צרבת: קו ישר לסרטן הוושט

(0)
לדרג

אחד מסוגי הסרטן הקטלניים ביותר עלול להיגרם מצרבות כרוניות, הפוגעות בקצה התחתון של הוושט. אם אתם סובלים מצרבות חוזרות ונשנות, עליכם להיזהר במיוחד

מאת: ד"ר דין קרן

תסמונת בארט או ושט על שם בארט ,(Barrett's Esophagus) היא מצב העלול לגרום לשינוי ברירית ובתאים של הקצה התחתון של הוושט, שהופכים לדמויי רירית מעי. זאת כתוצאה מרפלוקס קיבתי ממושך, הפרעה שבה נוזל חומצי מהקיבה עולה במעלה הוושט וגורם לתחושה של צרבת בחזה ובגרון ולדלקת. שינוי זה בוושט מהווה מצב טרום סרטני, הדורש מעקב וטיפול קבוע בתכשירים כמו לוסק ואומפרדקס. לרוע המזל, אצל חולים רבים בעלי תסמונת בארט אין שום סימנים מתריעים. הבעיה אינה מסכנת חיים בפני עצמה, אך חלק קטן מהחולים צפויים לפתח ממאירות של הוושט, אחת מצורות הסרטן הקטלניות ביותר. ושט על שם בארט היא הגורם העיקרי לסרטן הוושט.

צרבת וסרטן הוושט
צרבת וסרטן הוושט

סיכון יתר לסרטן

תסמונת זו אינה נדירה. שכיחותה נעה בין 1% ל-4% בקרב כלל האוכלוסייה. השכיחות גבוהה יותר אצל גברים מאשר אצל נשים, ביחס של 3 ל-1. היא מתגלית אצל כ-6%-12% מהחולים העוברים גסטרוסקופיה (בדיקת דרכי עיכול עליונה) בשל תלונות של על צרבות כרוניות ואצל 2% מהחולים העוברים גסטרוסקופיה מסיבות אחרות, שאינן קשורות לצרבת. אבחון של ושט בארט מחייב ביצוע גסטרוסקופיה ולקיחת דגימות רקמה לבדיקה מיקרוסקופית (ביופסיה). הגיל הממוצע של המאובחנים הוא 55, אך לא קיימת מגבלת גיל לתופעה. חולים שאצלם התגלתה תסמונת בארט חייבים להיות במעקב צמוד של גסטרואנטרולוג.

הבעיה המרכזית הנובעת מתסמונת בארט היא סיכון היתר לממאירות. הסיכוי של חולה בתסמונת לפתח סרטן ושט עולה לאין שיעור על הסיכוי לחלות בכלל האוכלוסייה, ומגיע לכדי 0.5% בשנה. ב-20 השנים האחרונות קיימת עלייה הדרגתית וקבועה בהיארעות סרטן הושט, והיא עומדת כיום על שיעור הגבוה פי חמישה מזה שלפני עשרים שנה.

בשל סיכון היתר לממאירות קיימות הנחיות למעקב אחר חולים שאובחנו כלוקים בתסמונת בארט. המעקב נעשה בגסטרוסקופיה על מנת לעקוב אחרי השינויים ברקמה. לפני שמתפתח סרטן הוושט מופיעים תאים טרום סרטניים (דיספלזיה) אותם ניתן לאבחן רק בביופסיה. אם תשובת הביופסיה מעידה על קיומם של תאים סרטניים בוושט, ימליץ בדרך כלל הרופא על ניתוח להסרת הרקמה הנגועה או ניתוח להסרת הושט.

סרטן ושט המתגלה תוך כדי מעקב זה, יהיה בדרך-כלל בשלב מוקדם. מי שילקה בו ייהנה מסיכוי גבוה יותר להישאר בחיים בהשוואה ללוקים בסרטן ושט המתגלה בעקבות הופעת תסמינים.

טיפול בגלי רדיו

לאחרונה פורסמו הקווים מנחים של איגוד הגסטרואנטרולוגי האמריקאי שממליצים על שימוש בגלי רדיו כדי להסיר תאים טרום סרטניים, וזאת בעקבות תוצאות מבטיחות במחקרים. שיטה זו, המבוססת על חום שמייצרים גלי הרדיו, מביאה להרס ממוקד של הרקמה ומחסלת לחלוטין את גדילת התאים הלא תקינים ברירית הוושט.

השיטה אינה כרוכה באשפוז והמטופל משתחרר לביתו תוך שעתיים בלבד מתום הפעולה. היא כוללת שתי פעולות גסטרוסקופיה. בפעולה הראשונה נעשית הצריבה, וכחודשיים לאחר מכן מתבצעת הגסטרוסקופיה השנייה, שבה בודקים האם יש צורך בטיפול נוסף. אם קיימת שארית של הרקמה הלא תקינה, ניתן טיפול צריבה נוסף. ההחלמה היא מהירה, ואין פגיעה באיכות החיים לטווח הרחוק. חשוב להדגיש כי השיטה החדשה אינה מרפאת או מקלה את בעיית הרפלוקס, אלא מונעת את התפתחות הסרטן ברירית הוושט הפגועה.

מי צריך להיבדק?

על-פי האקדמיה האמריקנית לרפואת משפחה, אלו הם סימני אזהרה שעלולים להצביע על ושט על שם בארט ומצריכים ביצוע גסטרוסקופיה:

שלושה מקרים או יותר של צרבת בשבוע.
צרבת לאורך מספר שנים.
קשיי בליעה או כאבים בבליעה.
ירידה לא מכוונת במשקל.
צואה עם דם או צואה כהה מאוד.
הקאות בלתי מוסברות.

ד"ר דין קרן הוא מומחה התזונה והגסטרואנטרולוגיה של מלב"י, המרכז לטיפול בהשמנת יתר, מבית אסיא מדיקל, אסותא

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום צרבת
פורום גסטרואנטרולוגיה - מחלות דרכי העיכול

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום