האם האנטיביוטיקה ציפרו בטוחה?

(0)
לדרג

סקירה: שימוש באנטיביוטיקה ציפרו בילדים עלול לגרום לתופעות לוואי פרקיות. מומלץ לבחון את הסיכון בשימוש בתרופה לעומת התועלת שבה

מאת: מערכת zap doctors

תרופות אנטיביוטיות מקבוצת קווינולונים, וביניהן ציפרופלוקסצין, הן תרופות בעלות טווח פעילות רחב וחדירה מצוינת לרקמות רכות. עובדות אלה הופכות אותן לתרופות מצוינות במצבים זיהומיים רבים.

השימוש בתרופות אלה בילדים מצומצם מאוד עקב תופעות לוואי שלדיות, ובייחוד פגיעה סחוסית במפרקים נושאי משקל. עם זאת, לאור הטווח הטיפולי המבוקש, במקרים לא מועטים נעשה שימוש בתרופות אלה בילדים עם זיהומים שעמידים לתרופות אחרות, דוגמת פסאודומונס.

מטרת העבודה הנוכחית, שפורסמה השבוע ב-Archives of Diseases in Childhood, היתה לבחון את בטיחות השימוש בתרופה ציפרו בילדים לאור סקירת הספרות הקיימת.

שיטות

חוקרים מבריטניה ביצעו סקירת ספרות מקיפה. נעשה מעבר על כל מנועי החיפוש הגדולים, ונכללו כל המחקרים בהם השתמשו לפחות במנה אחת של ציפרו בילדים (גילאי 0-17 שנים), בכל התוויה שהיא ובכל דרך (מתן פומי ותוך ורידי).

הוכנסו לסקירה רק עבודות שדיווחו על בטיחות ותופעות לוואי. תוצאות שהמחברים חיפשו כללו פגיעות פרקיות, כל תופעות לוואי שהן, תגובות בין-תרופתיות ומקרי מוות.

בנוסף, נעשה ניתוח לפי קבוצות גיל, בוצע ניתוח של תופעות הלוואי לפי משך הזמן שחלף מנטילת התרופה ועד הופעת הפגיעה.

תוצאות

בסה"כ הוכנסו לסקירה 105 מאמרים שתיארו 16,184 ילדים שטופלו בציפרו.

המינון הממוצע היה 10-30 מ"ג לק"ג ליום, מחולק לשתי מנות. זמן הטיפול החציוני היה 14 יום, אף שדווח גם על ילדה בת 12 שנים שטופלה 880 במשך ימים.

סה"כ תוארו תופעות לוואי ב-7% מהחולים (1 מכל 14 מטופלים).

תופעת הלוואי השכיחה ביותר היתה פגיעה בשריר ובשלד - כאבי שרירים, כאבי פרקים ושינויים בשלד או בפרק. בכל המקרים התופעה היתה הפיכה לאחר הפסקת הטיפול.

תופעות אחרות כללו עליית אנזימי כבד.

לא היה קשר בין משך הטיפול או המינון לבין הופעת פגיעה בשריר ובשלד.

מספר עבודות שבדקו גדילה של ילדים שנחשפו לציפרו לא מצאו כל הבדל בינם לבין קבוצת ביקורת.

שני מחקרים השוואתיים הראו עליה קלה בסיכון לפגיעה בשריר ובשלד בקבוצת הילדים שנחשפו לציפרו, לעומת קבוצת ביקורת.

מסקנה

שימוש בתרופות מקבוצת קווינולונים בילדים קשור בסיכון מוגבר לתופעות לוואי פרקיות. סיכון זה מוגבר בצורה קלה. בכל המקרים המדווחים התופעות היו הפיכות. יש לשקול את הסיכון אל מול התועלת הצפויה משימוש בתרופה בילדים.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר univadis ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום