דלקת שתן בתינוק: לא חובה הדמיה

(0)
לדרג

מחקר: בפעוטות עד גיל שנתיים ניתן לצמצם את החשיפה לבדיקות פולשניות ואת השימוש באנטיביוטיקה, ללא השפעה על חזרת הדלקות והתפתחות רפלוקס

מאת: מערכת zap doctors

ממחקר אמריקאי חדש עולה כי ניתן לחסוך בדיקות הדמייה וטיפול אנטיביוטי מפעוטות, המאובחנים לראשונה כחולים בדלקת בדרכי השתן. זאת משום שלאלה אין השפעה על שיעור חזרת המחלה או על התפתחות רפלוקס.

רקע

בשל החשש מבעיות וסיבוכים, היה נהוג בעבר לבצע לכל פעוט עד גיל שנתיים בדיקת אולטרה סאונד כליות וציסטו-אורטרוגרפיה (VCUG), ולתת טיפול אנטיביוטי מונע במקרה של דלקת בדרכי השתן. בשנים האחרונות התפרסמו מספר עבודות שקראו תיגר על כך, והומלץ לעשות את הבדיקות באופן סלקטיבי. בשנת 2007 אף פרסם איגוד רופאי הילדים הבריטי הנחיות חדשות, שקראו להימנע מבירור וטיפול מונע למעט במקרים חריגים - דלקות חוזרות או דלקות לא רגילות (פתוגן חריג, ספסיס, הפרעה בתפקודי כלייה, חוסר הטבה לאחר 48 שעות טיפול או ממצא פתולוגי באולטרה סאונד של הכליות). מרכזים רבים בעולם אימצו את ההמלצות החדשות.

מטרה

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבדוק כיצד ההנחיות החדשות השפיעו על איתור מקרי הרפלוקס ועל כמות הדלקות החוזרות בדרכי השתן בקרב פעוטות.

שיטות

חוקרים מקליפורניה, ארה"ב, ביצעו מחקר רחב היקף במסגרתו נאסף מידע על ילדים שנחשדו כחולים בדלקת כליה ואגן הכליה במהלך השנה שקדמה לשינוי בהנחיות הקליניות, ונעשתה השוואה לקבוצת ילדים שטופלו לאחר כניסת ההנחיות החדשות לתוקף. כל רופאי הילדים ואנשי ההדמיה הונחו בתחילת 2008 לעבוד על פי ההנחיות החדשות. בקבוצה נכללו פעוטות עד גיל שנתיים, עם אירוע ראשון של מחלת חום ותרבית שתן חיובית. בסך הכל היו 103 ילדים שטופלו אחרי השינוי בהנחיות ו-98 ילדים בקבוצת הביקורת.

תוצאות

נרשמה ירידה משמעותית בכמות בדיקות ההדמיה שבוצעו בקבוצה שאובחנה אחרי שינוי ההנחיות, וכן ירידה של 85% בכמות הטיפולים האנטיביוטיים המניעתיים. עם זאת, לא היה הבדל בין הקבוצות בכמות הדלקות החוזרות במהלך חצי שנה (7 מקרים בקבוצה שאובחנה לפי ההמלצות הקודמות מול 8 מקרים בילדים שטופלו אחרי השינוי בהנחיות).

כמו כן לא נמצא הבדל בשכיחות מקרי הרפלוקס מדרגה גבוהה (דרגה 4-5) שאותרו בשתי הקבוצות (2 מול 3). בקבוצה שנבדקה אחרי שינוי ההנחיות לא אובחנו מקרי רפלוקס מדרגה קלה (1-3) לעומת 19 מקרים בקבוצה שטופלה לפני השינוי. עם זאת, בכל אלה לא בוצעה כל פעולה מלבד הדמיה וטיפול מונע.

מסקנה

ניתן לצמצם בצורה משמעותית חשיפת תינוקות ופעוטות לבדיקות פולשניות ולאנטיביוטיקה על ידי שימוש סלקטיבי בהדמיה ובטיפול מונע לאחר אירוע ראשון של דלקת בדרכי השתן. יש להפעיל שיקול דעת כאשר מבצעים בירור בילדים אלה.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום