סקר: לא שואלים צעירים על אלכוהול

(0)
לדרג

במחקר אמריקאי שכלל אלפי משתתפים נמצא כי רופאים לא עורכים בדיקות סקר לצריכת אלכוהול מופרזת בצעירים. רק כשליש מבני 18-20 נשאלים על הרגלי השתייה שלהם

מאת: ד"ר עמית עקירוב

אם שותים, הרופאים לא מתעניינים. השכיחות הגבוהה ביותר של צריכת אלכוהול מופרזת היא בקרב צעירים בני 18-25, אך נראה שלמרות המאמץ ההסברתי, הדבר הכי פשוט לא נעשה; מסקר אמריקאי עולה שרק 14% מהצעירים ששותים יותר מדי באופן קבוע, נשאלו על הרגלי השתייה שלהם בזמן ביקור אצל הרופא המטפל.

צריכת אלכוהול מופרזת בקרב גברים מוגדרת כשתייה של יותר מ-4 משקאות חריפים ביום ויותר מ-14 משקאות בשבוע, ויותר מ-3 ביום ומ-7 בשבוע בקרב נשים. לדברי עורכי הסקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of General Internal Medicine, מי ששותה מעבר לכמות זו מעלה באופן חד את הסיכון שלו לתחלואה או למעורבות בתאונה.

המחקר כלל כ-3,400 נבדקים בגילאי 18 עד 39 שהשתתפו בסקר כלל ארצי שנערך בארה"ב בשנת 2006. הסקר כלל מידע דמוגרפי, שאלות על דפוסי צריכת האלכוהול וביקורים קודמים אצל הרופא המטפל.

נמצא שמשתתפים בגילאי 18-25 צרכו אלכוהול בכמות מופרזת בשכיחות גבוהה יותר מבני 26 ומעלה (68% לעומת 56%). כמו כן, צריכת האלכוהול של כמעט מחצית מהמשתתפים (47%), הייתה על סף צריכה מופרזת. כשני-שליש מכלל המשתתפים דיווחו שפנו לרופא במהלך השנה הקודמת לניסוי, אך בעוד ש-54% מבני 25 ומעלה נשאלו על הרגלי השתייה שלהם, הרופאים שאלו שאלה זו רק 34% מבני 18-25. רק 26% מבני 18-20 נשאלו אודות הרגלי צריכת האלכוהול.

נוכח הממצאים, כותבים החוקרים, אין ספק כי יש להשקיע מאמצים ולסייע לרופאים לערוך בדיקות סקר לצריכת אלכוהול, עם התערבות קצרה כחלק שגרתי מהטיפול בצעירים.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת משפחה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום