הסרת משקפיים: שיוף או חיתוך? מהן השיטות הקיימות?

(8)
לדרג

תחום ניתוחי הלייזר לתיקון הראייה מציע מגוון שיטות. ד"ר אנדרו פינק מסביר מה מסתתר מאחורי השמות המבלבלים, ומה היתרונות והחסרונות של כל שיטה

מאת: יפעת נחמני, כתבת doctors

משקפיים הם ללא ספק אקססורי אופנתי, אולם לא מעט מרכיבי משקפיים היו מעדיפים להשאיר מאחוריהם את האביזר המגביל הזה, כמו גם את עדשות המגע הדורשות התעסקות מעיקה ולא פעם גורמות לגירויים בעין. בשנים האחרונות הפכו ניתוחי הלייזר לתיקון הראייה לנפוצים מאוד, והתפתחו גם שיטות שונות של ניתוח, מה שמותיר את ציבור לקויי הראייה מעט מבולבלים.

"לאזרח מן השורה, שנתקל בשמות כמו לאסיק, סופר לאסיק ועוד, קשה להחליט באיזו שיטה עליו לבחור כדי להסיר את המשקפיים אחת ולתמיד", אומר ד"ר אנדרו פינק, מנתח לייזר בכיר ומומחה בטיפול לייזר להסרת משקפיים. "רבים יבחרו בניתוח הלייזר הפופולרי והמוכר והמכונים, מצידם יספקו תוצאה סופית מצוינת, בוודאי מכונים אשר משתמשים בטכנולוגית הדור החדש ובצוות רופאים מיומן".

"פעולת הלייזר היא למעשה שינוי הקימור של הקרנית, הלוא היא החלק הקדמי השקוף של העין", מסביר ד"ר פינק, "למעשה, גורם הלייזר לאידוי עדין של רקמת הקרנית. אצל אנשים עם קוצר ראיה הלייזר משטיח את הקרנית ולאלה הסובלים מרוחק ראייה הלייזר מקמר אותה.

שיטת השיוף

"בשיטה הראשונה, הנקראת לעתים שיטת השיוף או שיטת לאסק (PRK, LASEK, ASA), מתמקד הלייזר על פני השטח של הקרנית ללא חיתוך. למעשה, מתבצע סילוק עדין של האפיתל, הקליפה החיצונית, דבר החושף את הרקמה מתחת, זאת שעליה מבצעים בפועל את טיפול הלייזר.

לאחר ניתוח מסוג זה מתחדש האפיתל ומשטח העין מחלים. תהליך זה אורך כיומיים עד שלושה ימים. בימים האלה יסבול לרוב המטופל מרגישות, דמע וטשטוש קל בראייה. רוב המטופלים מגיעים לראיה תפקודית לאחר כשלושה עד חמישה ימים ובהחלט יכולים לחזור לשגרה ובכלל זה, לעבודה.

"מדובר בשיטה הותיקה והמבוססת ביותר עם למעלה מ-25 שנה של מעקב אחר מטופלים", מצהיר ד"ר פינק, "לשיטה זו יש כמה אפשרויות ביצוע דומות מאד ומביאות לאותה תוצאה. היתרון הגדול של שיטת השיוף הוא שמדובר בפעולה לא פולשנית, ללא חיתוך בכלל, לכן לרוב המטופלים נחשבת השיטה לבטוחה ביותר".

שיטת החיתוך

"בשיטה השנייה", ממשיך ד"ר פינק, "שיטת החיתוך הקרויה בין היתר לאסיק, סופר-לאסיק, אנטראלאסיק,Lasik או Z-Lasik, מתמקד הלייזר תחת פני השטח של הקרנית. בניתוח חותכים שכבה חיצונית, כ-20% של עובי הקרנית ומקפלים אותה לצידה. הלייזר מתמקד על השכבה החשופה העמוקה יותר בקרנית ובתום הטיפול ניתן להחזיר את השכבה המורמת למקומה. למעשה היתרון העיקרי של השיטה שהיא מבוצעת תחת מכסה המוחזר בסופו של דבר ללא הסרה של האפיתל, מה שמבטיח החלמה מהירה יותר וראיה מצוינת כבר למחרת הניתוח ולא אחרי ימים בודדים כמו בשיטת השיוף. אם כי אחרי הכול יש לזכור שמדובר בהליך פולשני ומסובך יותר הכולל חיתוך", מסכם ד"ר פינק.

סיכונים

"כיום מציע הצבא האמריקאי חינם לכל חיל קרבי, כולל טייסים, ניתוח לייזר להסרת משקפיים. עובדה שמעידה על הבטיחות ועל ההצלחה של הטיפול. עם זאת, אין פעולה רפואית בלי סיכון בכלל", מבהיר ד"ר פינק, "הסיבוך העיקרי בשיטת השיוף היא זיהום. מצב זה הוא נדיר ביותר, ובעצם הסיכון לזיהום גבוה יותר בהרכבת עדשות מגע מאשר לאחר טיפול לייזר. סיכון אחר קשור לנוכחות של מספר גבוה במשקפיים והוא היווצרות של צלקת בקרנית. בד"כ אפשר להסיר את הצלקת עם שיוף לייזר נוסף במידה והמצב לא מסתדר לבד. אולם עם הטכנולוגיה המודרנית וטכניקות חדשות הקיימות כיום כמעט שלא רואים מקרים כאלה.

בשיטת החיתוך הסיכונים הם בעיקר הדאגה לטווח ארוך שמבנה הקרנית נחלש ועלול לגרום לעיוות ולבליטה בצורת הקרנית (אקטזיה), לעיתים כמה שנים לאחר הטיפול. זו תופעה אשר עלולה לגרום לפגיעה בלתי הפיכה בראייה. לעיתים תצריך פעולות כירורגיות מתקנות ולמרות שזו תופעה נדירה מאד, זו הסיבה שישנה היום מגמה שיותר מטופלים בוחרים ורופאים ממליצים על השיטה ללא חיתוך.

לרוב, כשקיים סיכון מוגבר לאקטזיה, ניתן לזהות זאת מראש ולהציע למטופל את שיטת השיוף במקום, או להמליץ לא לעבור טיפול בכלל.

"כאמור, ישנן לא מעט שיטות והבלבול גדול, ולכן בראש ובראשונה גשו לעבור בדיקה קפדנית כדי לבחון את השיטה המתאימה באופן המירבי לעין האינדיבידואלית שלכם".

בואו לדבר על זה בפורום הסרת משקפיים בלייזר ושיפור הראייה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום