אנסים לא משתקמים בכלא

(0)
לדרג

לפי טענות שהועלו בדיון בכנסת, עברייני מין רבים לא עוברים שיקום בבתי הכלא ומשתחררים בלי שטופלו. זאת בגלל מחסור במטפלים או חוסר מחויבות של השב"ס

מאת: מערכת zap doctors

הדלת המסתובבת בשב"ס. חשבתם שעברייני מין המרצים מאסר עוברים שיקום בבתי הכלא טרם שחרורם? למרבה הצער זה אינו המצב, כך לפי טענות שעלו בדיון שקיימה השבוע הוועדה לפניות הציבור בכנסת. חלק מהאסירים משתחררים לפני שעברו שיקום למניעת חזרתם לכלא ולכן חוזרים על העבירות ונכלאים שוב.

יו"ר הוועדה, ח"כ דוד אזולאי (ש"ס), שקיים את הדיון בעקבות פניות של אסירים וגורמים העוסקים בטיפול בעברייני מין, אמר כי שירות בתי הסוהר (שב"ס) מונע טיפול שיקומי מאסירים המסרבים להודות בעבירות המין. "התניית השיקום בהודאה פוגעת בחברה. עברייני מין מרצים עונשי מאסר, משתחררים ללא טיפול ולבסוף חוזרים לכלא בשל עבירות מין חוזרות. האינטרס של החברה כולה הוא לשקם את העבריינים בין כותלי בתי הכלא".

אסיר משוחרר, עבריין מין לשעבר, שהשתתף בדיון, סיפר שריצה מאסר של שלוש שנים ללא חופשות ומבלי שעבר טיפול. לדבריו: "בשב"ס בכלל לא מתעקשים על טיפול. השתתפתי בסדנה אחת בלבד שעזרה לי מאוד. בשב"ס מזלזלים - האסירים צריכים לרדוף אחרי המערכת על מנת לזכות בטיפול. ביקשתי, פניתי ולא קיבלתי מענה, גם לאחר פנייה לעובדת סוציאלית".

ראש מחלקת חינוך, טיפול ושיקום בשב"ס, גנ"מ יוסי גובר השיב לטענות והבהיר כי "הטיפול בעברייני מין ניתן רק אם אין הכחשה לביצוע העבירה. בתחילה מקיימים הערכת מסוכנות וככל שזו גבוהה יותר, גוברים הסיכויים לעבור שיקום. אסירים מסוכנים מאוד מטופלים במערך בריאות הנפש במשרד הבריאות".

עוד לדבריו, קיים מחסור בתקנים למטפלים ומטפלים פורשים עקב החוויות הקשות שהם חווים. כמו כן קיים מחסור חמור באגפים התורניים. עו"ד אלי פוקסברומר מהסנגוריה הציבורית הוסיף כי: "בשב"ס חסרים מטפלים ועל כן יש לשלב מטפלים חיצוניים. אין בשב"ס מענה לעבריינים מוגבלים נפשית ואף לא לדוברי שפות זרות רבות".

קרימינולוג בכיר מטעם משרד הבריאות, ד"ר דיוויד כהן, הבהיר כי "משרד הבריאות אינו מתנה טיפול בהודאה. עברייני מין מחויבים בבדיקת מסוכנות שבעקבותיה ממליצים על אופן הטיפול בהם, והדבר חייב להיעשות ברבע הראשון של המאסר".

מנהל החטיבה לפסיכיאטריה במשרד הבריאות, ד"ר משה בירגר סיכם כי "קיים מספר עצום של עבריינים הממתינים לטיפול ומספר קטן של משתתפים בכל שנה".

בעקבות הדיון, הודיע ח"כ אזולאי כי יפנה לשב"ס בדרישה לקלוט מטפלים חיצוניים ולתת מענה גם באגפים התורניים, לדוברי שפות וללוקים בנפשם. עוד קרא אזולאי לקבוע טיפולים ממושכים ולהתחיל בטיפול בשלב מוקדם ככל הניתן במהלך המאסר.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכיאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום