תפקידי השיער: מצמיחה לנשירה

(0)
לדרג

השיער שלנו מגן על הקרקפת מפני קרינת השמש, משפיע על הדימוי העצמי והמשיכה המינית, והידלדלות פתאומית שלו יכולה לרמז על בעיה בריאותית או על שינויים הורמונליים

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

השיער שעל ראשנו הוא לא רק סמל ליופי, נשיות, סגנון ומעמד, הוא גם שריד אבולוציוני שמסייע להגנה על הבריאות, בדומה לשיער שעל גופנו. מבחינה אבולוציונית לשיער הגוף ושיער הקרקפת מספר תפקידים: חימום הגוף, הגנה והסוואה", אומרת ד"ר מרינה לנדאו, רופאת עור, מומחית לדרמטולוגיה ודרמטולוגיה קוסמטית. "חלק מהתפקידים כבר לא נחוצים בימינו, וחלקם עדיין חשובים ביותר. למשל, ההגנה מפני קרינת השמש. ידוע שגברים מפתחים נזקי שמש בקרקפת בתוך 10-15 שנה לאחר ההתקרחות, בעוד שאצל גברים עם ראש מלא שיער נדיר לראות נזקים כאלה. לעומת זאת, שיער הגוף שלנו הולך ונעלם באופן טבעי כחלק מתהליך אבולוציוני מובן, שבו אנחנו כבר לא צריכים יותר להסוות את עצמנו בג'ונגלים ומצליחים לחמם את גופנו היטב באמצעות בגדים. עם זאת, שיער גוף בחלק מהאיברים הוא חיוני וחשוב. כך, למשל, שיער הגבות והריסים תורם להגנה על העיניים ואילו שיער בתי שחי והערווה מסמל בגרות ובשלות מינית ויש לו גם תפקיד בהפצת ריח של זיעה אפוקרינית, שהיא זיעה שמופרשת מבלוטות מיוחדות המצויות רק באזורים אלה ויש לה תפקיד חשוב במשיכה בין המינים.

נשירת שיער
נשירת שיער

שיערך הארוך נערה, שיערך הקצר

לא רק הגנה מספק השיער, אלא גם חן, סמל לשייכות מינית ולעיתים אף כוח, גם אם באופן סמלי בלבד. "לשיער הקרקפת תפקיד חברתי חשוב גם באבחנה בין המינים, גם באינטראקציה הבין-מינית וגם כסמל של יופי", אומרת ד"ר לנדאו. "הרבה סמלים נקשרו לשיער, כך, שיער כמקור הכוח בסיפור שמשון הגיבור, שיער כסממן של מרד חברתי בתקופת להקת החיפושיות ועוד. היות שלשיער תפקיד חשוב בהופעה של כל אחד, שינויים בצורתו וכמותו משפיעים על התפקוד הבינאישי ועל הדימוי העצמי. במחקרים שונים הוכח כי גברים מתקרחים נתפסים על ידי הסובבים כזקנים יותר, חלשים יותר ופחות מושכים. גברים קירחים מקבלים ציונים נמוכים יותר במדדים של איכות חיים ומדווחים כי הם חשים פחות מושכים מבני גילם שופעי השיער. להתקרחות השפעה פסיכולוגית משמעותית עוד יותר על הנשים, שלגביהן שיער שופע נחשב לאחד מסממני המיניות והסקס אפיל. נשים שמאבדות את שיערן חוות משבר קשה, תפקודן נפגע, הדימוי העצמי שלהן מתערער וחלקן אף מסתגרות ומתרחקות מהחברה".

חלק או מתולתל, אדמוני או ברונטי

חום או שחור, בלונדיני או אדמוני, חלק או גלי מאפייני השיער שלנו נקבעים על ידי הגנים של כל אחד ואחת מאיתנו. ד"ר לנדאו מסבירה כי סוג השיער חלק, מתולתל או גלי נקבע על ידי צורת הזקיק ומיקומו בעור, שנגזרים מנתונים גנטיים. גם צבע השיער מוכתב על ידי הגנים ונקבע על ידי פיגמנט המצוי בזקיק השערה", היא אומרת. "הפיגמנט הזה הוא נגזרת של המלנין הקובע את צבע העור. בשיער קיימים שני פיגמנטים: פיאו, שיוצר צבעים אדומים, ואאו, שיוצר את הצבעים חום ושחור. כמות הפיגמנט וסוגו הם נתונים גנטיים, והם אלה שקובעים את גוון השיער הסופי. עם הגיל פוחת ייצור הפיגמנט בזקיק השערה, והשיער מלבין והופך לשיער שיבה. זאת בניגוד לפיגמנט בעור, שייצורו לא נפסק עם הההזדקנות.

על נשירה והתקרחות

בשל ההשפעה הרבה שיש לאובדן השיער על הדימוי העצמי של גברים ונשים עומדים הניסיונות למצוא תרופה להקרחה כבר שנים רבות במוקד המחקר המדעי והרפואי. עם זאת, חשוב לדעת כי לא כל נשירת שיער מובילה להקרחה.

שערות לא גדלות בלי הפסקה", מסבירה ד"ר לנדאו. "הן צומחות במחזורים של שלושה שלבים - שלב הצמיחה, שלב הביניים ושלב המנוחה. שלב הצמיחה נמשך כשלוש שנים ובמהלכו השערה מתארכת. בדרך כלל בנשים שלב הצמיחה ארוך יותר מאשר בגברים ולכן נשים שלא מסתפרות יכולות לגדל שיער ארוך יותר מאשר גברים שלא מסתפרים. אחרי שלב הצמיחה מגיע שלב שבו שורש השערה מפסיק לייצר תאים חדשים, אז השערה מפסיקה לצמוח. השלב הזה נמשך כשבועיים, ואז מגיע שלב המנוחה, שנמשך כשלושה חודשים, שבו הזקיק נשאר ריק ואינו מצמיח שיערה. במהלך שלב הביניים ושלב המנוחה השערה נושרת.

"היות שתהליכי הצמיחה והנשירה של הזקיקים השונים אינם מסונכרנים, לכל שערה מחזור צמיחה ונשירה עצמאי שאינו קשור לשערות הסמוכות לה. כך, בכל יום נתון אנחנו מאבדים כ-100 שערות, וביום שבו אנו חופפים את הראש אנו מאבדים כ-400 שערות. בתום שלב המנוחה מתחיל כל זקיק מחזור צמיחה חדש. קצב נשירה של עד 100 שערות ליום הוא אם כן תהליך נורמלי ובלתי נפרד מחיי השערה, ונשירה כזו אינה נחשבת בעייתית או קיצונית ואינה עלולה לגרום להתקרחות. כל עוד קצב הצמיחה מדביק את קצב הנשירה מספר השערות בקרקפת נשאר קבוע.

כאשר קצב הצמיחה לא מדביק את קצב הנשירה מדובר בנשירה מוגברת, שהיא אחד המצבים של אובדן שיער פתולוגי. אובדן שיער פתולוגי יכול להתבטא בשני מצבים", אומרת ד"ר לנדאו. "האחד הוא מצב של נשירה מוגברת אנשים מתלוננים שלפתע הם מוצאים המון שערות באמבטיה, במסרק, על הכר; המצב השני הוא של צמיחה מופחתת ¬ אנשים מתלוננים כי שיערם מידלדל מבלי שיש נשירה מוגברת".

שני התהליכים האלה יכולים לנבוע ממגוון סיבות, שאחת מהן היא פשוט תהליך ההזדקנות. "על הקרקפת יש כ-150,000 זקיקי שיער. בגיל צעיר כל זקיק מצמיח שערה, אולם עם ההזדקנות חלק מהזקיקים מפסיקים להצמיח שערות, כך שבאופן אבסולוטי מספר השערות על הקרקפת יורד עם הגיל. הדבר בולט באופן מיוחד לאחר גיל המעבר", מסבירה ד"ר לנדאו ומדגישה כי אצל גברים, לצד ההזדקנות, גורם נפוץ נוסף לנשירה הוא התקרחות אנדרוגנטית, כלומר התקרחות הורמונלית תורשתית. בסוג התקרחות זה גורמת נגזרת של ההורמון הגברי טסטוסטרון, שקרויה DHT, להפסקת צמיחת השיער ולהתכווצות הזקיק עד להיעלמותו מה שמוביל להתקרחות בגיל צעיר.

נשירת שיער מוגברת יכולה להופיע גם בעקבות מצבים קליניים בריאותיים, כגון חסרים תזונתיים (חוסר בברזל, בחומצה פולית, בוויטמין B12 וכדומה); הפרעות בבלוטת התריס; נטילת תרופות מסוימות; מחלות קשות; ירידה במשקל; אנורקסיה ועוד. גם היריון עלול להגביר נשירת שיער, אולם במקרה הזה אין צורך לדאוג או לעשות שום דבר בנידון. נשירת שיער בעקבות הריון היא מקרה מיוחד", מסבירה ד"ר לנדאו. "בזמן ההיריון, עקב ההשפעות ההורמונליות, השערות נשארות בשלב הצמיחה ואינן עוברת לשלב המנוחה והנשירה, ולכן במהלך ההיריון השיער נראה בדרך כלל יפה ומלא יותר. כארבעה חודשים לאחר הלידה השיער חוזר למחזוריות התקינה, ואז חלה נשירה של כל השיער שלא עבר לתקופת המנוחה בזמן ההיריון. עקב כך נשים רבות אחרי לידה מדווחות על נשירה מסיבית של השיער, אולם נשירה זו מוגבלת בזמן ונמשכת רק עד למצב של התאזנות, שבו השיער חוזר למצבו טרם ההיריון.

טיפול

שלל חברות קוסמטיקה מציעות פתרונות שונים למלחמה בהתקרחות. ד"ר לנדאו מטילה ספק ביעילותם של תכשירים שונים, דוגמת שמפו, קרמים ותמיסות. היא מציינת שני טיפולים נפוצים שיעילותם הוכחה מחקרית "מינוקסידיל" ו"פרופסיה". ד"ר לנדאו מסבירה: הפרופסיה היא תרופה המסייעות לגברים להאט את תהליך ההתקרחות על ידי עצירת נשירת השיער ואף הצמחתו מחדש. מדובר בתרופה היחידה במרשם רופא, המאושרת על ידי רשויות הבריאות בארה"ב ובישראל לטיפול בהתקרחות הגברית. התרופה מגיעה בטבליות לבליעה, שכל אחת מהן מכילה מיליגרם אחד של החומר הפעיל פינסטריד. במחקרים מדעיים הוכח כי נטילת טבלייה אחת פעם ביום עצרה את תהליך נשירת השיער בקרב 90% מהגברים, וב-65% מהגברים המטופלים הגבירה את צמיחת השיער. לאחר שישה חודשים אפשר להבחין בתוצאה הראשונית של הטיפול, המתבטאת בעצירה או בהאטה של הנשירה, ולאחר שנים עשר חודשים מיום תחילת הטיפול מסתמנת צמיחה מחודשת של השיער. תוצאה זו נשמרת, כל עוד ממשיכים בטיפול. התרופה ניתנת לשימוש לגברים בלבד.

ד"ר לנדאו מתייחסת גם לתמיסה "מינוקסידיל"- תמיסה המכילה חומר המרחיב כלי דם, במינונים משתנים, ואשר נמרחת על עור הקרקפת פעמיים ביום, ואשר לדבריה, יכולה להועיל למלחמה בהתקרחות הן לגברים והן לנשים. ד"ר לנדאו: "במחקרים נמצא כי מינוקסידיל גורם לגירוי תאי האפיתל בזקיק השערה, פעולה אשר מאריכה את מחזור חיי השערה ומעודדת את צמיחתה של שיערה חדשה. התמיסה המכילה ריכוז של 5% חומר פעיל נצפתה כגורמת לשיפור ב-30% מהמטופלים ונחשבת ליעילה, כאשר תוצאות הטיפול נצפות לאחר שימוש של חצי שנה לפחות. הצלחת הטיפול תלויה ביכולת ההתמדה של המטופל.

בואו לדבר על זה בפורום נשירת שיער והתקרחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום