הכנה ללידה - ולקנאה חדשה

(0)
לדרג

הצטרפותו של ילד חדש למשפחה היא אירוע משמח, אולם עלולה לעורר במקביל חרדות ותחושת קנאה אצל האח או האחות הבוגרים. כיצד מכינים את הילדים לקראת הלידה?

מאת: ענת בלזברג

התלהבות רבה, תחושת הזדהות ושמחה, ומנגד רגרסיה התנהגותית, תחושת קנאה וכעס, התנהגות אגרסיבית כלפי התינוק ודרישה אינטנסיבית לקבלת תשומת לב - אלה הם רק חלק ממגוון התופעות שעלולות להופיע אצל האח או האחות הבכורים עם הצטרפותו של תינוק חדש למשפחה. ואכן, לידתו של תינוק חדש היא בהחלט אירוע משמח, אולם גם נקודת משבר עבור הילד הבכור, שתשומת הלב הבלעדית נגזלת ממנו וכעת עליו להתחלק בה עם תינוק קטן שצרכיו מרובים. מרבית הילדים מצליחים להתמודד בסופו של תהליך עם השינוי בחייהם, אולם חשוב לזכור כי ההסתגלות לנוכחותו של אח חדש ולשינוי במצב המשפחתי המוכר והבטוח דורשת הבנה, סבלנות והרבה אהבה והתחשבות מצד ההורים ושאר המבוגרים במשפחה. כיצד מכינים את הילדים להצטרפותו של תינוק חדש במשפחה?

קנאה - רגש חזק ועוצמתי

"הצטרפותו של תינוק חדש למשפחה יכולה לעורר רגשות מוקצנים אצל האח או האחות הבוגרים", מסביר אהוד גלבוע, פסיכולוג קליני בכיר לילדים נוער ומבוגרים, העוסק בייעוץ לזוגות ולהורים. "אחד הרגשות האלה הוא כמובן קנאה, שהיא רגש חזק, עוצמתי וחריף שיש בו יכולת הרסנית גדולה.

"הקנאה יכולה לפגוע בילדים עצמם, ובמקביל להעכיר את האווירה בבית. עוצמת הקנאה ועומקה תלויים גם בהורים ובאופן הטיפול בסיטואציה הספציפית שמתעוררת בין האחים - במצב שבו הילד הבכור ירגיש שהוא מוזנח או אינו מקבל מענה הולם לצרכיו, השמחה על הצטרפות האח החדש למשפחה יכולה בהחלט להפוך לתחושת תסכול וקנאה שניתן לנסח אותה כ'אני הייתי במרכז, ועכשיו אף אחד לא מתייחס אלי. כולם מתייחסים רק לתינוק החדש".

"תחושה זו יוצרת לעיתים את תגובת הנגד, שיכולה להתבטא ברגרסיה ובשינויים שליליים בהתנהגות, כגון בכי רב, מציצת אצבע או דרישת מוצץ, אי שליטה על צרכים בקרב ילד שכבר נגמל, חזרה לדיבור ב'שפת תינוקות', יקיצות רבות בלילה, התקפי זעם וכדומה".

להתכונן עוד בזמן ההריון

אנשי מקצוע מסכימים כי כדאי וחשוב להכין את הילדים מראש לבואו של תינוק חדש למשפחה, אולם מדגישים כי חשוב להתאים את ההסברים ואת זמן ההודעה על ההריון לגילו של הילד ולרמת הבשלות שלו. תשעה חודשים הם זמן ארוך, במיוחד עבור ילדים קטנים, ולכן ההמלצה היא להתחיל לספר להם באופן הדרגתי, בהתאם לגילם ובהתאם לשינויים הפיזיולוגיים המתרחשים בגופה של האם.

"חשוב לשתף את האח הבוגר ולספר לו על התינוק העתידי עוד בתקופת ההריון", מסביר גלבוע. "מומלץ ששני ההורים ישבו יחד עם הילד הבכור ויספרו לו על בואם הצפוי של אח או אחות חדשה. המטרה היא לשתף את הילד בתחושות שלנו לגבי האירוע, בשמחה שהדבר גורם למשפחה. חשוב שלא ליצור תמונה ורודה ואידיאלית מדי, אלא לתאר לילד גם את הקשיים הצפויים. לדוגמה: 'תינוקות לא מדברים ולכן הם מביעים את עצמם באמצעות בכי, דבר שלעיתים יכול להפריע'. עם זאת, לא צריך להגזים ולצייר תמונה קודרת שתפחיד את הילד.

"חשוב מאוד להדגיש שהמטרה המשותפת היא שתשרור אהבה בין כל בני המשפחה. הילד זקוק לתחושה שיש מי שימשיך לאהוב אותו כמו קודם. הקנאה למעשה נובעת מהחשש מפני האפשרות שהתינוק החדש יהיה אהוב יותר ממנו, ואנו, כהורים, אמורים לחזק את בטחונו ולהבטיח שאנו אוהבים אותו ושתמיד נאהב באותה מידה, ושנוכחותו של אח חדש לא תשנה את העובדה הזו".

הבנה, הקשבה וגם הצבת גבולות

מבחינה מעשית ניתן לנקוט כבר בזמן ההריון מספר צעדים פרקטיים במטרה ליצור אמפתיה אצל האח או האחות הבוגרים. ראשית, ניתן לשתפו בבחירת אביזרים חדשים עבור התינוק. בנוסף, אפשר להתחיל להקריא לו ספרי ילדים שעוסקים בנושא, ואף לארגן משחקי תפקידים שיקלו על ההתמודדות בסיטואציות עתידיות. לאחר הלידה מומלץ להביא את האח הבכור לבית החולים על מנת לערוך היכרות ראשונית בינו לבין התינוק החדש.

"אחרי שחוזרים עם התינוק החדש הביתה, חשוב לחזק את הבכור ולתת לו כל הזמן חיזוקים חיוביים על התנהגות טובה ובוגרת, ובמקביל חשוב מאוד להציב גבולות ולא להיכנע למניפולציות או להתנהגויות שליליות. חשוב להבהיר לו שאנו מבינים שהוא אולי כועס, אולם לא נקבל כל ביטויי תוקפנות כלפי התינוק או התנהגות חריגה. מומלץ גם למצוא זמן איכות משותף עם הילד הבכור תוך כדי קבלת סיוע מהסביבה הקרובה. והכי חשוב - לזכור כל הזמן שגם אם ההתחלה קשה, אין מתנה טובה יותר לילד מאח חדש או אחות חדשה - זאת עובדה".

בואו לדבר על זה בפורום יחסי הורים ילדים וזוגיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום