איך תשמרו דם טבורי באופן פרטי?

(0)
לדרג

נקבעו תקנות המסדירות את פעילות בנקי הדם הפרטיים. בין היתר, חובה להסביר מהן המחלות שהדם הטבורי לא מסייע בהן; מנה לא מתאימה תחויב באופן חלקי

מאת: מערכת zap doctors

ועדת הבריאות של הכנסת אישרה היום (ב') את תקנות בנק הדם הטבורי הפרטי, המסדירות את הליך איסוף הדם הטבורי. התקנות ייכנסו לתוקפן בעוד חצי שנה.

דם טבורי הוא דם המופק מחבל הטבור של היילוד ומהשליה והוא מהווה מקור לתאי גזע, שעשויים לשמש לטיפול במגוון מחלות בעתיד. בישראל שמורות כיום כ-40 אלף מנות של דם טבורי בבנקי הדם הפרטיים.

התקנות החדשות מפרטות את התנאים להקמה והפעלה של בנק פרטי, מגדירות מהן מטרות האיסוף, במה כרוך תהליך האיסוף, היכן תישמר המנה (בארץ או בחו"ל), אופן מתן המידע ליולדת ואופן קבלת הסכמתה מדעת. בנוסף, נקבע מהו הנוהל במקרה שבו מנת הדם שנאספה אינה מתאימה לשימור.

כל המידע שיולדת צריכה לדעת

בתקנות נקבע בין היתר כי:

יש למסור ליולדת מידע בכתב ובעל פה בשפה המובנת לה, כדי שתחליט אם להסכים לאיסוף דם טבורי ולשימורו, בהתחשב בכל הסיכונים והמגבלות הקיימים באיסוף.

בטופס ההסכמה ובדף המידע ליולדת יכלול הבנק הפרטי מידע על הדרישות המינימליות שקבע הבנק להקפאת המנה ושימורה, ולצדן יציין מהו הסטנדרט של משרד הבריאות.

בפני היולדת יפורטו מחלות העלולות להיות מאובחנות אצל היילוד, שעבורן לא ניתן יהיה להשתמש במנת הדם.

הבנק הפרטי ימסור ללקוח, במועד המוקדם ביותר האפשרי, אישור בכתב עם מידע על מנת הדם שנאספה ונבדקה, ובכלל זה תוצאות בדיקות שנערכו למנה.

הבנק יקבע עם הלקוח את התשלום מראש, כולל במקרה שבו נאספה מנה אך נמצאה בלתי מתאימה לשימוש.

התשלום עבור מנה בלתי מתאימה לא יעלה על 20% מכלל התשלום בעד העסקה או 2,000 שקל הנמוך מבין השניים. אם המנה תימצא כבלתי מתאימה לשימור התשלום לא יעלה על 400 שקל.

לא יבוצעו ביולדת פעולות שמטרתן היחידה להגדיל את נפח או את מספר התאים במנת הדם הטבורי שתיאסף.

ייקבעו נהלי עבודה מחייבים להבטחת האיכות והבטיחות, כולל הסמכת עובדים והדרכתם, לרבות רענון תקופתי.

בית חולים ציבורי רשאי לאפשר איסוף דם טבורי בעבור בנק פרטי בחדרי הלידה שלו, בתנאי שנערך הסכם בין השניים, המסדיר את התנאים לכל שלב בתהליך.

יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ: "מעתה תדע כל יולדת הבוחרת להפקיד מנת דם באיזה אופן נלקחת ונשמרת המנה וכל המידע הרלוונטי יפורט בפניה".

בואו לדבר על זה בפורום דם טבורי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום