תופעת צחוק ובכי: טיפול חדש

(0)
לדרג

תסמונת צחוק ובכי פתולוגיים, גורמת לסובלים ממנה להתפרצויות רגשיות לא נשלטות ולא תואמות לתחושותיהם האמיתיות. תרופה חדשה תסייע ללוקים בבעיה. צרכנות רפואית

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

צחוק, בכי, כעס - הרגשות הללו כל כך טבעיים ומובנים מאליהם בעינינו, שאנחנו כלל לא משקיעים בהם מחשבה. אבל יש אנשים שעבורם מדובר במצב לא טבעי כלל, אלא בחלק מהפרעה מביכה ומתסכלת. קוראים לזה תופעת צחוק ובכי פתולוגיים (pseudobulbar affect - PBA).

הרקע של התופעה הוא מחלות ובעיות נוירולוגיות כגון ALS, טרשת נפוצה, חבלות בראש או אירועים מוחיים חוזרים. מדובר בהתפרצויות בלתי נשלטות של בכי, צחוק או כעס, שאינן קשורות למצבו הרגשי האמיתי של האדם. ושעד לאחרונה לא היה להן מענה רפואי או טיפול מתאים.

בשנים האחרונות ישנה התקדמות רבה בתחום האבחון והטיפול בטרשת נפוצה ובשיפור איכות חיי החולים. כחלק מפריצות הדרך בתחום, אושרה בימים אלה תרופה "נודקסטה" על ידי ה-FDA לטיפול בתופעת צחוק ובכי פתולוגיים. התרופה, מאושרת לשימוש בארצות הברית, ובישראל היא נמצאת בהליכי רישום וזמינה לחולים באמצעות טופס 29ג (אישור ממשרד הבריאות לתת לחולה תרופה שלא רשומה בארץ).

תסמונת צחוק ובכי
תסמונת צחוק ובכי

מבוכה, הסתגרות ובדידות

"לתופעת צחוק ובכי פתולוגיים יש השלכות חברתיות קשות", אומר פרופ' אריאל מילר, נוירולוג חוקר בכיר, מנהל המרכז לטרשת נפוצה בבית החולים כרמל. "חולים הסובלים מתופעה זו סובלים מהתפרצויות בלתי נשלטות של צחוק, בכי או כעס. ההתפרצויות חוזרות על עצמן, לעתים מספר פעמים ביום וללא קשר למצב הרגשי של החולה. מצב מביך זה גורם לבדידות רבה אצל החולים, שרבים מהם מעדיפים להישאר בביתם על-מנת להימנע מסיטואציות לא נעימות. הם נפגעים בהיבט החברתי, וחלקם גם בהיבט התעסוקתי, מכיוון שהם מפסיקים לעבוד".

לדברי פרופ' מילר, התפרצויות "מביכות גם את המטופל וגם את בני משפחתו, שמרגישים לא בנוח עם המצב שנראה לאנשים מבחוץ חריג ומוזר מאוד". מחקרים מראים כי כ-43% מהחולים הסובלים מהתופעה אינם יוצאים מביתם מחשש שתקרה להם התפרצות כשהם יהיו בסביבת אנשים.

שיפור באיכות חייהם של כ-800 חולים

בשנים האחרונות נערכו בכמה מדינות, וישראל ביניהן, מספר מחקרים קליניים בקרב חולי טרשת נפוצה שסובלים מהתופעה. פרופ' מילר, שלקח חלק במחקר, מציין כי "הטיפול בנודקסטה הפחית בצורה משמעותית את מספר התקפי הבכי והצחוק בחולים שהשתתפו במחקר, והביא להקלה משמעותית בסימפטומים אלה. כמו-כן, על-פי מדדים שונים שנבדקו נמצא כי הטיפול התרופתי שיפר מאוד את איכות חייהם של החולים ואף היו עדויות ראשוניות לכך שהוא הפחית כאבים נוירופטים".

התרופה נלקחת בבליעה פעמיים ביום. החומר הפעיל מביא לירידה ברמות הגלוטמט במוח, ועל ידי כך מפחית את אירועי הבכי והצחוק הלא רצוניים. לדברי פרופ' מילר, "בישראל ישנם כ-4,000 חולי טרשת נפוצה בגילאי 20-40. כ-10%-20% מהם סובלים מ-PBA. נוסף לאלה, יש חולים שסובלים מחוסר שליטה מסוים (לביליות אמוציונלית), כלומר אצלם לא מדובר בהתפרצויות של ממש אלא רק בחלק מהתופעות. הטיפול התרופתי החדש יכול לסייע גם להם.

"יש גם ילדים הסובלים מטרשת נפוצה, וגם אצלם רואים לעיתים את תופעת ה- PBA", אומר פרופ' מילר. "אמנם בשלב הראשון התרופה אמורה להיות מאושרת לשימוש מגיל 18 ומעלה, אך אני מקווה שבעתיד יהיה פתרון גם לילדים הסובלים מהתופעה ומתביישים ללכת לבית-הספר ולהיפגש עם חברים".

בואו לדבר על זה בפורום טרשת נפוצה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום