השפעת חיסונים על טסיות דם

(0)
לדרג

מחקר מקיף ב-1.8 מיליון ילדים מצא כי החיסון המשולש נגד חצבת, אדמת וחזרת קשור להפרעה המטולוגית, וכן חיסונים אחרים הניתנים בגילאים מבוגרים יותר

מאת: ד"ר עמית עקירוב

רוב החיסונים הניתנים לילדים בגיל מוקדם לא קשורים לבעיות המטולוגיות, אבל יש כמה שכן - בהם החיסון המשולש וחיסון נגד צהבת A. כך לפי מחקר מקיף שפורסם לאחרונה בכתב העת Pediatrics.

במסגרת המחקר סקרו החוקרים רשומות רפואיות של 1.8 מיליון תינוקות וילדים אמריקאים שקיבלו חיסונים שגרתיים בין השנים 2000-2009. במהלך תקופה זו 197 ילדים אובחנו עם תרומבוציטופניה על רקע אימוני (ITP), הפרעה המטולוגית המתבטאת במחסור טסיות דם.

כאשר השוו החוקרים את הסיכון של הילדים לפתח בעיה בדם בתוך 42 ימים מקבלת חיסון, לסיכון בנקודות זמן אחרות, הם לא מצאו כל עדות לעלייה בסיכון בעקבות מתן חיסונים. זאת, למעט חיסונים שתוארו בעבר בספרות הרפואית כמעלי סיכון חצבת, אדמת וחזרת (חיסון MMR). לדברי החוקרים, לרוב מדובר במקרים קלים וחולפים והסיכון הוא מקרה אחד לכל 40,000 חיסונים.

התמונה הייתה שונה כשהיה מדובר בילדים גדולים יותר, בני 7 עד 17. החוקרים מדווחים כי בילדים בגילאים אלה, חיסון כנגד צהבת A לווה בסיכון מוגבר למחסור בטסיות דם. בילדים בני 11-17, חיסונים נגד אבעבועות רוח, טטנוס, דיפטריה ושעלת נקשרו בהפרעה ההמטולוגית.

המומחים אינם יודעים להסביר מדוע החיסון כנגד חצבת-חזרת-אדמת כרוך דווקא בסיכון מוגבר למחסור בטסיות. ייתכן כי ההסבר הוא שהנגיפים המוחלשים (ולא מתים) שמכיל החיסון מעוררים תגובה אלרגית של מערכת החיסון, התוקפת את טסיות הדם.

בילדים גדולים יותר ובבני נוער השאלה מעניינת יותר, אך לדברי החוקרים, מדובר בהפרעה נדירה מאוד בגילאים אלה ועל כן יהיה קשה מאוד לבחון את הנושא.

בואו לדבר על זה בפורום חיסונים לילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום