הרופאים יחתימו כרטיס עבודה

(0)
לדרג

ב-1.2 יידרשו הרופאים להחתים שעון נוכחות תמורת תנאי עבודה חדשים: יום חופש אחרי תורנות סופ"ש, שעות נוספות ועוד. אי דיווח ייחשב כהיעדרות מהעבודה

מאת: מערכת zap doctors

השימוש בשעון הנוכחות בעבודה נחשב לאחד הסעיפים שעמו התקשו הרופאים להשלים, אך החל ב-1 בפברואר גם הם כמו עובדים רבים במשק יצטרכו להחתים כרטיס.

בסוף השבוע האחרון קיבלו הרופאים ממשרד הבריאות מכתבים המפרטים את הההטבות החדשות, שלפי המכתב חלקן הגדול יותנו "לכשיונהג דיווח הרופא על נוכחות".

הרופאים מתבקשים לדווח על נוכחות בעבודה על ידי החתמת שעון נוכחות או על ידי שימוש באפליקציה ייעודית בטלפון הסלולרי, שזכתה לכינוי "אזיק אלקטרוני", בכניסה וביציאה ממקום העבודה. "בהיעדר דיווח נוכחות באמצעים טכנולוגיים לא תהיה אפשרות לשלם לך את שכרך", מזהירים במשרד הבריאות במכתבם לרופאים, "ובנוסף, אי דיווח על נוכחות ייחשב כהיעדרות מהעבודה".

קולות המחאה נגד שעון הנוכחות הולכים וגוברים מצד רופאים רבים מבתי החולים, שעמדו בחזית מאבק הרופאים - רמב"ם, איכילוב, וולפסון ומאיר. השאלה הגדולה היא אם הם צפויים לממש את איומם ולסכן שוב את מקום עבודתם.

אז מה מצפה כעת לרופאים?

עם המעבר לדיווח על נוכחות, יתבצע מעבר לעבודה בשבוע עבודה בן 5 ימים כאשר מכסת השעות השבועית תעמוד על 41.5 שעות.

שעות נוספות: רופא שיבצע עבודה נוספת מעבר לשעות העבודה שבהן הוא חייב, יהיה זכאי לתשלום בגין כל שעת עבודה נוספת או חלקה.

תעריפי תורנות חדשים למומחים (שאינם מנהלים): בגין ארבע התורנויות המלאות הראשונות ישולם תגמול שווה ערך לעד 140% מערך תורנות מלאה ערב ההסכם הקיבוצי (מיום 25 באוגוסט 2011). בגין התורנות החמישית ויותר ישולם תגמול שווה ערך לעד 160% מתעריף תורנות מלאה ערב ההסכם. תמורת חצי תורנות ישולם תגמול שווה ערך לעד 120% מערך תורנות מלאה ערב ההסכם.

תעריף תורנות מתמחה בהתמחות-על יהיה שווה ערך לעד 120% מערך תורנות ערב ההסכם הקיבוצי.

תגמול בגין "תורנות שליש" למומחה צעיר (עד 5 שנות ותק כמומחה) החל מחודש אפריל או מאי 2012, רק כנגד דיווח על נוכחות באמצעים החדשים שלפי ההסכם, מדי חודש, לא יותר מארבע פעמים בחודש.

מומחה צעיר שיבצע עבודה נוספת בהיקף של 20 שעות עבודה בחודש ישובץ לכוננות מחלקה אחת. מומחה צעיר שיבצע עבודה נוספת בהיקף של 35 שעות עבודה בחודש ישובץ לכוננות מחלקה אחת וכוננות מיון אחת. תעריף התגמול הוא על פי ערך כוננות מחלקה ביום חול במקצוע שאינו במצוקה. השיבוץ לכוננות כאמור יהיה מעבר ללוח הכוננויות הקיים. יתבצע עם המעבר לדיווח על נוכחות.

יינתן יום מנוחה שבועי אחרי תורנות בסוף השבוע.

מענקים: ישולמו מענקים למתמחים שעברו בחינת שלב א' ושלב ב' בגובה של 20,000 שקל עבור מעבר בחינת שלב א' ו-40,000 שקל עבור מעבר בחינת שלב ב', וזאת החל משנת 2012. בשנת 2011 יעמדו המענקים על סך 15,000 שקל כל אחד.

ישולם תגמול על ביצוע של יותר משש תורנויות.

"שעון הנוכחות: פגיעה בחולים"

מארגון ארב"ל (ארגון רופאי בתי החולים) נמסר בתגובה כי הארגון יחד עם ועדי רופאים רבים קיבל החלטה ברורה ש"לא לתת יד להחתמת שעון נוכחות הפוגע במעמד הרופא ובזכויתיו, ולתמוך בשעון עבודה, המגלם את כל שעות עבודתו הציבורית של הרופא. המאבק על השעון הוא לא עניין טכני שמתבטא באקט ההחתמה אלא מאבק עקרוני על מעמדם של הרופא והרפואה הציבורית בישראל".

הסיבה להתנגדות מסבירים בארגון היא כי שעון הנוכחות יפגע באיכות הרפואה הציבורית. "עד כה קיבלו החולים בישראל טיפול המתבסס על שיקולים רפואיים מקצועיים בלבד, מעתה בתי החולים והמחלקות ייאלצו להפעיל גם שיקולים זרים כדי לעמוד במכסת השעות שיוקצו להם על ידי המדינה. בחלק מבתי החולים כבר התקבלה ההנחיה להפעלת שעות נוספות על פי מכסה מהמדינה. כתוצאה מכך חלק מעבודת בתי החולים תיעצר בשעות אחר הצהריים, זמן ההמתנה לפרוצדורות רפואיות וניתוחים יתארך ואיכות הטיפול בחולים תרד".

עוד נכתב בנייר עמדה של הארגון כי "הרופאים מחזיקים את מערכת הרפואה הציבורית מפני קריסה, לא נסכים שיתייחסו אלינו כאל מי שגונב ממנה. השעון מהווה סימפטום ביחס הפתולוגי של מערכות המנהל בישראל לרופאים ולרפואה. שעון הנוכחות לא לתת הוא נועד אלא לקחת".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום