סגולות רפואיות של ארבעת המינים

(0)
לדרג

אנחנו מניחים אותם בסוכה כדי שנרגיש את אווירת החג, אבל האם אנו מודעים לסגולות הרפואיות הנפלאות שלהם? זאפ דוקטורס וארבעת המינים מציגים – בריאות איכותית שלא בטוח שהכרתם עד עכשיו.

מאת: מערכת zap doctors

הברכה על ארבעת המינים אתרוג, לולב, הדס וערבה היא אחת המצוות המרכזיות של חג הסוכות. נטילת ארבעת המינים מסמלת את הקשר של החג אל הטבע ואל ארץ ישראל, והיא בעלת משמעויות הקשורות לאחדות העם ולחיבור בין חלקיו. בד בבד עם המשמעויות הרוחניות העמוקות של ארבעת המינים והברכות הקשורות בהן, כדאי לדעת גם שכל ארבעת המינים נכללים בקטגוריית צמחי המרפא, ובעבר נעשה בהם שימוש רחב בתחום הרפואה העממית. ד"ר גדעון רון, מומחה לרפואה סינית, סוקר את ערכם הבריאותי ואת סגולות המרפא של ארבעת המינים:


סגולות ארבעת המינים

סגולות ארבעת המינים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

הלולב – לרפואה הסינית יש מה לחדש לכם

במצוות החג, הוא מוגדר תחת הערך של כפות תמרים, ומצוות נטילת לולב מופיעה כאחת הברכות החשובות בחג הסוכות. הלולב הוא בעל טעם וללא ריח, ומהווה ענף מעץ הדקל. פריו של הדקל, התמר, ידוע ומפורסם בזכות סגולות המרפא שלו. פרי התמר הינו בעל הרכב תזונתי מגוון, הכולל ריכוז גבוה של סוכרים, מלחים, ויטמינים וסיבים תזונתיים, ולכן הוא מתאים לשמירה על אנרגיית הגוף במצבי חסר מתמשכים. אכילתו של התמר, על פי הרפואה העממית, מגבירה את כוח הגברא ומומלצת ביותר לסובלים מאנמיה ולחולי לב.

הרפואה הסינית משייכת את פרי התמר לקטגוריית מחזקי הצ'י (אנרגיה), ולכן הוא מתאים לטיפול במצבי עייפות, תשישות וירידה בתאבון. יש מומחים לרפואה סינית הגורסים כי פרי התמר מגן על הכבד מפני הרעלות. עם זאת, חשוב לציין כי הרפואה הסינית גורסת כי עודף ממנו עלול להוביל להצטברות ליחה.

גם לגרעיני הפרי נמצא שימוש הולם: האבקה שנוצרת לאחר קליית הגרעינים וכתישתם משמשת לטיפול בפצעים מוגלתיים או פתוחים, ויעילה אף לעצירת דימומים. אמבטיה חמה, לה מוסיפים חליטת פרחי תמר יעילה, על פי המסורת הסינית לטיפול במחלות מין. עקב מתיקותו הרבה, לתמר יש גם ערך בריאותי גבוה כממתיק טבעי.

הדקל הננסי, שמשתייך אף הוא למשפחה, ידוע כצמח המאזן את פעילות ההורמונים הגבריים. מחקרים שנערכו בתחום הוכיחו כי הוא יעיל כטיפול אלטרנטיבי ללא תופעות לוואי במקרים של פרוסטטה והפרעות במתן שתן אצל גברים.

ערבה – להקשיב לרפואה העממית

בניגוד לסברה המוטעית, הערבה היא צמח מרפא. לצמח הערבה אמנם אין טעם ולא ריח, אך הוא ידוע כצמח בעל תכונות מרפא ייחודיות, וברפואה הסינית עשו בו שימוש כבר לפני יותר מ-2,000 שנה. ברפואה העממית נחשב הצמח לבעל השפעה אנטי דלקתית ובקליפת העץ נעשה שימוש בטיפול בכאבים.

חליטת תה מעלי הערבה יעילה כטיפול בחיטוי פצעים, בחום, צמרמורות, דלקות פרקים וכאבי שרירים. תמצית צמח הערבה, המורכבת מעלים, משורשים וקליפות העץ, יעילה כטיפול בכוויות ונגעי עור שונים.

במאה ה-19 הצליחו לבודד מקליפת העץ את החומצה הסליצילית הידועה ולהפיק את האספירין, שהיא תרופה הניתנת למניעת שבץ מוחי והתקפי לב, ומשמשת כמדלל דם.

הדס – תכונות של ריפוי וטיהור

הדס, ענף עף עבות, כפי שהוא מוגדר בתפילה, הוא הריח המבשם של החג. הרפואה העממית מייחסת תכונות רפואיות רבות לצמח ההדס, שהינו צמח ארומאטי ממנו ניתן להכין תמצית נדיפה. ההדס משמש לטיפול בדלקות בדרכי הנשימה המלוות בשיעול, קשיי נשימה ואף סינוסיטיס. לפי המסורת הארץ-ישראלית, אבקה מעלי הדס יבשים וכתושים בשילוב עם שמן זית יעילה לטיפול בפצעים וכוויות. עלי ההדס, אותם משרים בחומץ ענבים, יעילה נגד כאבי ראש. שמן הדס מומלץ לטיפול בכאבי אוזניים ולחיזוק שורשי השיער.
מכיוון שלצמח ההדס יש פעילות אנטי ויראלית, ההמלצה היא למרוח את שמן ההדס על יבלות. הדרוזים נוהגים למרוח על גופו של הרך הנולד שמן הדס כסגולה להגנה ממחלות. הרפואה העממית ממליצה גם על חליטת תה של עלי הדס לטיפול במחלות כמו סוכרת, בעיות עיכול, טפילי מעיים, שפעת ואסתמה.

צמח ההדס אינו מוכר ברפואה הסינית מכיוון שאין הוא גדל בארצות המזרח, אולם בשל תכונותיו הארומאטיות ועליו הירוקים והמרים ברפואה העממית משייכים לו תכונות של טיהור וניקוי הכבד, הטחול והקיבה מרעלים. ההדס מתאים גם לקבוצת הצמחים מווסתי הצ'י, ולכן מתאים גם לסילוק פריחות וחום, כאבי ראש וטיפול בבעיות עיכול וכאבי ראש.

האתרוג – בעל רכיבים המרפאים כלי דם!

אנו מכירים אותו כמובן בשל התכונה הייחודית מבין ארבעת המינים של מין שמספק גם טעם וגם ריח. האתרוג הוא פרי עץ הדר, ולכן עתיר בוויטמין C , שהינו נוגד חמצון חשוב ומסייע לקיומם של תפקודים שונים בגוף. לאתרוג סגולות רפואיות רבות הידועות זה שנים רבות. הרמב"ם, למשל, אמר כי האתרוג טוב לעקיצות ונשיכות של בעלי חיים וכי שתיית המיץ שלו מחזקת חולים ומבריאה אותם. במסורת העממית נהגו להשתמש בפרי, בעלים ובקליפה של האתרוג לטיפול בבעיות של דיכאון וחוסר חיוניות. במיץ האתרוג נהגו להשתמש לכאבי כליות וכיס מרה. גרעיניו של האתרוג מסייעים לפתרון בעיות בכבד ובכליות, ומסייעים בשיכוך כאבים באזורים אלו.

מיצוי שמן קליפת אתרוג יעיל לטיפול בכאבי אוזניים, ותמצית עלי אתרוג יעילה לטיפול בפטריות בידיים וברגליים. בימי קדם האמינו כי בכוחו של האתרוג להרבות את זרעו של הגבר, והמליצו עליו כתרופה לחיזוק כוח הגברא.

מחקרים חדשים שנערכו בתחום הוכיחו כי לחלק מהחומרים שבאתרוג יש פוטנציאל לעיכוב צמיחת תאים סרטניים והתרבות חיידקים, וכן למניעת הופעת פטריות. עוד הוכח כי האתרוג הוא בעל פעולה אנטי דלקתית, ויכול לשמש כחומר חיטוי ואף לרפא כלי דם בזכות חומר מיוחד בשם naringenin אותו הוא מכיל.

ברפואה הסינית שייך האתרוג, שהינו צמח ארומאטי, לקטגוריית מווסתי הצ'י והוא נחשב לבעל אנרגיה חמימה. הוא מניע את צ'י הכבד ומתאים לטיפול בכאב ונפיחות, ירידה בתיאבון, ייבוש ליחה בשיעול כרוני ועוד.

כל אחד מארבעת המינים מסמל אנשים מעם ישראל. כעת למדנו, כי ארבעת המינים גם מביאים אלינו בדרכם הייחודית את הערך המרפא שלהם. ארבעה צמחים – ארבעה פלאי בריאות. עכשיו, באמת אפשר ליהנות מהם בצורה הטובה ביותר.

חג סוכות שמח לכולנו!

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום