חלב אם לילדים חכמים יותר

(0)
לדרג

מחקר אוסטרלי חדש מצא כי ילדים לאמהות שהניקו עד גיל חצי שנה לפחות, קיבלו ציונים גבוהים יותר במבחנים בגיל 10. התוצאה הייתה מובהקת יותר בקרב בנים

מאת: מערכת zap doctors

לפי מחקר חדש, תינוקות שיונקים במשך חצי שנה ויותר מגיעים להישגים גבוהים יותר במבחני כישורים וידע במתמטיקה ושפות בגיל 10.

רקע

רשויות הבריאות במדינות רבות מעודדות הנקה בתקופת החיים הראשונה; זאת כי להנקה יתרונות רבים, בהם השפעה על מערכת החיסון, שכיחות מופחתת של מחלות זיהומיות, ויתרונות רגשיים בקשר בין האם לתינוק. יש הטוענים כי הנקה משפיעה לטובה גם על ההתפתחות הקוגניטיבית של תינוקות.

מטרה

במחקר הנוכחי, שפורסם לאחרונה בכתב העת Pediatrics, ביקשו חוקרים מאוסטרליה לבדוק אם יש קשר בין משך ההנקה להישגים בלימודים בילדות.

שיטות

במחקר השתתפו כ-2,000 נשים הרות שנותרו במעקב במשך 10 שנים לאחר הלידה. הילדים היו במעקב רפואי ונבדקו אחרי הלידה, בגיל שנה, שלוש, חמש, שמונה ועשר. בנוסף, מילאו ההורים יומן מפורט בשנים הראשונות לחיי הילד, ודיווחו על הרגלי ההנקה והתזונה, ועל כמות הזמן שהם משקיעים בפיתוח מנטלי של הילד, למשל בהקראת סיפורים.

בכיתה ג' (גיל עשר) עוברים כל הילדים באוסטרליה מבחן שכולל רכיבים מתחום השפה (כתיבה, קריאה ואיות) ומתמטיקה. החוקרים ביקשו לבחון את הקשר בין משך ההנקה להישגים בבחינות אלה, תוך ניתוח סטטיסטי שלקח בחשבון את פרמטרים שונים שיכולים להטות את התוצאה.

תוצאות

נמצא כי 28% מהילדים בגיל חצי שנה עדיין ניזונו מחלב אם באופן מלא, ואילו 58% עדיין ינקו חלקית. היה קשר ברור בין מעמד סוציואקונומי גבוה, השכלה והכנסה משפחתית לזמן הנקה ארוך יותר.

בסך הכל השלימו 1,038 ילדים 10 שנות מעקב וניגשו לבחינות בגיל עשר. נמצא כי ילדים שינקו במשך חצי שנה ויותר השיגו ציונים גבוהים יותר מילדים שלא ינקו או שינקו במשך תקופה קצרה מזו.

התוצאה הייתה מובהקת יותר בקרב בנים מאשר בקרב בנות כלומר ההשפעה החיובית של ההנקה הייתה מודגשת יותר בבנים. באופן כללי ציוני הבנים היו גבוהים יותר במתמטיקה ואילו הבנות הצטיינו בכישורי שפה. כמו כן נמצא קשר ישיר בין כמות הזמן שהורים משקיעים בהקראת סיפורים לילדיהם בגיל 3-5 לכישורי השפה שלהם בגיל 10.

מסקנה

הזנת תינוקות בעיקר על ידי הנקה במשך ששת החודשים הראשונים לחייהם ויותר קשורה להישגים טובים יותר בלימודים בגיל 10.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום ייעוץ והנקה
פורום תזונת תינוקות וילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום