סטרפטוקוק: אין תחליף לבדיקות מעבדה

(0)
לדרג

סקירה: אף סימפטומים של דלקות גרון בילדים לא יכול לאבחן את המחלה הנגרמת על ידי החיידק. יש לבצע תרבית או בדיקה מהירה בכל מקרה חשוד

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא: אנטיביוטיקה וגלולות,b12 נמוך

האם יש דרך מהירה לאבחן דלקות גרון בילדים, לחסוך את הטיפול האנטיביוטי ולא לפספס מקרים של דלקת הנגרמת ידי חיידקים מקבוצת סטרפטוקוק (GAS)? נראה שאין תחליף לבדיקות המסורתיות. כך עולה מעבודה שהתפרסמה לאחרונה בכתב העת Journal of Pediatrics.

רקע

דלקות גרון הן הסיבה ל-6% מהביקורים אצל רופא הילדים, ואף שלרוב מדובר בדלקות ויראליות, חשוב לאבחן את המקרים הנגרמים על ידי חיידק הסטרפטוקוק. הטיפול המקובל הוא אנטיביוטי בגלל הסכנה לסיבוכים ובראשם קדחת השיגרון. הבדיקות המהירות לסטרפ ותרביות גרון נחשבות לדרך היעילה לאבחון, אך גורמות לעתים לטיפול יתר באנטיביוטיקה, בזבוז משאבים ואי נוחות לילדים.

מטרה:

הסקירה שלפניכם ביקשה להעריך את היעילות של סימפטומים שונים באבחון דלקת גרון על רקע GAS.

שיטות

חוקרים מפיטסבורג, ארה"ב, ביצעו סקירת ספרות מקיפה הכוללת את כל המחקרים שדיווחו על יעילות של רכיבים באנמנזה ובדיקה גופנית בילדים עם תסמיני דלקת גרון. נמצאו 34 מחקרים רלוונטיים, אשר כללו 24,418 ילדים בגילאי 3-18, כשאבחון המחלה אומת בעזרת תרבית גרון.

תוצאות:

שכיחות דלקת גרון סטרפטוקוקאלית בקרב הילדים הייתה 33.8%. נמצא כי אף סימפטום איננו יכול לאבחן לדלקת גרון חיידקית, עם זאת ישנם 5 תסמינים שנוכחות כל אחד מהם מעלה את הסיכוי לדלקת גרון על רקע סטרפ ל-50%: פטכיות בחיך, פריחה סקרלטיניפורמית, תפליטים, הקאות ובלוטות צוואריות רגישות. בנוסף, נבחנו מספר כללים לניבוי המחלה, וניתן לומר למשל שילד עם נזלת, ללא פריחה סקרלטינית וללא בלוטות צוואריות גדולות נמצא בסיכון של 11% לתרבית גרון חיובית.

מסקנה:

אף סימן או סימפטום איננו אבחנתי לדלקת גרון על רקע GAS. ישנם מספר תסמינים שמגבירים את הסיכוי למחלה חיידקית. המחקר מחזק את ההנחיות של איגוד רופאי הילדים האמריקאי, לפיהן יש לבצע בדיקה אבחנתית (תרבית או בדיקה מהירה) בכל מקרה חשוד, ולהימנע מכל בדיקה בילדים עם תסמינים ברורים של דלקות בדרכי הנשימה.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום אף אוזן גרון ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום