מחלות לב: בעיה משפחתית?

(0)
לדרג

ערכי כולסטרול, לחץ דם ומשקל גבוהים בקרב ילדים יכולים לנבא התפתחות מחלת לב, יתר לחץ דם או סוכרת בקרב ההורים. הסיכון למחלות כפול

מאת: ד"ר עקירוב

אם הילדים שלכם סובלים מערכי כולסטרול גבוהים או לחץ דם גבוה, גם אתם ההורים נמצאים כנראה בסיכון מוגבר לסוכרת ומחלות לב בעתיד. כך לפי מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of Pediatrics.

במחקר השתתפו 519 משפחות מאוהיו, בהן 852 ילדים. הילדים, בני 12 בממוצע עברו בדיקות כולסטרול, לחץ דם, משקל וטריגליצרידים (שומנים בדם). כעבור 26 שנים נבדקו שוב, וכך גם הוריהם, שהיו אז בני 66 בממוצע.

החוקרים גילו כי המשקל, ערכי כולסטרול ולחץ הדם של ילדים, כפי שנמדדו לפני כמעט שלושה עשורים עשוי היה לסייע בחיזוי התפתחות מחלת לב, יתר לחץ דם או סוכרת, בהוריהם. לדברי החוקרים, מהממצאים עולה כי ייתכן יתרון לבדיקות סקר של ילדים לזיהוי הורים בסיכון מוגבר.

עד תום המחקר, ב-47% מהמשפחות עבר אחד ההורים התקף לב או שבץ מוחי או נזקק לרה-וסקולריזציה (זרימה מחודשת) בעורקים הכליליים. ב-37% מהמשפחות, אובחן אחד ההורים כחולה סוכרת. בסך הכל נרשמה עלייה של פי שניים בסיכון למחלות לב או שבץ מוחי (בגיל 60 או לפני כן) כאשר הילד סבל מיתר לחץ דם בגיל 12.

הסיכון למחלות לב וכלי הדם בקרב הורים בכל גיל היה גבוה יותר כאשר לילדיהם היו ערכי LDL ("הכולסטרול הרע") או טריגליצרידים (שומנים בדם) גבוהים יותר. כשהילדים סבלו מעודף משקל, הסיכוי להתפתחות סוכרת או יתר לחץ דם בהורים עלה פי שניים.

מומחים בתחום מציינים כי אין הסכמה גורפת באשר לביצוע בדיקות סקר מרובות בילדים. מקובל לעקוב אחר המשקל ולחץ דם בילדים בריאים, אך רק לאחרונה החלו להופיע המלצות בנוגע לבדיקות כולסטרול. בנובמבר 2011 פרסמו רשויות הבריאות בארה"ב הנחיות, לפיהן יש לבדוק את ערכי הכולסטרול בילדים בגילאי 9-11 ולאחר מכן בגילאי 17-21.עם זאת, חלק מהמבקרים יצאו כנגד הנחיות אלה וציינו כי אין עדויות ברורות לפיהן יש בכך תועלת לטווח הארוך.

בואו לדבר על זה בפורום יתר כולסטרול וטריגליצרידים בדם - מניעה וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום