ורידים ברגליים: תשכחו ממה שידעתם

(0)
לדרג

ורידים בולטים ברגליים לא נגרמים בגלל עבודה מאומצת ולא רק נשים סובלות מהם. אלה הם חלק מהמיתוסים הלא נכונים שהגיעה העת לנפצם

מאת: ד"ר רם אברהמי

המערכת המסועפת של כלי הדם בגופנו מורכבת מעורקים, ורידים ונימים. העורקים מובילים לכל חלקי הגוף דם עשיר בחמצן, ואילו המערכת הוורידית מנקה את הגוף מחומרי פסולת ומשנעת את הדם רווי בדו תחמוצת הפחמן מהגפיים לכליות (מסננת הנוזלים) ולריאות (מסננת הגזים).

תחושת כבדות ועייפות ברגליים, בצקות, גרד לא מוסבר, התכווצויות שרירים ליליות, פצעים שלא נרפאים, שינויים בצבע העור ומראה אסתטי לא נעים, הם רק חלק מהתסמינים האופייניים לבעיות נימים וורידים בולטים, המוכרים בשפה הרפואית בשם דליות.

מנוחה ברגליים מורמות ושימוש בגרב אלסטית יסייעו רק במעט להקל על התסמינים. לכן עדיף לטפל בנימים ובוורידים מהשורש. למען הסובלים מנימים וורידים בולטים נכון יהיה לנפץ כמה מיתוסים רווחים, הגורמים לחלק מהאנשים שלא לפנות לקבלת טיפול.

ורידים ברגליים
ורידים ברגליים

מיתוסים ועובדות

1. רק נשים סובלות מוורידים בולטים. לא נכון! בשל ההשפעה המגדרית וההורמונאלית יותר נשים סובלות מדליות מאשר גברים. אבל גם גברים, לרוב בגיל צעיר יחסית, סובלים מדליות ומנימים ברגליים.

2. ורידים זו מחלה של אוכלוסייה בוגרת!. לא נכון! כ- 30% מהנשים בגיל הפוריות סובלות מנימים או מדליות.

3. ורידים נגרמים בגלל עמידה ממושכת. לא נכון! ברוב המקרים דליות תופענה מסיבות גנטיות והורמונאליות, מהריונות מרובים, ומנטייה משפחתית, אבל לא כתוצאה ממאמץ פיזי.

4. ורידים בולטים מחייבים מנוחה לרגליים והימנעות מספורט. לא נכון! פעילות גופנית, כגון הליכה וריצה, מקלה את הלחץ על הוורידים ומחלישה את כאבי הרגליים.

5. מומלץ לטפל בוורידים בולטים רק לאחר סיום "תוכנית הילודה" לא נכון! ריבוי הריונות גורם לריבוי ורידים פגועים. הריונות מרובים מחמירים הנזק לוורידים ומעצימים את התסמינים הנלווים. לכן, מומלץ לטפל בבעיית הוורידים הבולטים גם בתקופה שבין ההריונות וכך להימנע מנזק בלתי הפיך לכלי הדם.

6. הטיפול בוורידים נעשה באמצעות ניתוח ובהרדמה כללית.לא נכון! טכניקות חדשות וטיפולים מתקדמים המבוצעים במרפאה אינם דורשים פרוצדורות ניתוחיות, הרדמה או אשפוז. לאחר הטיפול יכול הפציינט לחזור בתוך זמן קצר לפעילותו השגרתית.

7. הטיפולים אינם עוזרים, הורידים חוזרים ומופיעים. לא נכון! אצל 60%-80% מהסובלים מנימים בולטים הטיפולים משפרים את המראה האסתטי ואת המצב הבריאותי ומקלים על התסמינים. רק במקרים של דליות הנגרמות בשל גנטיקה קיים סיכוי של 10% עד 20% שהוורידים יופיעו שוב. ברוב המקרים, בשל הנטייה לפתח נימים, מומלץ לחזור על הטיפולים מדי שנה שנתיים.

8. חבישות תסייענה לטפל בפצעים. לא נכון! כדי לסייע להחלמתם של פצעים ברגליים ולמנוע את הישנותם, מומלץ לטפל בבעיה מן השורש ולהתאים אישית לכל מטופל את הפתרון הרפואי הטוב ביותר עבורו. מומלץ להימנע מטיפול בחבישות, כי בכך יתארך דווקא זמן ההחלמה והדליות תופענה שוב, כי לא טיפלנו בבעיה העיקרית - אי ספיקה ורידית.

ד"ר רם אברהמי הוא כירורג כלי דם בבית החולים בילינסון ובת.ל.מ, מרכז רפואי לטיפול בוורידים ובפצעים קשי ריפוי; כירורג בכיר ויועץ למחלות כלי דם במכבי שירותי בריאות, בקופת חולים לאומית ובקופת חולים מאוחדת

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בוורידים, דליות ונימים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום