אלימות: גם בגלל משקאות קלים

(0)
לדרג

לאו דווקא אלכוהול. מחקר חדש מצא קשר בין משקאות תוססים לגילויי אלימות אצל בני נוער. 40% ממי ששתו מעל 14 פחיות בשבוע נשאו נשק, 25% היו אלימים בדייטים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

לא רק קלוריות ריקות, סוכר וקפאין. מחקר חדש מצא קשר בין צריכת משקאות קלים תוססים לאלימות בקרב בני נוער.

לדברי החוקרים, מדובר במחקר הראשון המציע קשר מסוג זה. לאחר שלקחו בחשבון נתונים דוגמת גיל, מין, גזע, מדד מסת גוף, דפוסי שינה, הרגלי עישון, צריכת אלכוהול וארוחות, מצאו החוקרים כי צריכה רבה של משקאות קלים תוססים, לא דיאטטיים, מלווה בעלייה של 9-15% בסבירות להתנהגות אגרסיבית. בקרב אלו ששתו כמויות גדולות של משקאות קלים השפעת המשקה הייתה דומה לצריכת אלכוהול או עישון.

המחקר פורסם בכתב העת Injury Prevention, והתבסס על נתונים מסקר Boston Youth Survey, שנערך פעמיים בשנה לתלמידים בכיתות ט' עד י"ב בבתי ספר ציבוריים ברחבי בוסטון, להערכת ההשפעה של משקאות קלים על התנהגויות אלימות ואגרסיביות.

החוקרים מצאו שכיחות מוגברת לנשיאת נשק או מעשים אלימים בקרב בני נוער ששתו למעלה מחמש פחיות משקאות קלים תוססים בשבוע. מהמחקר עולה עוד כי הקשר תלוי מינון, ובולט יותר בקרב מתבגרים ששתו 14 פחיות או יותר בשבוע. במתבגרים אלו, כ-40% נשאו אקדח או סכין, קרוב ל-60% גילו אלימות כלפי אחרים בגילם, למעלה מ-25% נקטו מעשי אלימות במהלך פגישות רומנטיות ו-45% גילו מעשי אלימות כנגד ילדים אחרים במשפחתם.

עם זאת, בניגוד למצופה, החוקרים לא הצליחו להדגים קשר בין צריכת משקאות קלים ובין השמנה, כפי שנמצא במחקרים אחרים. הם זיהו קשר בין צריכה רבה של משקאות קלים ובין היבטים אחרים; למשל שינה לא-מספקת וצריכת אלכוהול או עישון במהלך 30 הימים האחרונים.

החוקרים מדגישים כי התכולה המדויקת של סוכר וקפאין במשקאות אלו אינה ידועה וכי ייתכן וגורמים אחרים אחראיים לקשר שתואר במחקר.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכולוגיה קלינית של הילד והמתבגר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום