כושר: גם 15 דקות זה מספיק

(0)
לדרג

מחקר חדש קבע כי פעילות גופנית בעוצמה בינונית, למשל הליכה מהירה מדי יום, מאריכה את תוחלת החיים בשלוש שנים

מאת: מערכת zap doctors

מחקרים רבים הצביעו על תרומתה של פעילות גופנית סדירה הן לבריאים והן לחולים, אך רבים עדיין לא מוצאים את הזמן בתירוצים שונים. מחקר חדש מצביע על כך שגם פעילות גופנית למשך 15 דקות ביום מביאה תועלת בריאותית משמעותית ומאריכה את החיים בשלוש שנים בממוצע.

ארגוני הבריאות בארץ ובעולם ממליצים להקדיש לפעילות גופנית לפחות 30 דקות ביום, חמש פעמים בשבוע, כ-150 דקות בממוצע בשבוע. אלא שקצב החיים המהיר מביאים לכך שרק חלק קטן מהאוכלוסייה מקפיד על המלצות אלו. רוב האנשים מחליטים שממילא פעילות קצרה מ-30 דקות ביום "לא שווה כלום", אבל המחקרים מראים שלא כך הדבר. מחקר שפורסם בגיליון אוגוסט 2011 של כתב העת Lancet מצא כי לפעילות גופנית בעוצמה בינונית (הליכה מהירה) למשך 15 דקות ביום, או 90 דקות בשבוע, עשויים להיות יתרונות בריאותיים משמעותיים.

מטרה

מטרת המחקר הייתה לבדוק מהו שיעור הפעילות הגופנית המינימלי המביא להארכת תוחלת החיים ולהפחתת תמותה.

שיטות

המחקר הקיף 416,175 נבדקים שהיו במעקב במשך 8 שנים בממוצע. הנבדקים חולקו לחמש קבוצות על פי רמת הפעילות הגופנית שלהם: לא פעיל, נמוכה, בינונית, גבוהה, וגבוהה מאד. החוקרים השוו את הסיכון לתמותה ואת תוחלת החיים הצפויה בכל אחת מהקבוצות הפעילות בהשוואה לקבוצה הלא פעילה.

תוצאות

תוחלת החיים של נבדקים שביצעו פעילות גופנית במשך של 15 דקות ליום בממוצע (92 דקות לשבוע בממוצע) הייתה גדולה ב-3 שנים בהשוואה לקבוצה הלא פעילה. נבדקים אלו היו בסיכון מופחת של 14% לתמותה מכל סיבה שהיא בהשוואה לקבוצה הלא פעילה.

מעבר למינימום של 15 דקות ביום, כל תוספת של 15 דקות פעילות גופנית ליום הפחיתה את הסיכון לתמותה מכל סיבה שהיא ב-4%, ואת הסיכון לתמותה מסרטן ב-1%. תועלות אלו נצפו בכל קבוצות הגיל, בקרב גברים ובקרב נשים, והן בקרה נבדקים עם גורמי סיכון למחלות לב וכלי הדם.

מסקנה

לפעילות גופנית בעוצמה בינונית (הליכה מהירה) במשך 15 דקות ביום, או 90 דקות בשבוע, עשויים להיות יתרונות בריאותיים משמעותיים, גם לאנשים המצויים בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי הדם.

אז בפעם הבאה, כשאתם שואלים את אחד המטופלים שלכם (גם ואת עצמכם) האם הם מבצעים פעילות גופנית, הקפידו להדגיש להם ש- 15 דקות ביום שוות תוספת של 3 שנים לאורך החיים, וכמובן תורמים לאיכות החיים.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום בריאות וכושר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום