מזון אורגני: באמת צריך את זה?

(0)
לדרג

השימוש בחומרי הדברה ודשנים כימיים בחקלאות ובהורמונים במשק החי גורם, לדעת רבים, לתחלואה מוגברת. האם המזון האורגני באמת בריא יותר?

מאת: ענת בלזברג, כתבת doctors

לחקלאים בעבר לא היו בעיות רבות מדי להתלבט בהן, מלבד ההשקיה ואיכות האדמה. הם גידלו בעצמם את מזונם וצרכו את הירקות והפירות הישר מן השדה והמטע. החקלאות של היום היא דבר שונה לחלוטין: שיטות הגידול השתפרו, התפוקה גדלה והיבול פחות מותנה בעונות השנה. הישגים אלו התאפשרו בין יתר הדברים בשל שימוש נרחב בחומרי הדברה וכימיקליים, אשר לדעת רבים הם בעלי השפעה שלילית על גופנו וגורמים לתחלואה מוגברת. לנוכח חששות אלו התפתחה מגמה של חזרה לטבע, לצריכת מזון שגדל ללא שימוש בדשנים כימיים, ללא כימיקלים להדברת מזיקים וכיוצא באלו חומרים ותהליכים המאפיינים את החקלאות המודרנית. או במילים אחרות: מזון אורגני. אבל יש המחזיקים בדעה שונה, ואין הם סבורים שמזון לא אורגני הוא גם בהכרח מזון לא בריא.

מהו מזון אורגני?

"תחת ההגדרה של מזון אורגני נכללים מזונות שגודלו ללא שימוש בכימיקלים להדברה ובדשנים כימיים", מסביר צביקה קורן, מנהל פורום תזונה טבעית ב-doctors, תזונאי ומנחה סדנאות צום- מיצים. "כיום אנו עדים לשימוש נרחב בכימיקלים בכל שלבי הגידול: בטרם הזריעה, לאחר הנביטה, ובמהלך הגידול. לא רק בגידול צמחים נעזרים בתוספים סינתטיים. השימוש בהם נפוץ גם בחקלאות משק החי. המגדלים נעזרים בהורמונים כדי לזרז את העלייה במשקל ולהרבות את תנובת החי. כל אותם חומרים לא טבעיים, מגיעים בסופו של דבר לגופנו".

לפי קורן, מדובר בסוג של הרעלה המחלחלת אט אט לתוך מערכות הגוף, "וגורמת להפרעה בספיגת הוויטמינים והמינרלים, החלשת המערכת החיסונית, ירידה בספירת הזרע ועוד. הסיכון לילדים הוא גבוה יותר מכיוון שהם נמצאים בשלבי הגדילה וההתפתחות. ההרעלה הזאת יכולה לגרום להופעת מחלות כגון אסתמה, אלרגיה וכן לתופעות של הפרעות קשב וריכוז".

תחום מחקרים חדש

"תחום המחקר העוסק בחקר תועלתו של המזון האורגני הינו תחום חדש יחסית ובעיקר עוסק בזיהוי מרכיבים ספציפיים במזונות עצמם", אומר קורן. "יש די ממצאים המוכיחים באופן מובהק כי כ-70% מכל מקרי הסרטן קשורים לתזונה, ושאחד משלושה מקרי מוות מסרטן קשור אף הוא לתזונה".

במחקרים אחרים, שנערכו במסגרת האיחוד האירופי, גילו חוקרים כי גזרים, תפוחים ותפוחי אדמה אורגניים מכילים יותר ויטמין C. כמו כן, נמצא כי גם עגבניות אורגניות טריות מכילות יותר ויטמין ‭,C‬ אבל גם בטא קרוטן ופלבנואידים, שהוכחו כמונעי התקפי לב וסרטן. מחקר אחר לא מצא הבדלים בין כמות הסידן בחלב אורגני ובחלב רגיל, אבל בעגבניות האורגניות נמצאו יותר מרכיבים הנחשבים בריאותיים: ‭75%‬ יותר בטא קרוטן ופי 3 נוגדי חמצון.

על-פי תוצאות המחקרים, לא ניתן לקבוע בשלב זה באופן מובהק כי למזון האורגני יתרון בריאותי על-פני המזון הרגיל. באחד המחקרים נמצא כי עכברים שניזונו מתזונה אורגנית היו בעלי מערכת חיסונית חזקה יותר לעומת קבוצת הביקורת. אבל מחקרים מסוג זה אינם מקיפים דיים ונערכים על אוכלוסיות מצומצמות.

על מה כדאי להקפיד?

"גם אם טרם החלטתם לבחור בתזונה המבוססת על מזון אורגני בלבד, כדאי שתדעו שיש מספר גידולים שגודלו בתהליך הרגיל, שהסיכוי שלהם להכיל כימיקלים גדול יותר", אומר קורן. "הקבוצה הראשונה, החשופה ביותר לכימיקלים, הינה גידולי עלים ותפרחות, כגון תות שדה, ברוקולי ופטרוזיליה. הקבוצה השנייה כוללת צמחים הגדלים מעל האדמה, כגון עגבניות, מלפפונים וקישואים. הקבוצה השלישית היא הצמחים שגדלים מתחת לפני האדמה, כגון תפוחי אדמה, צנון וגזר. הקבוצה הרביעית כוללת מפרי הקטיף, כגון בננה, תפוז אבוקדו, שלשם גידולם נעזרים בפחות כימיקלים לעומת שאר הקבוצות".

בבואכם להחליט אילו מוצרים אורגניים לרכוש, כדאי שתתחשבו במיון לפי כמות הכימיקלים ולצרוך מהם כמה שפחות. גם החשש מפני מוצרי מזון שעברו תהליך הנדסה גנטית גורם לרבים להימנע מרכישת מזון שגודל בתנאים המקובלים כיום. מומלץ לשלב מוצרים אורגנים ולא אורגנים על-פי שיקולי בריאות ושיקולים כלכליים, שהרי המוצרים האורגנים יקרים יותר.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום