פסיכולוגיה: נפלאות הדמיון המודרך

(0)
לדרג

בשיטת הדמיון המודרך ניתן להשפיע על המצב הנפשי והפיזי. כך נוכל לשכנע את עצמנו שאנו חווים את מה שאנו חושבים ולהרגיש טוב יותר

מאת: יפעת נחמני, כתבת doctors

דמיון מודרך הוא שיטה תרפויטית, אשר בעזרתה ניתן לנתב את היכולת המולדת והראשונית לחשוב בתמונות, דהיינו לדמיין, לצורכי ריפוי עצמי, העצמה אישית ושיפור איכות החיים.

"בנימין זאב הרצל אמר כי 'החלום אינו נבדל כל כך מן המעשה כפי שיש סבורים. כל מעשי האדם, היו קודם לכן חלום ויהיו אחר כך לחלום'", אומרת סיגל זעירא, עוסקת בתרפיה הוליסטית, מטפלת בהילינג, דמיון מודרך וריברסינג (ריפוי דרך נשימה), מנחה סדנאות מדיטציה ודמיון מודרך, לומדת ומלמדת "בריגהו יוגה". "ניתן לומר שבעזרת דמיון מודרך אנו יוצרים מניפולציה על המוח", היא ממשיכה, "המניפולציה נובעת מכך שהמוח שלנו, חכם ומדהים ככל שיהיה, אינו יודע להבחין בין מציאות לדמיון".

דמיון מודרך
דמיון מודרך

מניפולציה מוחית

"חוק האנרגיה הסגולית קובע כי טיב החוויה החושית נקבע על פי סוג הקולטן שמעורר אותה", מסבירה זעירא, "דהיינו, מבחינת המוח אין הבדל אם אני מריח לימון או מדמיין לימון. המוח אינו יודע להבחין בין מציאות לדמיון. למעשה, עצם המחשבה על דבר מסוים גורמת להפרשה של חומרים כימיים במוח, המכונים נוירו-טרנסמיטורים. לדוגמה, הנוירוטרנסמיטר אוקסיטוצין מעורר בנו תחושה של שמחה ואהבה והוא מופרש, למשל, כאשר אנו רואים או מדמיינים אדם שאנחנו אוהבים. לכן די בכך שנחשוב על משהו משמח כדי להרגיש טוב יותר.

"אם כך, המציאות שאנו חווים אינה מושפעת בהכרח ממה שקורה לנו, אלא תלויה במחשבותינו. המניפולציה שנוצרת על המוח משפיעה הגוף והנפש. כך למשל, אם אדם חווה מצב של דחק, ביכולתו להירגע ידי כך שיעלה במחשבתו דברים המעניקים לו הרגשה טובה, כגון אדם אהוב, זכר בילוי שנהנה בו ועוד.

"על מנת להגביר את המניפולציה על המוח, ננסה לדמיין את מושא דמיוננו באופן המפורט והמשכנע ביותר, ממש לגעת בו בדמיון, להריח אותו ולהסתכל על המראות השונים הנלווים אליו, במטרה להעצים את רמת החוויה. הרמב"ם כבר אמר כי 'המחשבה בדברים משמחים מרחיבה פעולות הנפש ומזרזת כוחותיה, חיזוק הנפש מחזק את הגוף' ", היא מסכמת.

הקשר בין הנפש לגוף

לדברי זעירא, "פסיכו-נוירו-אנדו-אימונולוגיה הוא תחום מדעי אשר בודק את ההשפעות של מצבנו הנפשי והרגשי על מערכת העצבים, מערכת החיסון והמערכת ההורמונאלית. זהו תחום אשר מאמת מדעית את מה שאנו יודעים ומרגישים, כי מצבנו הנפשי משפיע על מצבנו הגופני ולהיפך. תחום זה חוקר בין היתר את השפעתם של רגשות שליליים ומחשבות שליליות על התחלואה והתמותה; ואכן, במחקרים שנערכו נמצאו עדויות רבות לכך. למשל, נמצא קשר הדוק בין כעס, עוינות ודיכאון למחלות לב".

תרגול: דמיון מודרך להפגת כאבים

לדברי זעירא, "את הרגשות השליליים אנו יכולים לשנות בעזרת הדמיון המודרך. כל אחד יכול לתרגל דמיון מודרך ולהיעזר בו. הדמיון אינו סותר את הרציונל, אלא פשוט עוזר לנו לנצל את המוח שלנו בצורה טובה ומלאה יותר. שימוש בדמיון מודרך נותן לנו את הכוח לברוא מציאות אחרת מזו שבה אנו נתונים ולשפר בכך את איכות חיינו.

"ניתן לתרגל דמיון מודרך באופן עצמאי בבית, ולשם כך אין צורך באביזרים כלשהם מלבד נכונות ורצון. כדי לתרגל דמיון מודרך, ב??חרו מקום שקט, כבו את הפלאפון, החשיכו מעט את החדר שבו או ש?כבו בנוחות. על מנת להעמיק את תחושת ההרפיה, ניתן לשים ברקע מוזיקה נעימה ומרגיעה.

"עצמו עיניים, נשמו עמוק. סיפרו את נשימותיכם עד 10 ובהדרגה תחושו שנשימתכם הופכת להיות איטית יותר ושקטה יותר. התמקדו במקום בו אתם חשים כאב והרגישו כי אתם מפנים לשם את נשימתכם. בשאיפה דמיינו שאתם מזרימים לשם צבע מרגיע ושמעורר בכם תחושה של נינוחות ורוגע, ובנשיפה דמיינו את הצבע ששאפתם, יוצא החוצה מהמקום הכואב, כשהוא מושך וסופג לתוכו את תחושת הכאב. נסו לחוש שהכאב שוכך ונרגע עם כל נשיפה. כעת, דמיינו את עוצמת הכאב כצבע חד וחזק (בחרו כל צבע שעולה בדעתכם). עם הנשימה הרגישו שגופכם משתחרר מכף רגל ועד ראש, וכי עוצמת הצבע מתחילה לרדת בהדרגה. המשיכו לרדת בעוצמת הצבע עד שתגיעו לצבע נעים יותר, עד שהרגשתכם תשתפר".

בואו לדבר על זה בפורום מדיטציה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום