מ"מ מהשכבה החיצונית של זגוגית השיניים, ומחברים "קליפות" חרסינה המשפרות את הצורה, הצבע ואף את כיוון השיניים המטופלות. בדרך זו ניתן גם לסגור מרווחים בין השיניים.

חומר השחזור חזק כל כך, עד שהציפוי הופך לחלק אינטגרלי מהשן, קשה יותר מהזגוגית הטבעית ועמיד בפני שחיקה והכתמה. גם במקרה זה יש להסתמך על רופא מיומן וטכנאי עם יכולות טכניות ואמנותיות להשגת המראה הרצוי.
יתרונות: הימנעות אפשרית מביצוע כתרים מלאים, והשגת השיפור בדרך שמרנית יחסית.

חסרונות: הצורך לערב מעבדה בתהליך, והמחיר הקרוב למחיר כתר.

לומינירים: שיטה זו דומה לשיטת הדבקת ציפויי החרסינה, אך יקרה יותר. הלומינירים הם קליפות חרסינה דקות במיוחד (פחות מ-0.3-0.5 מ"מ), המיוצרות במעבדה ייעודית בחו"ל. היתרון הוא שהדבקת הלומי נירים לא תמיד מחייבת הסרת חומר שן.

כתרי חרסינה על בסיס לא מתכתי (כתרי זירקוניה):

כיפת הזירקוניה מהווה את הבסיס לכתר, ומתוכננת באמצעות מחשב. בגמר התכנון המחשב משדר למכונה מיוחדת את ה"סקיצה", וזו חורטת את הכיפה הלא מתכתית בהתאם למידות השן המטופלת. המשך הליך הביצוע דומה להליך הכנת כתר חרסינה על בסיס מתכת.

יתרונות: גוון הכיפה הדומה לגוון השן, מאפשר ביצוע כתר בעל מראה אסתטי הדומה לשיניים הטבעיות.

חסרונות: המחיר הגבוה, אם כי לאורך הזמן היא משתכללת ומחירה יורד.

טיפול אורתודונטי

האורתודונטיה מתקנת את מבנה הפה ודואגת להזזת השיניים למטרה אסתטית ותפקודית. כך מתקנים באמצעותה צפיפויות והטיות שיניים, שמעבר לפגיעה האסתטית יוצרות סיכונים לעששת ומחלות חניכיים. באורתודונטיה מטפלים גם בליקויים בסגירת השיניים וביחסי הלסתות.

בכל טיפול אורתודונטי קיים קושי בשמירה על גהות הפה והשיניים, ולכן נדרשת הקפדה יתרה על צחצוח, טיפולי שיננות סדירים וביקורות סדירות אצל רופא השיניים לאיתור נגעים עששתיים או בעיות בחניכיים. הטיפול האורתודונטי נעשה בשיטות הבאות:

הדבקת סמכים (קוביות): שיטה ותיקה ומוכרת. בסמכים קיימות מסילות שאליהן מחובר חוט המפעיל כוח הזזה על השיניים בעוצמה ובכיוון המתוכנן על ידי האורתודונט. משך הטיפול הוא בדרך כלל בין מספר חודשים למספר שנים, בהתאמה לחומרת הליקוי, מידת שיתוף הפעולה של המטופל והתגובה הביולוגית של הגוף להפעלת הכוחות.

חסרונות: אי הנוחות הנגרמת ממגע הסמכים עם השפתיים והלחיים, והמבוכה החברתית. כיום מקובל לבצע בקרב מבוגרים טיפול בסמכים שקופים, הבולטים פחות למתבוננים מבחוץ. סמכים אלה יקרים יותר ויעילים קצת פחות.

אורתודונטיה פנימית: בשיטה זו מודבקים הסמכים אל הצד הפנימי הלשוני של השיניים, וכך הם אינם נראים כלפי חוץ.

יתרונות: לא רואים את הסמכים.

חסרונות: אי נוחות באזור הלשון, מחיר יקר יותר, נדרשות מיומנויות מורכבות יותר מן הרופא.

אינביזליין: טיפול באמצעות קשתיות שקופות ליישור שיניים, המונעות את הצורך בהדבקת סמכים על השיניים. הכנת הקשתיות נעשית לאחר תכנון ממוחשב של ההזזה האורתודונטית של השיניים, וסדרת הקשתיות מותאמת להתקדמות הטיפול האורתודונטי.

יתרונות: נחסכת אי הנוחות הכרוכה בתפקוד עם סמכים, וקטן הסיכון להיווצרות עששת או בעיות חניכיים.

חסרונות: השיטה אינה מתאימה לכל מקרה ומקרה והטיפול
יקר יותר מאשר שיטות אחרות.

הכותב הוא מומחה לשיקום הפה, יועץ ומבקר ארצי בתחום שיקום הפה ומנהל מרפאה ברשת מרפאות כללית סמייל.

בואו לדבר על זה בפורום אורתודונטיה ומחייכים - יישור שיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום