תינוקות: אבני דרך בהתפתחות

(0)
לדרג

מה הם רואים? מה מהם שומעים? איך הם מתפתחים, וכיצד הם מסתגלים לעולם החדש והמופלא אליו הגיעו? והפעם: החודש הראשון. כתבה ראשונה בסדרת התפתחות תינוקות

מאת: מערכת zap doctors

מזל טוב! נולד לכם תינוק. אתם אפופי אושר אבל גם מבולבלים, מלאים בתהיות וספקות: איך בדיוק מטפלים בו? האם אנחנו עושים את זה נכון? אז למה הוא בוכה כל כך הרבה? האם הוא אוכל מספיק? האם הוא עולה במשקל? מדוע הוא לא ישן טוב בלילה? למה הוא עוד לא מתהפך? האם כדאי להוסיף לתזונתו מזונות מוצקים?

"חשוב להדגיש כי כל תינוק מתפתח בקצב שונה, ועל כן אין להסיק מסקנות בעקבות איחור בשלב מסוים ומאידך אין זה אומר כי תינוקכם גאון אם הוא מקדים את זמנו בשלב כזה או אחר", פותח ד"ר דניאל שינהר, רופא בכיר במחלקת כירורגית ילדים בבי"ח תל השומר. "רופא הילדים בטיפת חלב יכול לכוון את ההורים למומחה המתאים. אולם לפני שאתם ממהרים להיוועץ ברופא, נסו לעקוב אחרי השלבים הבאים":

כל תינוק מתפתח בקצב שונה. צילום: שאטרסטוק

התפתחות תינוקות: צעד אחר צעד

"לצד ההתפתחות החושית, המוטורית והקוגניטיבית, מתפתחות גם מיומנויות האכילה. התינוק עובר משלב של יניקה רפלקטיבית, לגריפה רצונית של מחית מכפית, דרך כרסום ולעיסה של מזון חצי מוצק, נגיסה ולעיסת מזון מוצק, אחיזת בקבוק ועד לשתייה מכוס ושימוש עצמאי בכלי אוכל. מיומנויות אכילה חדשות כמו אכילת מזונות במרקמים שונים, גדלים וטעמים חדשים תלויה בהתפתחות המוטורית הכללית ובסקרנותו של התינוק. למשל, השיפור בשליטה על תנוחת הראש, השליטה על יציבת הגו ומיצוב הגוף מהבחינה המוטורית וההיכרות עם ריחות, טעמים, מרקמים וצבעים שונים, מהבחינה התחושתית יקבעו את סוגי המזון איתם יתמודד התינוק", אומר ד"ר שינהר.

אז מה קורה בחודש הראשון?

ההתפתחות החושית - "אחד הדברים המסקרנים והפחות ברורים בשלב הזה הוא האם התינוק רואה ואם כן עד כמה ראייתו מפותחת. תינוקות נולדים עם מערכת ראייה חלשה מאוד, וכל מה שהם יכולים לראות זה תבניות מטושטשות של ניגודים (שחור ולבן). הם יכולים לראות דברים ברורים רק ממרחק של 15-20 ס"מ. מרחק אשר מאפשר קשר בין עין האם לתינוק בזמן ההנקה".


"השמיעה בשלב זה, בשונה מהראייה, בשלה לחלוטין ולתינוק יכולת לזהות מספר קולות ואף להסתובב לכיוון קול מוכר, לרוב, כמובן, של הוריו. חשוב לציין כי מרבית בתי החולים לא משחררים את התינוק לפני שנעשתה בדיקת שמיעה כדי לאתר מבעוד מועד הפרעות שמיעה ובמידת הצורך יציעו בירור והמשך טיפול.

"באשר לריחות, הרי שהעדפותיו של תינוקכם יהיו ריחות מתוקים ואילו מריחות מרים או חמוצים הוא יירתע; ובדומה לראייה, גם במקרה הזה התינוק יזהה את ריחו של חלב האם, לצורך הנקה והישרדות. בגיל חודש תינוקך יתמסר למגע רך ומלטף ויירתע ממגע מחוספס או נוקשה".

ההתפתחות המוטורית - "בגיל חודש הרפלקסים של התינוק ערים מאוד. ניתן להבחין באגרופים קמוצים ובתנועות ידיים לא מתואמות, לצד יכולת להביא את הידיים לטווח העיניים והפה. ניתן לראות כי לתינוק יכולת להניע ראשו מצד לצד כאשר הוא שוכב על הבטן, אולם יש לשים לב כי בשלב זה חובה לתמוך בראש, אחרת יישמט לאחור".

תזונה - "תינוק שזה עתה נולד, ניזון מחלב אם או מתחליף חלב, בזכות רפלקס המציצה והבליעה, אשר עובד בסנכרון עם מערכת הנשימה. בגיל חודש עד חודשיים התיאום בין הנשימה לאכילה משתפר וניתן לראות כי הוא סובל מפחות ופחות מהשתנקויות".

לכתבות נוספות בסדרה:

2-6 חודשים

7-12 חודשים

גיל שנה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום